chiddush logo

לימוד יומי מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל לימוד רמב"ם יומי - הלכות מאכלות אסורות - אוכל לא כשר , חבל שלא לומדים רמב"ם בתיכון

נכתב על ידי אביהו ח, 3/6/2025

 













פֶּרֶק שְׁבִיעִי

חֵלב

האיסור ועונשו
א הָאוֹכֵל כַּזַּיִת חֵלֶב: בְּמֵזִיד - חַיָּב כָּרֵת; בְּשׁוֹגֵג - מֵבִיא חַטָּאת קְבוּעָה. וּבְפֵרוּשׁ בַּתּוֹרָה שֶׁאֵינוֹ חַיָּב אֶלָּא עַל שְׁלשָׁה מִינֵי בְּהֵמָה טְהוֹרָה בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: "כָּל חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לֹא תֹאכֵלוּ" (ויקרא ז,כג) - בֵּין שֶׁאָכַל מֵחֵלֶב שְׁחוּטָה בֵּין שֶׁאָכַל מֵחֵלֶב נְבֵלָה וּטְרֵפָה שֶׁלָּהֶן. אֲבָל שְׁאָר בְּהֵמָה וְחַיָּה, בֵּין טְמֵאָה בֵּין טְהוֹרָה - חֶלְבָּהּ כִּבְשָׂרָהּ. וְכֵן נֵפֶל שֶׁלִּשְׁלשָׁה מִינֵי בְּהֵמָה טְהוֹרָה - חֶלְבּוֹ כִּבְשָׂרוֹ, וְהָאוֹכֵל מֵחֶלְבּוֹ כַּזַּיִת לוֹקֶה מִשּׁוּם אוֹכֵל נְבֵלָה.
הגדרת החלבים
ה שְׁלשָׁה חֲלָבִים הֵן שֶׁחַיָּבִין עֲלֵיהֶם כָּרֵת: חֵלֶב שֶׁעַל הַקֶּרֶב, וְשֶׁעַל שְׁתֵּי הַכְּלָיוֹת, וְשֶׁעַל הַכְּסָלִים. אֲבָל הָאַלְיָה מֻתֶּרֶת בַּאֲכִילָה: לֹא נִקְרֵאת 'חֵלֶב' אֶלָּא לְעִנְיַן קָרְבָּן בִּלְבַד, כְּמוֹ שֶׁנִּקְרְאוּ 'חֲלָבִים' כְּלָיוֹת וְיוֹתֶרֶת הַכָּבֵד לְעִנְיַן קָרְבָּן, כְּמוֹ שֶׁאַתָּה אוֹמֵר: "חֵלֶב הָאָרֶץ" (בראשית מה,יח) וְ"חֵלֶב כִּלְיוֹת חִטָּה" (דברים לב,יד), שֶׁהוּא טוּבָם. וּלְפִי שֶׁמְּרִימִין דְּבָרִים אֵלּוּ מִן הַקָּרְבָּן לִשְׂרֵפָה לַשֵּׁם - נִקְרְאוּ 'חֵלֶב', שֶׁאֵין שָׁם דָּבָר טוֹב אֶלָּא הַמּוּרָם לַשֵּׁם, וּלְכָךְ נֶאֱמַר בִּתְרוּמַת מַעֲשֵׂר: "בַּהֲרִימְכֶם אֶת חֶלְבּוֹ מִמֶּנּוּ" (במדבר יח,ל; יח,לב).
ח יֵשׁ כְּמוֹ שְׁתֵּי פְּתִילוֹת שֶׁלְּחֵלֶב בְּעִקְּרֵי הַמָּתְנַיִם סָמוּךְ לְרֹאשׁ הַיָּרֵךְ. כְּשֶׁהַבְּהֵמָה חָיָה - חֵלֶב זֶה נִרְאֶה בַּמֵּעַיִם; וּכְשֶׁתָּמוּת - יִדְבַּק הַבָּשָׂר בַּבָּשָׂר, וְיִתְכַּסֶּה חֵלֶב זֶה, וְאֵינוֹ נִרְאֶה עַד שֶׁיִּתְפָּרֵק הַבָּשָׂר מִן הַבָּשָׂר; וְאַף עַל פִּי כֵן הֲרֵי זֶה אָסוּר, שֶׁאֵין זֶה חֵלֶב שֶׁהַבָּשָׂר חוֹפֶה אוֹתוֹ. וְכָל מָקוֹם שֶׁתִּמְצָא בּוֹ הַחֵלֶב תַּחַת הַבָּשָׂר, וְהַבָּשָׂר מַקִּיף אוֹתוֹ מִכָּל סְבִיבָיו, וְלֹא יֵרָאֶה עַד שֶׁיִּקָּרַע הַבָּשָׂר - הֲרֵי זֶה מֻתָּר.
ט חֵלֶב הַלֵּב וְחֵלֶב הַמֵּעַיִם, וְהֵם הַדַּקִּין הַמְּלֻפָּפִין - כֻּלָּן מֻתָּרִין, וַהֲרֵי הֵן כַּשֻּׁמָּן שֶׁהוּא מֻתָּר; חוּץ מֵרֹאשׁ הַמְּעִי הַסָּמוּךְ לַקֵּבָה, שֶׁהוּא תְּחִלַּת בְּנֵי מֵעַיִם, שֶׁצָּרִיךְ לִגְרֹד הַחֵלֶב שֶׁעָלָיו, וְזֶה הוּא הַחֵלֶב שֶׁעַל הַדַּקִּין שֶׁאָסוּר. וְיֵשׁ מִן הַגְּאוֹנִים שֶׁיֹּאמַר שֶׁרֹאשׁ הַמְּעִי הַזֶּה שֶׁצָּרִיךְ לְגָרְדוֹ, הוּא הַמְּעִי שֶׁיֵּצֵא בּוֹ הַרְאִי, שֶׁהוּא סוֹף הַמֵּעַיִם.
חוטים וקרומים
י יֵשׁ בְּגוּף הַבְּהֵמָה חוּטִין וּקְרוּמוֹת שֶׁהֵן אֲסוּרִין, מֵהֶן מִשּׁוּם חֵלֶב וּמֵהֶן מִשּׁוּם דָּם. וְכָל חוּט אוֹ קְרוּם שֶׁהוּא אָסוּר מִשּׁוּם "[וְ]כָל דָּם לֹא תֹאכֵלוּ" (ויקרא ג,יז; ז,כו) - צָרִיךְ לְנָטְלוֹ וְאַחַר כָּךְ יִמְלַח וִיבַשֵּׁל הַבָּשָׂר, כְּמוֹ שֶׁאָמַרְנוּ (לעיל ו,י), וְאִם חֲתָכוֹ וּמְלָחוֹ - אֵינוֹ צָרִיךְ לְנָטְלוֹ, וְאִם לְצָלִי הוּא - אֵינוֹ צָרִיךְ לְנָטְלוֹ. וְכָל חוּט אוֹ קְרוּם שֶׁהוּא אָסוּר מִשּׁוּם "כָּל חֵלֶב" (ויקרא ג,יז; ז,כג) - בֵּין לְצָלִי בֵּין לְבִשּׁוּל, צָרִיךְ לְנָטְלוֹ מִן הַבְּהֵמָה.
יב וּשְׁנֵי קְרוּמוֹת יֵשׁ לַכֻּלְיָה: הָעֶלְיוֹן - חַיָּבִין עָלָיו כָּרֵת, כַּחֵלֶב שֶׁעַל הַכֻּלְיָה; וְהַתַּחְתּוֹן - הֲרֵי הוּא כִּשְׁאָר קְרוּמוֹת וְחוּטִין, שֶׁהֵן אֲסוּרִין וְאֵין בָּהֶן כָּרֵת.
יד בֵּיצֵי גְּדִי אוֹ טָלֶה שֶׁלֹּא הִשְׁלִים שְׁלשִׁים יוֹם - מֻתָּר לְבַשְּׁלָן בְּלֹא קְלִיפָה. לְאַחַר שְׁלשִׁים יוֹם: אִם נִרְאוּ בָּהֶן חוּטִין דַּקִּין אֲדֻמִּים - בְּיָדוּעַ שֶׁהָלַךְ בָּהֶן הַדָּם, וְלֹא יְבַשֵּׁל עַד שֶׁיִּקְלֹף אוֹ עַד שֶׁיַּחְתֹּךְ וְיִמְלַח, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ו,יג); וְאִם עֲדַיִן לֹא נִרְאוּ בָּהֶן הַחוּטִין הָאֲדֻמִּים - מֻתָּרִין. טו וְכָל בְּנֵי מֵעַיִם שֶׁהַמַּאֲכָל סוֹבֵב בַּחֲלָלָן - אֵין מַחֲזִיקִין בָּהֶן דָּם.
הכשרת הבשר מחלבים
יז אֵין מוֹלְחִין חֲלָבִים עִם הַבָּשָׂר, וְלֹא מְדִיחִין חֲלָבִים עִם הַבָּשָׂר, וְסַכִּין שֶׁחָתַךְ בָּהּ חֲלָבִים לֹא יַחְתֹּךְ בָּהּ בָּשָׂר, וּכְלִי שֶׁהֵדִיחַ בּוֹ חֲלָבִים לֹא יָדִיחַ בּוֹ בָּשָׂר. לְפִיכָךְ צָרִיךְ הַטַּבָּח לְהַתְקִין לוֹ שָׁלשׁ סַכִּינִין: אַחַת שֶׁשּׁוֹחֵט בָּהּ, וְאַחַת שֶׁמְּחַתֵּךְ בָּהּ בָּשָׂר, וְאַחַת שֶׁמְּחַתֵּךְ בָּהּ חֲלָבִים. יח וְאִם דֶּרֶךְ אוֹתוֹ מָקוֹם שֶׁיָּדִיחַ הַטַּבָּח הַבָּשָׂר בַּחֲנוּת - צָרִיךְ לְהַתְקִין לוֹ שְׁנֵי כֵּלִים שֶׁלְּמַיִם: אֶחָד שֶׁמֵּדִיחַ בּוֹ בָּשָׂר וְאֶחָד שֶׁמֵּדִיחַ בּוֹ חֲלָבִים.
כא2 אֲבָל אִם נִמְצָא אַחֲרָיו חֵלֶב: אִם הָיָה כַּשְּׂעוֹרָה - מַעֲבִירִין אוֹתוֹ; וְאִם נִמְצָא אַחֲרָיו כַּזַּיִת חֵלֶב, אֲפִלּוּ בִּמְקוֹמוֹת הַרְבֵּה - מַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת, וּמַעֲבִירִין אוֹתוֹ; מִפְּנֵי שֶׁהַטַּבָּח נֶאֱמָן עַל הַחֵלֶב.

פֶּרֶק שְׁמִינִי

גיד הנשה; בשר לא ידוע; איסור הנאה

האיסור ועונשו
א גִּיד הַנָּשֶׁה נוֹהֵג בִּבְהֵמָה וְחַיָּה הַטְּהוֹרִין, וַאֲפִלּוּ בִּנְבֵלוֹת וּטְרֵפוֹת שֶׁלָּהֶן, וְנוֹהֵג בַּשָּׁלִיל וּבַמֻּקְדָּשִׁין, בֵּין קָדָשִׁים הַנֶּאֱכָלִין בֵּין קָדָשִׁים שֶׁאֵינָן נֶאֱכָלִין, וְנוֹהֵג בַּיָּרֵךְ שֶׁלַּיָּמִין וּבַיָּרֵךְ שֶׁלַּשְּׂמֹאל. וְאֵין אָסוּר מִן הַתּוֹרָה אֶלָּא שֶׁעַל כַּף הַיָּרֵךְ בִּלְבַד, שֶׁנֶּאֱמַר: "אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ" (בראשית לב,לג), אֲבָל שְׁאָר הַגִּיד שֶׁלְּמַעְלָה מִן הַכַּף וְשֶׁלְּמַטָּה עַד סוֹפוֹ, וְכֵן חֵלֶב שֶׁעַל הַגִּיד - אֵינוֹ אָסוּר אֶלָּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים. וּשְׁנֵי גִּידִין הֵן: הַפְּנִימִי הַסָּמוּךְ לָעֶצֶם אָסוּר מִן הַתּוֹרָה, וְהָעֶלְיוֹן כֻּלּוֹ אָסוּר מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים.
ה הָאוֹכֵל גִּיד הַנָּשֶׁה מִבְּהֵמָה וְחַיָּה הַטְּמֵאִין - פָּטוּר, לְפִי שֶׁאֵינוֹ נוֹהֵג בִּטְמֵאָה אֶלָּא בִּבְהֵמָה שֶׁכֻּלָּהּ מֻתֶּרֶת, וְאֵינוֹ כְּאוֹכֵל מִשְּׁאָר גּוּפָהּ, שֶׁאֵין הַגִּידִין מִכְּלַל הַבָּשָׂר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל ד,יח). וְאִם אָכַל מֵחֵלֶב שֶׁעַל הַגִּיד - הֲרֵי זֶה כְּאוֹכֵל מִבְּשָׂרָהּ.
הכשרת הבשר מגיד הנשה
ז הַנּוֹטֵל גִּיד הַנָּשֶׁה - צָרִיךְ לְחַטֵּט אַחֲרָיו עַד שֶׁלֹּא יַשְׁאִיר מִמֶּנּוּ כְּלוּם. וְנֶאֱמָן הַטַּבָּח עַל גִּיד הַנָּשֶׁה, כְּשֵׁם שֶׁנֶּאֱמָן עַל הַחֵלֶב. וְאֵין לוֹקְחִין בָּשָׂר מִכָּל טַבָּח; אֶלָּא אִם הָיָה אָדָם כָּשֵׁר וּמֻחְזָק בְּכַשְׁרוּת, הוּא שֶׁשּׁוֹחֵט לְעַצְמוֹ וּמוֹכֵר וְנֶאֱמָן. ח בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּחוּצָה לָאָרֶץ. אֲבָל בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, בִּזְמַן שֶׁכֻּלָּהּ לְיִשְׂרָאֵל - לוֹקְחִין מִכָּל אָדָם.
יא עֶשֶׂר חֲנֻיוֹת, תֵּשַׁע מוֹכְרוֹת בְּשַׂר שְׁחוּטָה וְאַחַת מוֹכֶרֶת בְּשַׂר נְבֵלָה, וְלָקַח בָּשָׂר מֵאַחַת מֵהֶן וְאֵין יָדוּעַ מִמִּי לָקַח - הֲרֵי זֶה אָסוּר. אֲבָל בָּשָׂר הַנִּמְצָא מֻשְׁלָךְ בַּשּׁוּק - הַלֵּךְ אַחַר הָרֹב: אִם הָיוּ רֹב הַמּוֹכְרִין גּוֹיִים - אָסוּר; וְאִם הָיוּ רֹב הַמּוֹכְרִים יִשְׂרָאֵל - מֻתָּר. יב1 וְכֵן בָּשָׂר הַנִּמְצָא בְּיַד גּוֹי - אִם הָיוּ מוֹכְרֵי הַבָּשָׂר יִשְׂרָאֵל, מֻתָּר. זֶה הוּא דִּין תּוֹרָה; וּכְבָר אָסְרוּ חֲכָמִים כָּל הַבָּשָׂר הַנִּמְצָא, בֵּין בַּשּׁוּק בֵּין בְּיַד גּוֹי, אַף עַל פִּי שֶׁכָּל הַשּׁוֹחֲטִין וְכָל הַמּוֹכְרִין יִשְׂרָאֵל.
איסורי הנאה וסחורה
יד גִּיד הַנָּשֶׁה מֻתָּר בַּהֲנָאָה. לְפִיכָךְ מֻתָּר לְאָדָם לִשְׁלֹחַ לַנָּכְרִי יָרֵךְ שֶׁגִּיד הַנָּשֶׁה בְּתוֹכָהּ, וְנוֹתֵן לוֹ הַיָּרֵךְ שְׁלֵמָה בִּפְנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאֵין חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא יֹאכַל מִמֶּנָּה יִשְׂרְאֵלִי זֶה קֹדֶם שֶׁיִּנָּטֵל הַגִּיד, שֶׁהֲרֵי מְקוֹמוֹ נִכָּר. לְפִיכָךְ, אִם הָיְתָה הַיָּרֵךְ חֲתוּכָה - לֹא יִתְּנֶנָּה לַגּוֹי בִּפְנֵי יִשְׂרָאֵל עַד שֶׁיִּטֹּל הַגִּיד, שֶׁמָּא יֹאכַל מִמֶּנָּה יִשְׂרָאֵל.
טו כָּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה "לֹא תֹאכַל", "לֹא תֹאכְלוּ", "לֹא יֹאכְלוּ", "לֹא יֹאכַל" - אֶחָד אִסּוּר אֲכִילָה וְאֶחָד אִסּוּר הֲנָיָה בְּמַשְׁמַע, עַד שֶׁיְּפָרֵט לְךָ הַכָּתוּב כְּדֶרֶךְ שֶׁפֵּרֵט בַּנְּבֵלָה "לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ" (דברים יד,כא), וּבַחֵלֶב, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ "יֵעָשֶׂה לְכָל מְלָאכָה" (ויקרא ז,כד), אוֹ עַד שֶׁיִּתְפָּרֵשׁ בַּתּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שֶׁהוּא מֻתָּר בַּהֲנָיָה, כְּגוֹן שְׁקָצִים וּרְמָשִׂים וְדָם וְאֵבֶר מִן הַחַי וְגִיד הַנָּשֶׁה, שֶׁכָּל אֵלּוּ מֻתָּרִין בַּהֲנָיָה מִפִּי הַקַּבָּלָה, אַף עַל פִּי שֶׁהֵן אֲסוּרִין בַּאֲכִילָה.
טז1 כָּל מַאֲכָל שֶׁהוּא אָסוּר בַּהֲנָיָה - אִם נֶהֱנָה וְלֹא אָכַל, כְּגוֹן שֶׁמָּכַר אוֹ נָתַן לַגּוֹי אוֹ לַכְּלָבִים, אֵינוֹ לוֹקֶה, וּמַכִּין אוֹתוֹ מַכַּת מַרְדּוּת, וְהַדָּמִים מֻתָּרִין. וְכָל דָּבָר שֶׁאָסוּר בַּאֲכִילָה וּמֻתָּר בַּהֲנָיָה - אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מֻתָּר בַּהֲנָיָה, אָסוּר לַעֲשׂוֹת בּוֹ סְחוֹרָה וּלְכַוֵּן מְלַאכְתּוֹ בִּדְבָרִים אֲסוּרִים, חוּץ מִן הַחֵלֶב, שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר בּוֹ "יֵעָשֶׂה לְכָל מְלָאכָה" (שם).
יז2 וּמֻתָּר לַעֲשׂוֹת סְחוֹרָה בְּחָלָב שֶׁחֲלָבוֹ גּוֹי וְאֵין יִשְׂרָאֵל רוֹאֵהוּ וּבִגְבִינַת הַגּוֹיִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן. יח זֶה הַכְּלָל: כָּל שֶׁאִסּוּרוֹ מִן הַתּוֹרָה - אָסוּר לַעֲשׂוֹת בּוֹ סְחוֹרָה; וְכָל שֶׁאִסּוּרוֹ מִדִּבְרֵיהֶם - מֻתָּר לַעֲשׂוֹת בּוֹ סְחוֹרָה, בֵּין בִּסְפֵקוֹ בֵּין בְּוַדָּאוֹ.

בשם ה' אל עולם - איה"נהכנסת תוכן זה והלימוד בו לזכות כל אחינו בית ישראל ובהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה להקים בניין עדי עד על אדני התורה והיראה ותורת החסידות הקדושה והטהרה וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון


מסעדה שאינה כשרה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע