פרשת וישלח, לקראת פגישה גורלית ורמז לדורות?/ אהובה קליין.
פרשת וישלח , לקראת פגישה גורלית ורמז לדורות?
מאת: אהובה קליין.
הפרשה פותחת בשליחת מלאכים על ידי יעקב אל עשיו מתוך החשש: שמא , רודף
אחריו כדי להורגו וכך נאמר בפרשה: "וַיִּשְׁלַח
יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל־ עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה
אֱדוֹם. וַיְצַו אֹתָם, לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּן, לַאדֹנִי לְעֵשָׂו: כֹּה אָמַר, עַבְדְּךָ יַעֲקֹב, עִם לָבָן גַּרְתִּי, וָאֵחַר עַד עָתָּה. וַיְהִי ־לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר, צֹאן וְעֶבֶד
וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי, לִמְצֹא ־ חֵן בְּעֵינֶיךָ. וַיָּשֻׁבוּ, הַמַּלְאָכִים, אֶל־ יַעֲקֹב,
לֵאמֹר: בָּאנוּ אֶל ־אָחִיךָ, אֶל ־עֵשָׂו,
וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע־ מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ".[בראשית
ל"ב, ד'-ח'] יעקב
מבין כי סכנה מרחפת מעל ראשו ועליו להתכונן לבאות. בהמשך אף מגן על משפחתו ומעביר
אותם במעבר יבוק.
ציורי תנ"ך/יעקב ופמלייתו חוצים את מעבר יבוק/ ציירה: אהובה קליין(c)
[שמן על בד]* כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה (c)
השאלות הן:
א] אלו מלאכים שלח יעקב אל עשיו ומה
התבקשו לבדוק?
ב] מה היו הכנותיו של יעקב לפגישה גורלית
זו?
תשובות.
המלאכים ששלח יעקב ותגובתם.
על פי רש"י יעקב שלח
מלאכים ממש אל עשיו ונשאלת השאלה אם כך הדבר - מאין היו ליעקב מלאכים ממש?
התשובה : " לפי שמכל מצווה ומעשה
טוב שיהודי מקיים נוצר מלאך טוב והרי יעקב
היה צדיק ועשה הרבה מצוות לכן נוצרו מהמעשים שעשה - מלאכים טובים רבים . אך חשוב לדעת כי מכל עבירה ועבירה נוצר קטגור.
במסכת אבות נאמר:
"רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב
אוֹמֵר :הָעוֹשֶׂה מִצִוָה אַחַת, קוֹנֶה לוֹ פְּרַקְלִיט אֶחָד; וְהָעוֹבֵר עֲבֵרָה אַחַת, קוֹנֶה
לוֹ קָטֵגוֹר אֶחָד".
רש"י מסביר:
פרקליט - מליץ יושר שמטה לזכות - על המעשה הטוב שהיהודי עשה. קטגור - הוא קורא
תיגר - על החוטא.
גם בתנ"ך מופיעות הוכחות על מציאות
מלאכים:
דוד המלך מוכיח את מציאות המלאכים ,להלן כמה דוגמאות:
א] "כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ
לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ".[תהלים צ"א,
י"א]
ב] "חֹנֶה מַלְאַךְ ־יְהוָה סָבִיב
לִירֵאָיו; וַיְחַלְּצֵם".[תהלים
ל"ד, ח']
בספר מלכים ב'- מתואר:
מלך ארם רדף פעמים רבות אחר מלך ישראל
ורצה להילחם בעם ישראל- הנביא אלישע שלח שליחים להזהיר את מלך ישראל כי מלך ארם מנסה לפגוע בהם במקומות
בהם נמצאים כל פעם מחדש. ולכן עליו להתרחק מאויב אכזר זה - ואכן מלך ישראל
בדק את העניין ונוכח לדעת כי הנביא אלישע
צודק ואלו מלך ארם קרא לעבדיו ושאל אותם: אם הם יודעים מי
מאנשיו מגלה את הסודות לישראל
? כי לא יתכן שמלך ישראל ועמו אינם עוברים דווקא במקומות בהם מלך ארם רוצה לפגוע בהם! אחד
מעבדיו אמר למלך: כי אלישע הנביא יגלה
עליך כל דבר אפילו מה תגיד בחדר משכבך- כי
יודע הכול ברוח הקודש. אם כך הדבר, אמר לו מלך ארם: תגלה לי היכן נמצא הנביא –נלך וניקח אותו משם – ואכן נודע לו מאחד מעבדיו- כי אלישע נמצא בדותן- מלך ארם שלח
לשם צבא אדיר אשר הקיפו את העיר דותן
בלילה. נערו של אלישע, גיחזי – פחד מאוד ושאל את אלישע מה יהיה עכשיו?
ענה לו הנביא:
",,, אַל-תִּירָא: כִּי רַבִּים אֲשֶׁר אִתָּנוּ, מֵאֲשֶׁר
אוֹתָם. וַיִּתְפַּלֵּל אֱלִישָׁע,
וַיֹּאמַר, יְהוָה, פְּקַח-נָא אֶת-עֵינָיו וְיִרְאֶה; וַיִּפְקַח יְהוָה,
אֶת-עֵינֵי הַנַּעַר, וַיַּרְא וְהִנֵּה הָהָר מָלֵא סוּסִים וְרֶכֶב אֵשׁ,
סְבִיבֹת אֱלִישָׁע" אלישע ביקש מה' שיפקח את עיני נערו- כדי שיראה את כל
המלאכים- שהיו צבא גדול כנגד מלך ארם והצטרפו לאלישע ולנערו.. זו הוכחה
אדירה למציאות מלאכים הבאים לעזור לטובים. [ספר מלכים-ב, פרק: ו', ח'- כ"ד]
מקרה דומה קרה גם ליעקב אבינו:
"מלמד שנתנו לו ליעקב ארבעת אלפים
ריבוא מלאכי השרת ונדמו לחיילותיו של מלך - מהן לבושי ברזל, ומהן רוכבי סוסים,
ומהן יושבי קרנות, פגע עשיו בלבושי
הברזל ואמר להם: של מי אתם? [למי
אתם שייכים?] אמרו לו - של יעקב. פגע ברוכבי סוסים, ואמר להם: של מי אתם?
אמרו לו של יעקב, פגע ביושבי הקרנות, ואמר להם של מי אתם? אמרו לו: של יעקב, שנאמר:" מי לך כל המחנה אשר פגשתי?
[בראשית רבה, ע"ה, י']
הכנותיו של יעקב לקראת פגישתו עם עשיו.
לאחר שהמלאכים מבשרים ליעקב כי עשיו הולך
לקראתו עם ארבע מאד איש.
תגובת יעקב: "וַיִּירָא יַעֲקֹב
מְאֹד, וַיֵּצֶר לוֹ"; וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ, וְאֶת הַצֹּאן
וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים--לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. וַיֹּאמֶר, אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה
הָאַחַת וְהִכָּהוּ--וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר, לִפְלֵיטָה".
מתברר
כי יעקב פחד, אמר יעקב: אם הוא מתגבר עלי - יכול להרוג אותי ואם אני מתגבר
עליו אני יכול להורגו. לכן כתוב: "וַיִּירָא"-
בשני יודים.
חשב יעקב לעצמו כל השנים הללו הייתי מרוחק ממשפחתי ומארצי ואילו עשיו יושב בארץ ישראל ,לכן חשש יעקב כי עשיו יכול להתגבר עליו - מכוח
ישיבתו בארץ ישראל ומכוח כיבוד ההורים - במילים אחרות, יעקב חשב כי התמעטו
זכויותיו. [על פי בראשית רבה, ע"ו,
ב']
יעקב התכונן באמצעות שלושה דברים:
א] מלחמה - יצר שתי מחנות.....
ב] תפילה : "........הַצִּילֵנִי נָא
מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו: כִּי יָרֵא אָנֹכִי,
אֹתוֹ—פֶּן ־יָבוֹא וְהִכַּנִי, אֵם עַל בָּנִים.
וְאַתָּה אָמַרְתָּ, הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ; וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ
כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר מֵרֹב".
ג] דורון- יעקב הכין לו מנחה: – עיזים
תיישים......
בהמשך יעקב מפנה את משפחתו. ומעביר אותם
במעבר יבוק: ככתוב:
"וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא,
וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי
שִׁפְחֹתָיו, וְאֶת־אַחַד עָשָׂר, יְלָדָיו; וַיַּעֲבֹר, אֵת מַעֲבַר יַבֹּק. וַיִּקָּחֵם--וַיַּעֲבִרֵם, אֶת הַנָּחַל;
וַיַּעֲבֵר, אֶת אֲשֶׁר לוֹ". [בראשית ל"ב, כ"ג-
כ"ח]
על כך שאלה: היכן דינה – היא אינה מוזכרת
כלל ? מתברר שהכניס יעקב את דינה לתוך תיבה - כדי
שעשיו לא ייתן את עיניו בה וייקח אותה ממנו. על כך נענש יעקב שהוא מנע אותה מאחיו שמא הייתה מחזירה
אותו לדרך טובה , לכן היא נפלה בידו של
שכם ועל כך אמר ר' הונא בשם ר' אבא הכהן
ברדלא: לא רצה לתת אותה למהול – על כן היא נישאה לערל לא ביקש להשיאה דרך היתר -
הרי היא נישאה בדרך איסור. [בראשית רבה, ע"ו, ט']
התורה מתארת את יעקב נאבק עם המלאך - שרו של עשיו.
כנאמר: " וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב,
לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר" [להלן
,ל"ב, כ"ה] המלאך אומר לו:
".....לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר
עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם ־יִשְׂרָאֵל:
כִּי ־שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם
אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל"
התוצאה:. יעקב צֹלֵעַ, עַל־ יְרֵכוֹ" וקרא למקום
בשם:"פניאל" כי ראה את פני ה' פנים אל פנים וניצל.
ומאז".....לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל
אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה, אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה: כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּגִיד
הַנָּשֶׁה"
לבסוף הפגישה הגורלית בין עשיו ויעקב
יוצאת לפועל: עשיו משתכנע לקחת אחרי הפצרותיו של יעקב את המנחה.
התוצאה הסופית הייתה כי נפרדו דרכיהם,
עשיו הלך לשעיר ויעקב הלך לסוכות.
לסיכום, לאור האמור
לעיל: חשובים דברי הרמב"ן הטוען: כי כל מה
שהתרחש בין יעקב לעשיו – זו פרשה לדורות כי הציל הקב"ה את עבדו וגאל אותו מיד חזקה ממנו - הרי שלח לו
מלאך והצילו ועוד נלמד מכך: כי יעקב לא בטח בצדקתו ,אלא השתדל - במירב המאמצים
להינצל ויש בכך רמז לדורות : כל אשר אירע
ליעקב אבינו- יארע לנו תמיד עם בני עשיו
לפיכך ראוי לנו להתכונן בשלושת הדברים תמיד: תפילה,
דורון ומלחמה .
בימים אלה במיוחד -
דברי ה' מהדהדים לאוזננו:
"זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה
לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ
כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ--וְאַתָּה, עָייֵף וְיָגֵעַ; וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ
מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה
לְרִשְׁתָּהּ--תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא, תִּשְׁכָּח".[דברים כ"ה, י"ז- י"ט]



