המפליג בספינה או נוסע נסיעת לילה ברכבת ויש לו חדר מיוחד לשהות בו, והוא מקום שמותר להדליק בו נרות, ידליק בברכה. אבל בנסיעות קצרות בספינה או ברכבת לא ידליק שם כלל.
המפליג בספינה או נוסע נסיעת לילה ברכבת
ויש לו חדר מיוחד לשהות בו, והוא מקום שמותר להדליק בו נרות, ידליק בברכה. אבל
בנסיעות קצרות בספינה או ברכבת לא ידליק שם כלל.
הרב שי טחן
הבית יוסף הביא את דברי הארחות חיים (סימן תרעז ס"ג) שמי שבא
בספינה מדליק נרות חנוכה בברכה ומניחם על שלחנו. ואף שמדברי רש"י (שבת כג,א
ד״ה הרואה) משמע שפטור, כתב המהרש״ם (ח״ד סימן קמו) לחלק שדווקא בספינה פתוחה בלא
קירוי והרוח מנשב בתוכה, שאין זה נחשב כבית כלל, אבל אם היא מקורה דינה כבית
ומדליק בה.
והגרי״ש אלישיב (אשרי האיש או״ח ח״ג עמוד רסב) כתב שאין להדליק ברכבת,
ומה שכתב המהרש״ם לחייב את הנוסע ששילם עבור נסיעת לילה ברכבת- היה בזמנם, שהנסיעה
נמשכה כמה ימים, ורק בהאי גונא נחשב כבית, מה שאין כן בזמנינו שהנסיעות קצרות אין
להדליק כלל ברכבת, והמדליק שם ברכותיו לבטלה ואינו יוצא ידי חובה.
לעומת זאת, בספינה מקורה שיש בה חדר שהנוסע דר בו, כתב שם שמדליק
בברכה.



