chiddush logo

בירור ניצוצות של קדושה מהעולם הזה

נכתב על ידי אביהו ח, 5/6/2025

 









חסידות יומי בפרשה החסידית  - ויהי בשלח חלק ב 

(דף סא, עמודה ב).

והנה אמרו רבותנו זכרונם לברכה  "גלו לבבל שכינה עמהם" - פירוש הנה ניצוץ אלהות שבנפשם הוא בבחינת גלות, והניצוץ אלהות שבתוכם רצונו וחשקו, לדבק ולהסתלק למקורו, כטבע האש וכו'. 

ועל ידי זה, הם מלקטים גם כן ניצוצי חיות אלהי שנפלו שמה בשבירת כלים, ומעלים אותם לקשרם ולדבקם באלהים חיים - על ידי עסקו בפרנסתו בדברים הנתונים תחת ממשלת קליפת נוגה– וכמאמר רבותנו זכרונם לברכה "אין לך כל עשב כו'"  - והוא מתרחק משקר וגניבה וגזילה וכיוצא בהם מדברים אסורים וקשורים בידי החיצונים שאינן יכולין לעלות כו' כמו שנתבאר במקום אחר.

וכן כשמקיים מצות תפילין וציצית - שהצמר של ציצית והקלף של תפילין היו נתונים תחלה תחת ממשלת השר והמושל המשפיע להם שפע וחיות להחיותם ולקיימם מחיות קדושתו של הקדוש ברוך הוא שנפל שמה בשבירת הכלים כנזכר לעיל, ועל ידי זה מתעלה גם כן חיות הקדושה הנזכרות לעיל למקורם ושרשם, ואתהפכא חשוכא לנהורא. כמו שנאמר "וידעו מצרים כי אני ה'".

וזהו תוספת ורבוי אור זרוע, הנזרע בקרקע ומכוסה בעפר הארץ, להצמיח ולהעלות מעלה מעלה ברבוי ותוספת אורה, כיתרון אור הבא מן החשך וגו'.

וזהו שנאמר "ותקח רבקה את בגדי עשו וגו' ותלבש את יעקב בנה הקטן" - כי קטן יעקב מבחינת קטנות וצמצום אורו יתברך להתלבש במדותיו על פי דרך התורה כנזכר לעיל.

והנה התורה נתלבשה בלבושים גשמיים, ומעשה המצות בדברים שהיו נתונים תחת ממשלת קליפת נוגה, ששרשם מעולם התהו, ונקראים "בגדי עשו בנה הגדול" - כי עולם התהו קדם לעולם התקון – שעל ידי  זה נתוסף אורה ושמחה כיתרון אור הבא וכו'.

והשמחה היא כאשר תתהפך חשכת הדברים הנתונים תחת ממשלת קליפת נוגה לאור התורה, ומתעלים בקדושה. וכמאמר "אשר קדשנו במצותיו" - בקודש העליון כו'.

וזהו בחינת תשובה, וכמאמר רבותנו זכרונם לברכה "אם ישראל עושין תשובה נגאלין" - דהיינו בחינת נשיאת הנפש למקורה ושרשה. כמו שנאמר "אליך ה' נפשי אשא" - בחינת מסירת הנפש, מה שהיה נהנה וניזון בנפשו החיונית מכל אכילה ושתיה שהיה תחת ממשלת קליפת נוגה, ושארי תענוגי עולם הזה - להתהפך מהפוך להפוך, לעבוד ה' בשמחה ובטוב לבב. וכמו שנאמר "תחת אשר לא עבדת וגו'".

ובכל דחיה ודחיה, שישראל מדחה את תאוות גופו ומקרב לבו לעבודת ה', הרי זה בחינת מסירת הנפש. כי מה לי קטלא כולה מה לי קטלא פלגא. וכן על ידי הצדקה ממעות שאינן גזל כו', כדכתיב "צדקה תרומם גוי".

והוא כענין "וירם קרן לעמו" - פירוש דקאי אדלעיל מניה: "הודו על ארץ ושמים" - הודו וזיוו לבד, כמו שנתבאר במקום אחר והוא בחינת סובב כל עלמין. אבל "וירם קרן לעמו" - למעלה מעלה מבחינת הודו, אלא להיות עם קרובו של עצמותו ומהותו כביכול ממש, שהוא למעלה מעלה מבחינת סובב כל עלמין שאינו בגדר עלמין כלל כו', כמו שנתבאר במקום אחר.

וזהו "אתה בחרתנו מכל העמים" - שמבחינת כל העמים דוקא בחרתנו רוממתנו כנזכר לעיל. וכמאמר רבותנו זכרונם לברכה "במקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אין כו'". וזהו בחינת "בכל מאדך". ועל דבר זה נתקן כל ענין התפלה. ולכן בזמן שבית המקדש היה קיים לא היו מאריכין כל כך בתפלה כמו עכשיו:


בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו  להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע