כנפי יונה- פרשת כי תשא
12/3/2025
*פרשת כי תשא* פורים שמח
*הלכות פורים*
לא לשכוח זכר למחצית השקל עד פורים והזריז נשכר !
מחר יג' אדר *תענית אסתר*
כל אדם בריא צריך לצום, יג' אדר הוא הפור שעשה המן הרשע כי ביום הזה ניתן רשות לעמים להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים.
*ובו ביום ונהפוך הוא תלו את המן ועשרת בניו על העץ אשר הכין למרדכי* וכן הרגו היהודים 75 אלף ובביזה לא דלחו ידיהם.
*מקרא מגילה*
נוהגים ישראל לקרוא המגילה בצאת הצום מחר בערב וביום שישי בבוקר *והשנה גם תושבי ירושלים* השנה קוראים כמו כולם
*מתנות לאביונים*
ביום שישי נותנים לשני אביונים משפחות במצוקה כלכלית. הכי פחות 100 שח לשני אביונים, וכל המוסיף יוסיפו לו בפרנסתו
ומי שדחוק יתן 60 שח לכל לשני אביונים 30 לכל אחד
*על הניסים*
בימי מרדכי ואסתר להוסיף בכל תפילה ובברכת המזון לא לשכוח.
*משלוח מנות*
כיד הטובה עליכם מצוה זו נועדה לקירוב לבבות, עושים מצוה זאת כנגד מה שאמר המן הרשע על ישראל
ישנו עם אחד מפוזר ומופרד בין העמים מכל מדינות המלך וכו
*ועל שאמר המן מופרד אנחנו מקיימים משלוח מנות לאחד לבבות ולהיות מאוחדים*
*משתה וסעודת פורים*
אין מצוה להשתכר ולאבד את זה, כי עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי,
*יש מקום לשאול* וכי אנו מכירים את המן או מרדכי שצריכים לשתות כל כך הרבה עד דלא ידע ??
ברור שלא. וכן שתיה של שיכרות אסורה כי יבוא לעשות שטויות ויהיה מכך חילול ה'
*ועוד תפילת שיכור תועבה לפני ה'* ואסור לשיכור להתפלל מנחה של שישי שהוא שיכור
צריך לשתות כדי לשמוח וכל אחד יודע היכן הגבול כדי לא להשתכר.
שותים נהנים שרים ואחר כך ישן שעה והוא מקיים עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי
פרשת השבוע
*כִּ֣י תִשָּׂ֞א אֶת־רֹ֥אשׁ בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֮ לִפְקֻדֵיהֶם֒ וְנָ֨תְנ֜וּ אִ֣ישׁ כֹּ֧פֶר נַפְשׁ֛וֹ לַיהֹוָ֖ה בִּפְקֹ֣ד אֹתָ֑ם וְלֹא־יִהְיֶ֥ה בָהֶ֛ם נֶ֖גֶף בִּפְקֹ֥ד אֹתָֽם׃*
רש"י כותב . שתחפוץ לקבל סכום מנינם לדעת כמה הם. *אל תמנם לגולגות* אלא יתנו כל אחד מחצית השקל *ותמנה את השקלים ותדע מנינם*.
ולא יהיה בהם נגף. *שהמניין שולט בו עין הרע*, והדבר בא עליהם, כמו שמצינו בימי דוד (שמואל ב פרק כד) עד כאן דברי רש"י.
היום שרוצים למנות אנשים, אסור לספור אותם 1 2 ... אלא מונה בדרך פסוק שיש בו 10 מילים . *"הושיע את עמך וברך את נחלתך ורעם ונשאם עד עולם"*. וכך יודע מניין אנשים.
דוד חטא ומנה את ישראל שלא לצורך מלחמה *ובא נגף על ישראל כפי שהזכיר רש"י*
פרק לא
ב ) *ראה קראתי בשם בצלאל בן אורי בן חור למטה יהודה:*
ג ) *ואמלא אתו רוח אלהים בחכמה ובתבונה ובדעת ובכל מלאכה*:
יש מקום לשאול.
מדוע הכתוב עצר את הייחוס של בצלאל. *היה לכתוב לומר בצלאל בן אורי בן חור בן כלב בן יפונה* וכו.
אלא הכתוב עצר את היחוס של בצלאל בן אורי בן חור סבו. *וזאת כדי לתת שכר לחור*
מדוע ?
להלן מופיע בפרשה חטא העגל שחטאו ישראל.
משה בושש לרדת מן ההר, בקשו העבריינים מחור לעשות עגל מסכה *"קום עשה לנו אלהים אשר ילכו לפנינו"*
הכתוב לא מזכיר את חור ואת המעשה, אלא את אהרון, כי חור סירב לבקשה לעשות עגל מסכה *ולכן הרגו אותו*. התורה לא גלתה את המעשה הנפשע הזה, להרוג מנהיג ועל מה ?
אך התורה גלתה את שכרו של חור, שמסר נפשו בחטא העגל, *זכה ונכדו בצלאל היה האדריכל של של המשכן*.
לכן הכתוב עצר את היחוס של בצלאל בחור, וזאת להזכיר את חור שמסר נפשו שלא יחטאו ישראל בעגל.
כאשר הרגו את חור *באו העבריינים לאהרון* באותה דרישה "קום עשה לנו אלהים אשר ילכו לפנינו"
*אהרון כביכול נעתר לבקשתם, וכוונתו היתה למשוך זמן* ואיך ?
ב ) *ויאמר להם אהרן פרקו נזמי הזהב אשר באזני נשיכם בניכם ובנותיכם והביאו אלי*
כדי למשוך זמן, ביקש אהרון בחכמתו *פרקו נזמי הזהב מנשיכם* וכו, וכידוע האשה לא ממהרת *לתרום את הזהב שלה*, וכך תהא מחלוקת בין הבעל לאשתו שתסרב ... וינצלו כולם.
והטעם שאהרון לא סירב להם, *ראה שהרגו את חור בן אחותו* ואם היה מסרב היו הורגים גם אותו וגם את הבא אחריו.
מנהיג צריך לעתים לקבל החלטות קשות, *הרי הדיבר הראשון והשני אנכי ה' אלהיך ... לא יהיה לך אלהים אחרים..*
איך יעשו אהרון הכהן הגדול חטא כזה גדול ?
הוא שאמרנו מטרת אהרון לעשות עגל זהב כאשר *הוא החורט אותו* שנאמר "ויצר אתו בחרט" (פסוק ד)
עשה מלאכתו לאט לאט עד אשר ירד משה מן ההר.. ואז ינצלו מחטא העגל.
ומעשה שטן ריקד סביב חטא זה וחטאו ישראל.
אבל אהרון אין לו חטא, *כי ה' בוחן כליות ולב וידע שלא היתה בכוונתו לחטוא ולהחטיא חלילה*.
ואל תקשה עלי ממה שאמר משה לאהרון *"מה עשה לך העם הזה כי הבאת עליו חטאה גדולה"* ? (להלן פסוק כא)
וכן אומר הכתוב *"ויאמר משה אל אהרן קרב אל המזבח ועשה חטאתך ועלתך וכפר בעדך ובעד העם"* וגו. (ויקרא פרק ט פסוק ז )
רבנו אברהם אבן עזרא אמר *לא יתכן כי ה' יבחר כהן גדול והוא עתיד לחטא בחטא העגל הס מלהזכיר*..
ולראיה מצאתי כי מחלוקת קורח ועדתו שבקשו גם כהונה *ולעצת משה הסכימו עדת קורח החולקים להכניס איש מטהו למשכן* וה' יבחר בדרך של נס את משרת הכהן.
*והנה פרח מטה אהרון והוציא ציץ ושקדים* כי הוא אשר בחר בו ה' להיות משרת לפניו בכהונה גדולה וזה היה אחרי חטא העגל.
*אהרון עשה את המצופה ממנו בתור מנהיג וזה לקחת אחריות*. וכן אמרו רבותינו במסכת אבות
"במקום שאין אנשים השתדל להיות איש" (אבות פרק ב משנה ה).
*משה רבנו שהיה סנגור של ישראל עמד בתפילה לפני הקדוש ברוך לסלוח לעם על חטא עגל הזהב שעשו*.
באומרו *"למה יאמרו מצרים ברעה הוציאם להרוג אותם בהרים ולכלותם מעל פני האדמה שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך".*
זכור לאברהם ליצחק ולישראל אשר נשבעת להם וכו יש אריכות בתפילת משה עד כמה כוחו גדול לסנגר על ישראל *ובסוף ה' יתרצה למשה באומרו סלחתי כדבריך*.
*שים שלום היא אינה סיסמא אלא מהות העם הנפלא הזה שכוחו מעולם היה באחדותו*
*שבת שלום ופורים שמח* וישועת ה' קרובה להתיר אסורים לא טראמפ ולא אף אחד
*רק ה' לבדו מתיר אסורים ויש הרבה שלוחים למקום להושיע*
מבקשים לשתף כמה שיותר ומי שמשתף דברי תורה זוכה לברכת ה' לו ולבני משפחתו בפרנסה וחיים טובים אמן.
דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה *שושנה זוריה* בת שמיחה.
ת.נ.צ.ב.ה.
לעילוי נשמת אבא יקר חיים ברבי בן חביבה ת.נ.צ.ב.ה
לע"נ בנימין קרעי בן חביבה
לע"נ דוד סבן בר סלטנה, שמיחה סבן בת פלילה, יהודה קרעי בר נג'מה, חביבה בת פלילה. זינה בת חביבה.
חתאתו בר שמיחה, כאיו בר שמיחה, יעקוטה בת שמיחה, ג'רייה בת מסעדה
יהודית חיים דוד בר יעקוטה
סימה בת שפיקה ואיציק בן שפיקה
גבורי ישראל ובכללם
ארנון זמורה
תומר גרימברג
אברהם בראון
אביב מגן
רועי נהרי
חמשאת מרים בת רוזלנה למש' בן יעקב.
ת.נ.צ.ב.ה.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)