chiddush logo

לימוד יומי מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל לימוד רמב"ם יומי - הלכות תעניות

נכתב על ידי אביהו ח, 21/4/2025

 






פֶּרֶק רִאשׁוֹן

מצוַת הזעקה והתענית

ג אֲבָל אִם לֹא יִזְעֲקוּ וְלֹא יָרִיעוּ, אֶלָּא יֹאמְרוּ: דָּבָר זֶה מִמִּנְהַג הָעוֹלָם אֵרַע לָנוּ, וְצָרָה זוֹ נִקְרֹה נִקְרֵית - הֲרֵי זוֹ דֶּרֶךְ אַכְזָרִיּוּת, וְגוֹרֶמֶת לָהֶם לְהִדָּבֵק בְּמַעֲשֵׂיהֶם הָרָעִים, וְתוֹסִיף הַצָּרָה וְצָרוֹת אֲחֵרוֹת; הוּא שֶׁכָּתוּב בַּתּוֹרָה: "וַהֲלַכְתֶּם עִמִּי בְּקֶרִי, וְהָלַכְתִּי עִמָּכֶם בַּחֲמַת קֶרִי" (ויקרא כו,כז-כח), כְּלוֹמַר, כְּשֶׁאָבִיא עֲלֵיכֶם צָרָה כְּדֵי שֶׁתָּשׁוּבוּ - אִם תֹּאמְרוּ שֶׁהוּא קֶרִי, אוֹסִיף עֲלֵיכֶם חֲמַת אוֹתוֹ קֶרִי.
מצות התענית
ד וּמִדִּבְרֵי סוֹפְרִים לְהִתְעַנּוֹת עַל כָּל צָרָה שֶׁתָּבוֹא עַל הַצִּבּוּר עַד שֶׁיְּרֻחֲמוּ מִן הַשָּׁמַיִם. וּבִימֵי הַתַּעֲנִיּוֹת הָאֵלּוּ זוֹעֲקִין בִּתְפִלּוֹת, וּמִתְחַנְּנִים וּמְרִיעִין בַּחֲצוֹצְרוֹת בִּלְבַד. וְאִם הָיוּ בַּמִּקְדָּשׁ - מְרִיעִין בַּחֲצוֹצְרוֹת וּבַשּׁוֹפָר, הַשּׁוֹפָר מְקַצֵּר וְהַחֲצוֹצְרוֹת מַאֲרִיכוֹת, שֶׁמִּצְוַת הַיּוֹם בַּחֲצוֹצְרוֹת. וְאֵין תּוֹקְעִין בַּחֲצוֹצְרוֹת וְשׁוֹפָר כְּאֶחָד אֶלָּא בַּמִּקְדָּשׁ, שֶׁנֶּאֱמַר: "בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי" (תהילים צח,ו).
ו אֵין גּוֹזְרִין תַּעֲנִית עַל הַצִּבּוּר לֹא בְּשַׁבָּתוֹת וְלֹא בְּיָמִים טוֹבִים. וְכֵן אֵין תּוֹקְעִין בָּהֶם לֹא בַּשּׁוֹפָר וְלֹא בַּחֲצוֹצְרוֹת, וְלֹא זוֹעֲקִים וּמִתְחַנְּנִים בָּהֶם בִּתְפִלָּה, אֶלָּא אִם כֵּן הָיְתָה עִיר שֶׁהִקִּיפוּהָ גּוֹיִים אוֹ נָהָר אוֹ סְפִינָה הַמִּטָּרֶפֶת בַּיָּם; אֲפִלּוּ יָחִיד הַנִּרְדָּף מִפְּנֵי גּוֹיִים וּמִפְּנֵי לִסְטִים וּמִפְּנֵי רוּחַ רָעָה - מִתְעַנִּין עֲלֵיהֶם בַּשַּׁבָּת, וְזוֹעֲקִין וּמִתְחַנְּנִים בִּתְפִלּוֹת; אֲבָל אֵין תּוֹקְעִין, אֶלָּא אִם כֵּן תָּקְעוּ לְקַבֵּץ אֶת הָעָם לֵילֵךְ וְלַעֲזֹר אוֹתָם וּלְהַצִּילָם.
ח תַּעֲנִיּוֹת אֵלּוּ שֶׁמִּתְעַנִּין עַל הַצָּרוֹת - אֵין מִתְעַנִּין בָּהֶן לֹא עֻבָּרוֹת וְלֹא מְנִיקוֹת וְלֹא קְטַנִּים. וּמֻתָּרִין לֶאֱכֹל בַּלַּיְלָה, אַף עַל פִּי שֶׁמִּתְעַנִּין לְמָחָר, חוּץ מִתַּעֲנִית הַמָּטָר, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר (להלן ג,ג). וְכָל תַּעֲנִית שֶׁאוֹכְלִין בָּהּ בַּלַּיְלָה, בֵּין צִבּוּר בֵּין יָחִיד - הֲרֵי זֶה אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשַּׁחַר; וְהוּא שֶׁלֹּא יָשַׁן. אֲבָל אִם יָשַׁן - אֵינוֹ חוֹזֵר וְאוֹכֵל.
י כָּל תַּעֲנִית שֶׁלֹּא קִבְּלָהּ עָלָיו הַיָּחִיד מִבְּעוֹד יוֹם - אֵינָהּ תַּעֲנִית. כֵּיצַד מְקַבְּלָהּ? כְּשֶׁיִּתְפַּלֵּל תְּפִלַּת מִנְחָה, אוֹמֵר בַּתְּפִלָּה 'עֲנֵנוּ'*, וְגוֹמֵר בְּלִבּוֹ לְהִתְעַנּוֹת לְמָחָר; אַף עַל פִּי שֶׁהוּא אוֹכֵל בַּלַּיְלָה - לֹא הִפְסִיד כְּלוּם. וְכֵן אִם גָּמַר וְקִבֵּל עָלָיו לְהִתְעַנּוֹת שְׁלשָׁה אוֹ אַרְבָּעָה יָמִים זֶה אַחַר זֶה - אַף עַל פִּי שֶׁהוּא אוֹכֵל בְּכָל לַיְלָה וָלַיְלָה, לֹא הִפְסִיד תַּעֲנִיתוֹ, וְאֵינוֹ צָרִיךְ כַּוָּנָה לְכָל יוֹם וָיוֹם מִבְּעוֹדוֹ.
יג מִתְעַנֶּה אָדָם שָׁעוֹת, וְהוּא שֶׁלֹּא יֹאכַל כְּלוּם שְׁאָר הַיּוֹם. כֵּיצַד? הֲרֵי שֶׁהָיָה טָרוּד בַּחֲפָצָיו וּמִתְעַסֵּק בִּצְרָכָיו, וְלֹא אָכַל עַד חֲצוֹת אוֹ עַד תֵּשַׁע שָׁעוֹת, וְנִמְלַךְ לְהִתְעַנּוֹת בַּשָּׁעוֹת שֶׁנִּשְׁאֲרוּ מִן הַיּוֹם - הֲרֵי זֶה מִתְעַנֶּה אוֹתָן שָׁעוֹת, וּמִתְפַּלֵּל בָּהֶן 'עֲנֵנוּ', שֶׁהֲרֵי קִבֵּל עָלָיו הַתַּעֲנִית קֹדֶם שְׁעוֹת הַתַּעֲנִית. וְכֵן אִם אָכַל וְשָׁתָה, וְאַחַר כָּךְ הִתְחִיל לְהִתְעַנּוֹת שְׁאָר הַיּוֹם - הֲרֵי זוֹ תַּעֲנִית שָׁעוֹת.
יום התענית
יד כָּל הַשָּׁרוּי בְּתַעֲנִית, בֵּין שֶׁהָיָה מִתְעַנֶּה עַל צָרָתוֹ אוֹ עַל חֲלוֹמוֹ, בֵּין שֶׁהָיָה מִתְעַנֶּה עִם הַצִּבּוּר עַל צָרָתָם - הֲרֵי זֶה לֹא יִנְהֹג עִדּוּנִין בְּעַצְמוֹ, וְלֹא יָקֵל רֹאשׁוֹ, וְלֹא יִהְיֶה שָׂמֵחַ וְטוֹב לֵב אֶלָּא דּוֹאֵג וְאוֹנֵן, כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר: "מַה יִּתְאוֹנֵן אָדָם חָי? גֶּבֶר עַל חֲטָאָו" (איכה ג,לט). וּמֻתָּר לוֹ לִטְעֹם אֶת הַתַּבְשִׁיל, וַאֲפִלּוּ בִּכְדֵי רְבִיעִית; וְהוּא שֶׁלֹּא יִבְלַע, אֶלָּא טוֹעֵם וּפוֹלֵט. שָׁכַח וְאָכַל - מַשְׁלִים תַּעֲנִיתוֹ.
טז צִבּוּר שֶׁהָיוּ מִתְעַנִּים עַל הַגְּשָׁמִים, וְיָרְדוּ לָהֶם גְּשָׁמִים: אִם קֹדֶם חֲצוֹת - לֹא יַשְׁלִימוּ, אֶלָּא אוֹכְלִים וְשׁוֹתִים, וּמִתְכַּנְּסִים וְקוֹרְאִים הַלֵּל הַגָּדוֹל, שֶׁאֵין אוֹמְרִים הַלֵּל הַגָּדוֹל אֶלָּא בְּנֶפֶשׁ שְׂבֵעָה וְכָרֵס מְלֵאָה; וְאִם אַחַר חֲצוֹת - הוֹאִיל וְעָבַר רֹב הַיּוֹם בִּקְדֻשָּׁה, יַשְׁלִימוּ תַּעֲנִיתָם. וְכֵן אִם הָיוּ מִתְעַנִּים עַל צָרָה וְעָבְרָה, עַל שְׁמָד וּבָטַל: אִם קֹדֶם חֲצוֹת - לֹא יַשְׁלִימוּ; וְאִם אַחַר חֲצוֹת - יַשְׁלִימוּ.
יז בְּכָל יוֹם תַּעֲנִית שֶׁגּוֹזְרִים עַל הַצִּבּוּר מִפְּנֵי הַצָּרוֹת, בֵּית דִּין וְהַזְּקֵנִים יוֹשְׁבִים בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, וּבוֹדְקִים עַל מַעֲשֵׂי אַנְשֵׁי הָעִיר מֵאַחַר תְּפִלַּת שַׁחֲרִית עַד חֲצִי הַיּוֹם, וּמְסִירִים הַמִּכְשׁוֹלוֹת שֶׁלַּעֲבֵרוֹת, וּמַזְהִירִים וְדוֹרְשִׁים וְחוֹקְרִים עַל בַּעֲלֵי חָמָס וַעֲבֵרוֹת וּמַפְרִישִׁים אוֹתָם, וְעַל בַּעֲלֵי זְרוֹעַ וּמַשְׁפִּילִים אוֹתָם, וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ. וּמֵחֲצִי הַיּוֹם וְלָעֶרֶב - רְבִיעַ הַיּוֹם קוֹרְאִים בִּבְרָכוֹת וּקְלָלוֹת שֶׁבַּתּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "מוּסַר יי בְּנִי אַל תִּמְאָס, וְאַל תָּקֹץ בְּתוֹכַחְתּוֹ" (משלי ג,יא), וּמַפְטִירִים בְּנָבִיא בְּתוֹכָחוֹת מֵעִנְיַן הַצָּרָה; וּרְבִיעַ הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן מִתְפַּלְּלִים מִנְחָה, וּמִתְחַנְּנִים וְזוֹעֲקִים וּמִתְוַדִּים כְּפִי כֹּחָן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע