עמודי התווך של המנהיגות – לפרשת שמיני
עמודי התווך של המנהיגות – לפרשת שמיני
בפתח
הרצאה שהעברתי בנושא מנהיגות, הרים אחד המשתתפים את ידו ושאל: מהן תכונותיו של
מנהיג? השאלה פשוטה, אך תשובות לה רבות מאד. קולמוסים רבים השתברו על כך, הרצאות
וסדנאות למכביר נבנו בנושא זה, קורסי פיקוד ומנהיגות רבים עוסקים בכך. למנהיג
נדרשות תכונות לרוב, אך לטעמי ניתן לכלול אותן בשלוש עיקריות ומרכזיות: אחריות
אישית, עליה מדברים רבות בימים אלו, שליטה עצמית (מעבר לאיפוק שנדרש
מכל אדם), והשלישית – יושרה, להיות איש אמת (אבל באמת). את שלוש התכונות
הללו ניתן למצוא בפרשת השבוע – שמיני.
אחריות
אישית
בפרשתנו
קוראים שבמשך זמן לא שרתה שכינה בעם ישראל. תגובת אהרן, שהיה הכהן הגדול, היתה
קודרת, כפי שמתאר זאת המדרש: "כיוון שראה אהרן שקרבו כל הקרבנות ונעשו כל
המעשים ולא ירדה שכינה לישראל, היה מצטער ואומר: יודע אני שכעס הקב"ה עלי
ובשבילי (=בגללי) לא ירדה שכינה לישראל..."
אהרון
התנהג בניגוד לטבע. אדם אחר במצב דומה, היה מייחס את אשמת סילוק השכינה לזולתו.
במקרה הפחות גרוע, היה מוצא עוד כמה "שותפים" ותולה בהם את הקולר. בפרט
כשמדובר כאן בהשלכה ציבורית ונזק שנגרם לציבור שלם, כדוגמת סילוק השכינה מעם
ישראל. אהרן, יכל למצוא שותפים נוספים לסילוק השכינה, אולם האשים בכך רק
את עצמו.
זו
דמות של מנהיג אמיתי, שאינו מחפש אשמים נוספים ולא מביט מעבר ל- ד' אמותיו כדי
לאתר ולספח אליו עוד אשמים.
שליטה
עצמית
לאחר
שמתו שני בניו של אהרון, נדב ואביהוא, פנה אליו אחיו משה ואמר לו: "הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל
פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד" (י, ג). תגובת אהרון היתה: "וַיִּדֹּם
אַהֲרֹן". מדוע כתוב 'וַיִּדֹּם', לשון
'דממה', ולא 'וישתוק אהרן'?
יש
ארבע דרגות בבריאה: מדבר, חי, צומח ודומם. המדבר - אם פוגעים בו, משיב
פגיעה, בדרך כלל באמצעות הדיבור, ויש להיזהר ממנו. החי - אם פוגעים בו,
אמנם אינו יודע לדבר, אך עלול לתקוף את הפוגע. הצומח - אינו יכול לדבר וגם
לא לברוח, אולם הפגיעה ניכרת. אם כורתים את האילן, הוא מחליף צורה ובקלות ניתן
לראות עליו ש"נפגע". רק על הדומם לא ניתן לראות שום שינוי. גם אם
יפגעו בו, הוא לא יגיב ולא יראה שנפגע.
כך
היתה גם תגובתו של אהרון. "וַיִּדֹּם אַהֲרֹן" – כמו דומם, לא ראו
עליו מאומה. חרף מצבו החדש, 'כאב שכול, נהג אהרון באיפוק רב. היתה זו דרגה גבוהה
מאד, שקיבל את הדין בשמחה, והאמין שכל מה שעשה הקב"ה לטובה. בבחינת "לברך
על הרעה כשם שמברך על הטובה".
באופן
דומה ביאר החפץ חיים. כתוב "וידום אהרן", ולא 'ויחריש', משום שבן אדם,
גם כשמחריש, אפשר להבחין במצב רוחו, בהתאם לשפת גופו והבעת פניו. לעומת זאת על
"דומם" לא ניתן להכיר מאומה, אין ברו מוכיח על תוכו. אהרן שלט ברוחו
וקיבל את הדין באהבה. הוא היה בחזקת דומם, שלא ניכרה עליו אבלות.
יושרה,
איש אמת
התכונה
השלישית הנדרשת ממנהיג – יושרה, להיות איש אמת. לאחר מות שני בני אהרון,
כתוב שמשה כעס על שני בני אהרון החיים, אלעזר ואיתמר, ושאל: "מַדּוּעַ לֹא אֲכַלְתֶּם אֶת הַחַטָּאת בִּמְקוֹם
הַקֹּדֶשׁ כִּי קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הִוא וְאֹתָהּ נָתַן לָכֶם לָשֵׂאת אֶת עֲוֹן
הָעֵדָה לְכַפֵּר עֲלֵיהֶם לִפְנֵי ה'...". ואמרו חז"ל:
"בעקבות כעסו "וכיון שכעס נתעלמה הלכה ממנו. שכח מלומר להן הלכות כלי
מתכות" (ויקרא רבה פרשה יג).
על
כך השיב לו אהרון: "הֵן הַיּוֹם הִקְרִיבוּ אֶת
חַטָּאתָם וְאֶת עֹלָתָם לִפְנֵי ה'...", והדגיש: "הַיִּיטַב בְּעֵינֵי
ה'". תגובתו של משה רבינו לדברי אהרון לא איחרה לבוא. כתוב: "וַיִּשְׁמַע
מֹשֶׁה וַיִּיטַב בְּעֵינָיו". דרשו חז"ל וביארו פסוק זה במילים:
"הודה ולא בוש משה לומר לא שמעתי, אלא אמר: שמעתי וששכחתי" (זבחים
קא ע"א). משה לא הסתפק בהודאה על האמת. חז"ל אומרים: "הוציא כרוז
בכל המחנה ואמר: אני טעיתי את ההלכה ואהרן אחי למדני". לא זו בלבד שמשה הודה
[תופעה שאינה שכיחה...], אלא שפרסם את טעותו, ששמע ושכח. ונשאלת השאלה: מדוע
עשה זאת?
למשה
רבינו היו "סיבות טובות" להעלים את שכחתו ובמקום זאת לומר שעדיין לא שמע
הלכה זו. שהרי יכל לומר שאם יודה ששמע ושכח, זה עלול לערער את יסודות האמונה בתורת
משה. בני ישראל היו עלולים לאמר: אם משה רבינו, שקיבל את התורה מפי הגבורה שכח, מה
לנו שנקבל את הדברים מפיו כהלכה למשה מסיני. היו למשה שיקולים וחישובים נכונים להעלים
את שכחתו, ממניעים חיוביים.
ביאר
ר' חיים שמואלביץ שהתורה העידה, שלמרות השיקולים והחישובים שהיו, עם כל זאת נמנע
משה מלומר 'לא שמעתי', והודה ללא בושה לומר: 'שמעתי ושכחתי', וקיים בעצמו את הפסוק
"מדבר שקר תרחק" (שמות כג, ז), ללא חשבונות או שיקולים. ולא זו בלבד,
אלא שהוסיף ופרסם זאת. הוא שלח להודיע בכל גבול ישראל.
הכותב: הרב
חגי ולוסקי – מרצה ומחבר סדרת הספרים 'תורתך שאלתי' על התורה, 'כי
ישאלך' – על הגדה של פסח, 'מה שאלתך' – על מגילת אסתר. לתגובות – [email protected]
מעוניינים להיערך
לשבת עם רעיונות ודברי תורה לפרשת שמיני?
היכנסו לקישור https://did.li/2sJIw
מנהיגותו
המיוחדת של אהרן, לפרשת
שמיני. מסדרת סרטוני 'ערך על הדרך',
סרטונים עם ערך חינוכי
לפרשת השבוע, בקישור
https://youtube.com/shorts/uJ3z2MR-X8g
מעוניינים
בתזכורת יומית לספור עומר?
מוזמנים
לקבוצה שקטה בוואטסאפ, לקבלת תזכורת יומית סמוך לשקיעה.
בקישור https://chat.whatsapp.com/IHOvGOHmkykCfIW2YX60mx
מעוניינים
ברעיונות יפים לפרשת השבוע? רוצים
להיערך כראוי לשולחן שבת?
מוזמנים
להצטרף לקבוצה שקטה לקבלת רעיון יומי לפרשת השבוע, בקישור