chiddush logo

לקט מביאור הנצי"ב - כי תשא

נכתב על ידי אורן מס, 2/3/2018

 לקט מביאור נצי"ב לתורה – פרשת כי תשא


ל,ח: ועשית כיור נחושת: מדוע עניין כיור הנחושת לא נכתב בפרשת תרומה כמו יתר כלי המשכן? נצי"ב: "משום שכל הכלים נעשים לקדושת עבודה, וכלי זה, אף על גב שגם הוא מקדש את המים, מכל מקום בא גם שלא לקדושת עבודה, ורק להכשיר את האדם לידי עבודה, או ליכנס להיכל אפילו בלי עבודה". יש הבדל בין קדושה נטו לקדושה מעורבבת. מעניין.

לא,ב: ראה קראתי בשם בצלאל בן אורי: מה הכוונה ב'ראה'? נצי"ב: "התבונן על הטובה שאני עושה בזה, שלא תהא צריך לחפש אחר הרבה אמנים מכל המלאכה משונים זה מזה ... והוא ישגיח על כל מיני אומניות ... ומזה ראוי להתבונן גדולת וקדושת הבנין". צריך עין טובה לראות את הטוב שה' עושה לנו.

לב,כה: וירא משה ... כי פרעֹה אהרן לשמצה בקמיהם: מה משמעות 'קמיהם'? נצי"ב: "אנשים גדולי הדור שקמים נגד העם הפרוע למחות בידם, ודרך עם ה' להיות נכנע וניחת מפני גדוליהם". משה זיהה את חולשת העם הנכנע בפני גדולים ולכן חיפש דרך להילחם (לשמצה) את גדולי העם הפורעים בו.

לג,יד: ויאמר, פני ילכו והניחותי לך: מהו 'פני'? נצי"ב: "חמתי (כעסי) ... לעת עתה הנני בחמתי, שהרי באמת לא נתרצה כל אותם 40 יום, אבל כאשר 'פני ילכו', אז 'והניחותי לך', (כלומר) אעשה לך נחת רוח, והרי נשמעה תפילתו ('הודיעני נא את דרכיך ואדעך')". על זה עונה משה 'אם אין פניך הולכים – אל תעלנו מזה' (טו), והנצי"ב מבין שמשה אומר: "איני מבקש בשעה שמידת הכעס עמך, אלא לאחר שילך, אז אני מבקש שתעלנו (לארץ)". זמן כעס אינו זמן טוב לבקשות ולתפילות.

לד,ט: וסלחת לעוונינו ולחטאתנו ונחלתנו: מהו 'ונחלתנו'? נצי"ב: "ביקש שגם לדורות הבאים ... בעת הצורך הגדול שהוא בשעה שיש לחוש לכיליון ח"ו, יגיעו לירושה זו של שידוד (רפורמה קיצונית) מדת הדין. (שנית) שאתה תקח אותנו לנחלה, משום הכי אי אפשר לכלות אותנו, כמו אדם שיש לו נחלה". ההגנה המוחלטת היא ברוח (שידוד מידת הדין) ובחומר (קרקע).

לד,כט: כי קרן עור פניו בדברו אתו: מדוע 'בדברו אתו' ולא 'בדברו אליו'? נצי"ב: "זה הלשון (לדבר את) אינו אלא על תורה שבעל-פה, אשר כביכול שניהם דברו יחדיו, וזהו קירון הפנים שהשיג בלוחות השניות ... משה עמד בשעת כתיבה על כל הקבלות שלמד (בעלייה להר )בראשונה, ועמד עליהם (בעלייה להר) בשנייה לדעת מקורם בתורה שבכתב, ובזה השיג בתמידות של 40 יום אלו הארת פנים, עד שקרן עור פניו לעולם". לימוד תורה תמידי 'בחברותא' עם ה' מביא לקירון העור. מעניין.

שבת שלום, שבת של קדושה, התבוננות בטוב, כניעה לגדולי העם, זכייה בנחלת ה' ודבור אתו יתברך, ושוב מזל טוב לבצלאל ואביה המתכוננים לטקס האירוסין, אורן, בן וכו'.
------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה