chiddush logo

מה הפרוש של הפסוק : והיה מעשה הצדקה שלום

נכתב על ידי אביהו ח, 7/9/2025

 





*"היום בתניא"*

י' אלול 

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק י"ב (עמוד קי"ח)

שנה פשוטה


?


*באור הפסוק שבפתיח:*


לאחר ההקדמה הרחבה, אודות השלום הנפעל במישורים שונים על ידי הצדקה. ניגש רבנו לבאר את שני חלקי הפסוק שבפתיח "והיה מעשה הצדקה  שלום, ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם".

תחילה,  בקטע שלפנינו, מגדיר רבנו את המושגים "מעשה צדקה" ו"עבודת הצדקה".

ובהמשך, בקטע הבא,  נלמד אודות ההבדל בין ה"שלום" ל"השקט ובטח עד עולם", כפי שהם באים לידי ביטוי בעבודה הפנימית בנפש הבהמית.

נקדים, שבכלל, נתינת צדקה יכולה להיות ממניעים נפשיים מגוונים (הבאים מהנפש הבהמית, השכלית או האלוקית). וברור, שעבודת הצדקה ומעשה הצדקה הפועלים את הענינים הנשגבים המתוארים בפסוק, מבטאים אופן נעלה של צדקה.

...


*הגדרת "מעשה הצדקה":*


 הביטוי "מעשה הצדקה" שבפסוק, מתיחס לצדקה אותה נותן האדם באופן תמידי ותופעה טבעית, הנמשכת מטבע החסד הטבוע  בנפשו האלוקית מעת בריאתה.

ויצוין, כי חסד זה שבנשמה, אינו כ"טבע שני" הנטבע באדם ביוזמתו ובעבודתו, וכן אינו איזה תוספת שניתנה לנשמה לאחר בריאתה. אלא היא "הוטבעה בנפשות כל בית ישראל, מעת בריאתן והשתלשלותן ממידותיו יתברך".

...


*הגדרת "עבודת הצדקה":*


נקדים ש"עבודה" בלשון הקדש, אינה מביעה רק את העשיה (כמקובל בעולם הרחב). אלא את העמל והיגיעה, שבעקבותיו האדם מעבד את החומר ומתקנו - "עבודה" שבאמצעותה מתקבל דבר חדש, השונה לחלוטין ממצבו הקודם.

ובעבודת ה', מבהיר כאן רבנו, שה"עבודה" מתיחסת לדבר שהאדם עושה ביגיעה עצומה נגד טבע נפשו, עד כדי ביטול טבעו ורצונו מפני הרצון העליון ברוך הוא - כך זה בנוגע ל"עבודת התורה" ו"עבודת התפילה" (שהיא עד מיצוי הנפש). וכך הוא גם ב"עבודת הצדקה", שבה האדם נותן"הרבה יותר מטבע רחמנותו ורצונו".



*"היום בתניא"*

י"א אלול

תניא "אגרת הקדש"

המשך פרק י"ב (עמוד 236)

שנה פשוטה


?


*השלום שבין הנפשות, בשעת התפילה ולאחריה:*


כאמור לעיל, הצדקה פועלת את גילוי "אור אין סוף" המביא לשלום בין  הנפש האלוקית לנפש הבהמית בעת התפילה - דבר הנעשה על ידי כל צדקה, גם זו המוגדרת  כ"מעשה הצדקה" בלבד.

את ההבדל בין שתי הבחינות של נתינת הצדקה ("מעשה הצדקה" ו"עבודת הצקה), יש לראות במצב השלום שבין הנפשות לאחר התפילה.

...


*תוקף השלום ב"מעשה הצדקה":*

השלום הנפעל בין הנפשות בתפילה בעקבות נתינת הצדקה המוגדרת כ"מעשה" בלבד, בא לידי ביטוי בעיקר בשעת התפילה.

אבל לאחר התפילה (לאחר הסתלקות המוחין דגדלות), כאשר האדם פונה לעניני "חשכת העולם הזה".  שוב "יוכל להיות הרע חוזר וניעור בקל" ולהמשיך להתערב בטוב, כפי שהיה מצבו לפני התפילה.

...


*תוקף השלום שבעבודת  הצדקה:*

הצדקה שבבחינת "עבודה" "יקרה וגדלה מעלתה במאד מאד" ממעלת "מעשה הצדקה" - וכפי שהדבר מתבטא:

*א.* ביגיעה העצומה שבנתינת הצדקה שהיא "נגד טבע נפשו", שבה הוא "מבטל לגמרי את טבעו ורצונו הגופני מפני הרצון העליון ברוך הוא".

*ב.* בהתנהגותו זו, הוא פועל שבירה ו"אתכפיא" בסטרא אחרא הכללית שבעולם. ובמקביל, עולה ומתרומם כבודו של הקב"ה בכל העולמות.

*ג.* "וכיתרון האור מן החושך דוקא, כנודע" - שמעלת האור מתבטאת בראש ובראשונה בזה שהוא מאיר את החושך, ובעומק יותר, הוא פועל שבחינות שונות שבחושך עצמו יהפכו לאור.

"אי לזאת" - כתוצאה מגילוי אור נעלה זה (שהוא לא רק לנפש האלוקית, אלא גם) בחושך הנפש הבהמית. הנה, גם אחר התפילה "אין הרע יכול להיות חוזר וניעור בקלות כל כך מאליו, רק אם האדם יעוררנו וימשיכנו על עצמו חס ושלום".

כך שעל ידי עבודת הצדקה, מגיע האדם ל"השקט ובטח עד עולם" - למצב שבו הוא יכול להיות שרוי בשלוה ובבטחה, מבלי לחשוש לאיזו התפרצות של מלחמה מצד יצרו הרע.



ללמידת מושגי בסיס ביהדות כנס/י ללימוד מעמיק :



https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535981


...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 ?? להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI


 Join the English version   ??        

 http://lg.wbsender.co/YsfCSLMjMx


??  להצטרפות במייל [email protected]


 ?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)




בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ

יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון












להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע