chiddush logo

לימוד יומי מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל לימוד רמב"ם יומי - הלכות טבילה במקווה

נכתב על ידי אביהו ח, 11/4/2025

 






פֶּרֶק רִאשׁוֹן

דרך הטמאים לעלות מטומאתם

ב כָּל מָקוֹם שֶׁנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה רְחִיצַת בָּשָׂר וְכִבּוּס בְּגָדִים מִן הַטֻּמְאוֹת, אֵינוֹ אֶלָּא טְבִילַת כָּל הַגּוּף בַּמִּקְוֶה. וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר בַּזָּב: "וְיָדָיו לֹא שָׁטַף בַּמָּיִם" (ויקרא טו,יא) - כְּלוֹמַר שֶׁיִּטְבֹּל כָּל גּוּפוֹ. וְהוּא הַדִּין לִשְׁאָר הַטְּמֵאִים, שֶׁאִם טָבַל כֻּלּוֹ חוּץ מֵרֹאשׁ אֶצְבָּעוֹ הַקְּטַנָּה - עֲדַיִן הוּא בְּטֻמְאָתוֹ. וְכָל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה - אַף עַל פִּי שֶׁהֵם מִפִּי הַשְּׁמוּעָה, הֲרֵי נֶאֱמַר: "בַּמַּיִם יוּבָא וְטָמֵא עַד הָעֶרֶב וְטָהֵר" (שם יא,לב) - בִּנְיַן אָב לְכָל הַטְּמֵאִים, שֶׁיָּבוֹאוּ בַּמַּיִם.
ד הַמַּפָּץ אֵינוֹ בִּכְלַל הַכֵּלִים הַמְּקַבְּלִים שְׁאָר כָּל הַטֻּמְאוֹת; לְפִי שֶׁאֵינוֹ כְּלִי קִבּוּל - אֵינוֹ בִּכְלַל כְּלֵי עֵץ הָאֲמוּרִין בַּתּוֹרָה (שם יא,לב); וְהוֹאִיל וְהוּא רָאוּי לְמִשְׁכָּב - נִתְרַבָּה לְטֻמְאַת מִדְרָס בִּלְבַד, דִּין תּוֹרָה. וְכֵיוָן שֶׁאֵין לוֹ טֻמְאָה וְלֹא טַהֲרָה בְּפֵרוּשׁ, וְנִתְרַבָּה לְטֻמְאָה - לֹא יִתְרַבֶּה לִטַּהֵר בַּמִּקְוֶה, שֶׁאֵין מִטַּהֵר בַּמִּקְוֶה אֶלָּא הַכֵּלִים הָאֲמוּרִין בַּתּוֹרָה. וְאֵין לַמַּפָּץ טַהֲרָה אֶלָּא קְרִיעָתוֹ, עַד שֶׁיִּשָּׁאֵר פָּחוּת מִשִּׁשָּׁה עַל שִׁשָּׁה טְפָחִים.
י בֵּית הַסְּתָרִים וּבֵית הַקְּמָטִים - אֵינָן צְרִיכִין שֶׁיָּבוֹאוּ בָּהֶן הַמַּיִם, שֶׁנֶּאֱמַר: "וְיָדָיו לֹא שָׁטַף בַּמָּיִם" (ויקרא טו,יא) - אֵבָרִים הַנִּרְאִין בִּלְבַד. וְאַף עַל פִּי כֵן צְרִיכִין לִהְיוֹת רְאוּיִין שֶׁיָּבוֹאוּ בָּהֶן הַמַּיִם, וְלֹא יִהְיֶה בָּהֶן דָּבָר חוֹצֵץ. לְפִיכָךְ אָמְרוּ חֲכָמִים: לְעוֹלָם יְלַמֵּד אָדָם בְּתוֹךְ בֵּיתוֹ שֶׁתִּהְיֶה אִשָּׁה מְדִיחָה קְמָטֶיהָ בַּמַּיִם וְאַחַר כָּךְ תִּטְבֹּל. הָאִשָּׁה טוֹבֶלֶת כְּדֶרֶךְ גְּדִילָתָהּ, כְּאוֹרֶגֶת וְכִמְנִיקָה אֶת בְּנָהּ.
יב4 נִמְצֵאתָ אוֹמֵר, שֶׁאִם הָיָה עַל בְּשַׂר הָאָדָם אוֹ עַל גּוּף הַכְּלִי דָּבָר מִדְּבָרִים הַחוֹצְצִין, כְּגוֹן בָּצֵק וְזֶפֶת וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן, אֲפִלּוּ טִפָּה כַּחַרְדָּל וְהוּא מַקְפִּיד עָלֶיהָ - לֹא עָלְתָה לוֹ טְבִילָה; וְאִם אֵינוֹ מַקְפִּיד עָלֶיהָ - עָלְתָה לוֹ טְבִילָה, אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חוֹפֶה אֶת רֹב הַכְּלִי אוֹ רֹב הָאָדָם, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (בפסקה הקודמת).

פֶּרֶק שֵׁנִי

החציצה באדם

דברים החוצצים באדם
א אֵלּוּ חוֹצְצִין בָּאָדָם: לִפְלוּף שֶׁחוּץ לָעַיִן, וְגֶלֶד שֶׁעַל גַּבֵּי הַמַּכָּה, וְסַם יָבֵשׁ שֶׁעַל גַּבֵּי הַמַּכָּה, וְהָרְטִיָּה שֶׁעָלֶיהָ, וְגִלְדֵי צוֹאָה שֶׁעַל בְּשָׂרוֹ, וּבָצֵק אוֹ טִיט שֶׁתַּחַת הַצִּפֹּרֶן, וְהַמִּלְמוּלִין שֶׁעַל הַגּוּף, וְטִיט הַיָּוֵן, וְטִיט הַיּוֹצְרִין, וְטִיט שֶׁלַּדְּרָכִים הַנִּמְצָא שָׁם תָּמִיד, אֲפִלּוּ בִּימוֹת הַחַמָּה - כָּל אֵלּוּ חוֹצְצִין. וּשְׁאָר כָּל הַטִּיט: כְּשֶׁהוּא לַח - אֵינוֹ חוֹצֵץ, שֶׁהֲרֵי נִמְחֶה בַּמַּיִם; וּכְשֶׁהוּא יָבֵשׁ - חוֹצֵץ.
יג נִדָּה שֶׁנָּתְנָה שְׂעָרָהּ בְּפִיהָ, אוֹ שֶׁקָּפְצָה יָדָהּ, אוֹ שֶׁקָּרְצָה בְּשִׂפְתוֹתֶיהָ, אוֹ שֶׁנִּמְצָא בָּצֵק בְּשִׂפְתוֹתֶיהָ*, אוֹ שֶׁנִּמְצָא עֶצֶם בֵּין שִׁנֶּיהָ - כְּאִלּוּ לֹא טָבְלָה; וְכֵן שְׁאָר הַטְּמֵאִים. נָתְנָה מָעוֹת בְּפִיהָ וְיָרְדָה וְטָבְלָה - טָהֲרָה מִטֻּמְאַת נִדָּה, וַהֲרֵי הִיא טְמֵאָה עַל גַּב רֻקָּהּ, וְנִמְצְאָה רִאשׁוֹן לַטֻּמְאָה כְּמִי שֶׁנָּגַע בְּרֹק הַנִּדָּה; וְכֵן הַדִּין בַּזָּב.
יז טָבְלָה וְעָלְתָה, וְנִמְצָא עָלֶיהָ דָּבָר חוֹצֵץ: אִם בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם שֶׁחָפְפָה טָבְלָה - אֵינָהּ צְרִיכָה לָחֹף פַּעַם שְׁנִיָּה, אֶלָּא חוֹזֶרֶת וְטוֹבֶלֶת בִּלְבַד; וְאִם לָאו - צְרִיכָה לָחֹף פַּעַם שְׁנִיָּה וְלִטְבֹּל.
כב2 בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? לְעִנְיַן טְהָרוֹת. אֲבָל לְהַתִּירָהּ לְבַעְלָהּ - הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת; אַף עַל פִּי שֶׁנָּתְנָה תַּבְשִׁיל לִבְנָהּ, אוֹ שֶׁהָיָה בָּהּ שֶׂרֶט יָשָׁן, אוֹ שֶׁהָיָה עַל גַּב עֵינֶיהָ כֹּחַל, וּבֵין פָּתְחָה עֵינֶיהָ אוֹ עָצְמָה אוֹתָן - הֲרֵי זוֹ מֻתֶּרֶת לְבַעְלָהּ, שֶׁכָּל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן אֵינָן אֶלָּא מִדִּבְרֵיהֶם, וּלְעִנְיַן טְהָרוֹת גָּזְרוּ, לְעִנְיַן בְּעִילָה לֹא גָּזְרוּ. וְכָל הַחוֹצֵץ בַּנִּדָּה לַטְּהָרוֹת - חוֹצֵץ בִּשְׁאָר טְמֵאִים לְעִנְיַן טְהָרוֹת, וְחוֹצֵץ בַּבֶּגֶד* בִּשְׁעַת טְבִילָה.
העמד טמא על טומאתו
כג מִי שֶׁטָּבַל וְעָלָה, וְנִמְצָא עָלָיו דָּבָר חוֹצֵץ - אַף עַל פִּי שֶׁנִּתְעַסֵּק בְּאוֹתוֹ הַמִּין כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ, הֲרֵי הוּא בְּטֻמְאָתוֹ, עַד שֶׁיֹּאמַר 'יוֹדֵעַ אֲנִי בְּוַדַּאי שֶׁלֹּא הָיָה זֶה עָלַי קֹדֶם הַטְּבִילָה'; הוֹאִיל וְהֻחְזַק טָמֵא - הַעֲמֵד טָמֵא עַל טֻמְאָתוֹ, עַד שֶׁתֵּדַע בְּוַדַּאי שֶׁטָּהַר.

פֶּרֶק רְבִיעִי

מי המקווה

כוונה במים שאובים
ב מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁהַמַּיִם הַשְּׁאוּבִין פְּסוּלִין לִטְבִילָה. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא מִקְוֵה מַיִם שֶׁאֵינָן שְׁאוּבִין, שֶׁנָּפַל לְתוֹכָן שְׁלשֶׁת לֻגִּין מַיִם שְׁאוּבִין - פָּסְלוּ הַכֹּל. אַף עַל פִּי שֶׁפְּסוּל מַיִם שְׁאוּבִין מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, לְמָדוּהוּ בְּהֶקֵּשׁ, שֶׁהֲרֵי הוּא אוֹמֵר: "אַךְ מַעְיָן וּבוֹר מִקְוֵה מַיִם יִהְיֶה טָהוֹר" (שם) - הַמַּעְיָן אֵין בּוֹ תְּפוּסַת יַד אָדָם כְּלָל, וְהַבּוֹר כֻּלּוֹ בִּידֵי אָדָם, שֶׁהֲרֵי כֻּלּוֹ מַיִם שְׁאוּבִין; אָמְרוּ חֲכָמִים: הַמִּקְוֶה לֹא יִהְיֶה כֻּלּוֹ שָׁאוּב כַּבּוֹר, וְאֵינוֹ צָרִיךְ לִהְיוֹת כֻּלּוֹ בִּידֵי שָׁמַיִם כַּמַּעְיָן, אֶלָּא אִם יֵשׁ בּוֹ תְּפוּסַת יַד אָדָם - כָּשֵׁר.
ג כֵּיצַד? הַמַּנִּיחַ קַנְקַנִּים בְּרֹאשׁ הַגַּג לְנַגְּבָן, וְיָרְדוּ לָהֶן גְּשָׁמִים וְנִתְמַלְּאוּ - אַף עַל פִּי שֶׁהִיא עוֹנַת הַגְּשָׁמִים, הֲרֵי זֶה יְשַׁבֵּר אֶת הַקַּנְקַנִּים אוֹ יִכְפֶּה אוֹתָן, וְהַמַּיִם הַנִּקְוִים מֵהֶם כְּשֵׁרִים לִטְבִילָה, וְאַף עַל פִּי שֶׁכָּל הַמַּיִם הָאֵלּוּ הָיוּ בַּכֵּלִים, שֶׁהֲרֵי לֹא מִלְּאָן בְּיָדוֹ. לְפִיכָךְ, אִם הִגְבִּיהַּ אֶת הַקַּנְקַנִּים וְהֶעֱרָה אוֹתָן - הֲרֵי כָּל הַמַּיִם שֶׁבָּהֶן שְׁאוּבִין.
ד1 הַמַּנִּיחַ כֵּלִים תַּחַת הַצִּנּוֹר תָּמִיד בְּכָל עֵת וּבְכָל זְמַן, אֶחָד כֵּלִים קְטַנִּים וְאֶחָד כֵּלִים גְּדוֹלִים, אֲפִלּוּ כְּלֵי אֲבָנִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן מִכֵּלִים שֶׁאֵינָן מְקַבְּלִין טֻמְאָה, וְנִתְמַלְּאוּ מֵי גְּשָׁמִים - הֲרֵי אֵלּוּ פְּסוּלִין, וְאִם כְּפָיָן עַל פִּיהֶן אוֹ שִׁבְּרָן, הַמַּיִם הַנִּקְוִין מֵהֶם כִּשְׁאוּבִין לְכָל דָּבָר, שֶׁהֲרֵי לְדַעְתּוֹ נִתְמַלְּאוּ, שֶׁחֶזְקַת הַצִּנּוֹר לְקַלֵּחַ מַיִם. וַאֲפִלּוּ שָׁכַח הַכֵּלִים תַּחַת הַצִּנּוֹר - פְּסוּלִין; גָּזְרוּ עַל הַשּׁוֹכֵחַ מִפְּנֵי הַמַּנִּיחַ.
ח2 כֵּיצַד? מִקְוֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹ עֶשְׂרִים סְאָה וּמַשֶּׁהוּ מַיִם כְּשֵׁרִין, וְהָיָה מְמַלֵּא וְשׁוֹאֵב חוּץ לַמִּקְוֶה, וְהַמַּיִם נִמְשָׁכִין וְיוֹרְדִין לַמִּקְוֶה, בֵּין שֶׁהָיוּ נִמְשָׁכִין עַל הַקַּרְקַע אוֹ בְּתוֹךְ הַסִּילוֹן וְכַיּוֹצֵא בּוֹ מִדְּבָרִים שֶׁאֵינָן פּוֹסְלִין - הֲרֵי הַמִּקְוֶה כָּשֵׁר, וַאֲפִלּוּ הִשְׁלִימוֹ לְאֶלֶף סְאָה; שֶׁהַשְּׁאוּבָה שֶׁהִמְשִׁיכוּהָ - כְּשֵׁרָה, אִם הָיָה שָׁם רֹב אַרְבָּעִים סְאָה מִן הַכָּשֵׁר.
ט הוֹרוּ מִקְצָת חַכְמֵי מַעֲרָב וְאָמְרוּ: הוֹאִיל וְאָמְרוּ חֲכָמִים: שְׁאוּבָה שֶׁהִמְשִׁיכוּהָ כֻּלָּהּ טְהוֹרָה - אֵין אָנוּ צְרִיכִין שֶׁיִּהְיוּ שָׁם רֹב מַיִם כְּשֵׁרִין; וְזֶה שֶׁהִצְרִיךְ רֹב וְהַמְשָׁכָה - דִּבְרֵי יָחִיד הֵן, וּכְבָר נִדְחוּ, שֶׁהֲרֵי אָמְרוּ בַּסּוֹף: שְׁאוּבָה שֶׁהִמְשִׁיכוּהָ כֻּלָּהּ טְהוֹרָה. וּלְפִי דָּבָר זֶה - אִם הָיָה מְמַלֵּא בִּכְלִי וְשׁוֹפֵךְ, וְהַמַּיִם נִזְחָלִין וְהוֹלְכִין לְמָקוֹם אֶחָד, הֲרֵי זֶה מִקְוֶה כָּשֵׁר; וְכֵן כָּל אַמְבָּטִי שֶׁבַּמֶּרְחֲצָאוֹת שֶׁלָּנוּ - מִקְווֹת כְּשֵׁרִין, שֶׁהֲרֵי כָּל הַמַּיִם שֶׁבָּהֶן שָׁאוּב שֶׁנִּמְשָׁךְ הוּא. וּמֵעוֹלָם לֹא רָאִינוּ מִי שֶׁעָשָׂה מַעֲשֶׂה בְּדָבָר זֶה.
י2 אֵמָתַי? בִּזְמַן שֶׁמִּתְעָרְבִין עַד שֶׁלֹּא יַגִּיעוּ לַמִּקְוֶה, וְנִמְשָׁכִין וְיוֹרְדִין. אֲבָל אִם הָיוּ הַכְּשֵׁרִין וְהַפְּסוּלִין מְקַלְּחִין לְתוֹךְ הַמִּקְוֶה: אִם יָדוּעַ שֶׁנָּפַל לְתוֹכוֹ אַרְבָּעִים סְאָה מַיִם כְּשֵׁרִין עַד שֶׁלֹּא יָרְדוּ לְתוֹכוֹ שְׁלשֶׁת לֻגִּין מַיִם שְׁאוּבִין - כָּשֵׁר; וְאִם לָאו - פָּסוּל.

פֶּרֶק שְׁבִיעִי

שינוי מראה ומיני משקים

מקווה שנשתנה מראהו מאיליו
יב מִקְוֶה שֶׁנִּשְׁתַּנָּה מַרְאֵה מֵימָיו מֵחֲמַת עַצְמוֹ, וְלֹא נָפַל לוֹ דָּבָר - הֲרֵי זֶה כָּשֵׁר; לֹא אָמְרוּ אֶלָּא שֶׁנִּשְׁתַּנָּה מֵחֲמַת מַשְׁקֶה אַחֵר.


פֶּרֶק תְּשִׁיעִי

דירוג מקוות המים; דיני מעיין

1- מים שאובים מכונסים
א שֵׁשׁ מַעֲלוֹת בַּמִּקְווֹת, זוֹ לְמַעְלָה מִזּוֹ: הָרִאשׁוֹן - מֵי גְּבָאִים, וּמֵי בּוֹרוֹת שִׁיחִין וּמְעָרוֹת, וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן מִמַּיִם הַמְּכֻנָּסִין בַּקַּרְקַע - אַף עַל פִּי שֶׁהֵן שְׁאוּבִין, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין בָּהֶן אַרְבָּעִים סְאָה, הוֹאִיל וְאֵינָן מִטַּמְּאִין אֶלָּא לְרָצוֹן, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (טומאת אוכלין טו,א), הֲרֵי הֵן בְּחֶזְקַת טְהוֹרִין, וּכְשֵׁרִין לַעֲשׂוֹת מֵהֶן עִסָּה הַטְּבוּלָה לַחַלָּה וְלִטֹּל מֵהֶן לַיָּדַיִם, וְהוּא שֶׁיִּטֹּל מֵהֶן בִּכְלִי, כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר (להלן יא,א).
הזוחלים והנוטפים מן המעיין
יב כָּל הַיַּמִּים מְטַהֲרִין בַּזּוֹחֲלִין, וּפְסוּלִין לַזָּבִין וְלַמְּצֹרָעִין וּלְקַדֵּשׁ מֵהֶן מֵי חַטָּאת. יג1 הַמַּיִם הַזּוֹחֲלִין מִן הַמַּעְיָן - הֲרֵי הֵן כַּמַּעְיָן לְכָל דָּבָר. וְהַמְּנַטְּפִין מִן הַמַּעְיָן - אַף עַל פִּי שֶׁהֵן טוֹרְדִין, הֲרֵי הֵן כַּמִּקְוֶה, וְאֵין מְטַהֲרִין אֶלָּא בְּאַרְבָּעִים סְאָה עוֹמְדִין, וּפְסוּלִין לַזָּבִין וְלַמְּצֹרָעִין וּלְקַדֵּשׁ מֵהֶן מֵי חַטָּאת.
יג2 הָיוּ הַזּוֹחֲלִין מִן הַמַּעְיָן מִתְעָרְבִין עִם הַנּוֹטְפִין מִמֶּנּוּ: אִם רַבּוּ הַזּוֹחֲלִין עַל הַנּוֹטְפִין - הֲרֵי הַכֹּל כַּמַּעְיָן לְכָל דָּבָר; וְאִם רַבּוּ הַנּוֹטְפִין עַל הַזּוֹחֲלִין, וְכֵן אִם רַבּוּ מֵי גְּשָׁמִים עַל מֵי הַנָּהָר - אֵינָן מְטַהֲרִין בַּזּוֹחֲלִין אֶלָּא בְּאֶשְׁבֹּרֶן. לְפִיכָךְ צָרִיךְ לְהַקִּיף מַפָּץ וְכַיּוֹצֵא בּוֹ בְּאוֹתוֹ הַנָּהָר הַמְּעֹרָב, עַד שֶׁיִּקָּווּ הַמַּיִם וְיִטְבֹּל בָּהֶן.
טבילה במי גשמים ובגלי הים
טז מֵי גְּשָׁמִים הַבָּאִין מִן הַמִּדְרוֹן, וַהֲרֵי הֵן נִזְחָלִין וְיוֹרְדִין - אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ מִתְּחִלָּתָן וְעַד סוֹפָן אַרְבָּעִים סְאָה, אֵין מַטְבִּילִין בָּהֶן כְּשֶׁהֵן נִזְחָלִין, עַד שֶׁיִּקָּווּ וְיָנוּחוּ בְּאֶשְׁבֹּרֶן אַרְבָּעִים סְאָה. הֲרֵי שֶׁהִקִּיף כֵּלִים וְעָשָׂה מֵהֶן מְחִצּוֹת, עַד שֶׁנִּתְקַבֵּץ בֵּינֵיהֶן אַרְבָּעִים סְאָה מִמַּיִם הַנִּזְחָלִין מִן הַגְּשָׁמִים - הֲרֵי זֶה טוֹבֵל בָּהֶם; וְכֵלִים שֶׁעָשָׂה מֵהֶן הַגָּדֵר - לֹא עָלְתָה לָהֶן טְבִילָה.


בשם ה' אל עולם - איה"נהכנסת תוכן זה והלימוד בו לזכות כל אחינו בית ישראל ובהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה להקים בניין עדי עד על אדני התורה והיראה ותורת החסידות הקדושה והטהרה וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע