פרשת וארא- כיצד נוכל להחיש את הגאולה?/ אהובה קליין..
פרשת וָאֵרָא - כיצד נוכל להחיש את הגאולה?
מאת: אהובה קליין.
בפרשה זו אנחנו
לומדים להכיר את משפחתם של משה ואהרון.
כפי שהתורה מתארת: "וַיִּקַּח עַמְרָם אֶת-יוֹכֶבֶד
דֹּדָתוֹ, לוֹ לְאִשָּׁה, וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-מֹשֶׁה; וּשְׁנֵי
חַיֵּי עַמְרָם, שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה". [שמות פרק ו', כ']
בהמשך נאמר:
"וַיִּקַּח
אַהֲרֹן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב, אֲחוֹת נַחְשׁוֹן--לוֹ לְאִשָּׁה;
וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-נָדָב וְאֶת-אֲבִיהוּא, אֶת-אֶלְעָזָר, וְאֶת-אִיתָמָר".[להלן: ו', כ"ג]
כמו כן, אנחנו נחשפים לשליחות
המשמעותית של משה ואהרון בהנהגת עם ישראל- למען הוצאת העם מעבדות לחירות כשיגיע הרגע המתוכנן על פי ה' כדברי הכתוב:
"הוּא
אַהֲרֹן, וּמֹשֶׁה--אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה, לָהֶם, הוֹצִיאוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, עַל-צִבְאֹתָם. הֵם, הַמְדַבְּרִים
אֶל-פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם, לְהוֹצִיא אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם;
הוּא מֹשֶׁה, וְאַהֲרֹן". [להלן:
ו', כ"ו- כ"ח]
השאלות
הן:
א] מי היה אהרון -
ומה הייתה שליחותו לעם ישראל ?
ב] כיצד משה ואהרון תפקדו יחדיו כאחים?
תשובות.
מוצאו של אהרון
ושליחותו החשובה:
ציורי תנ"ך/ אהרון ומשפחתו במצרים/ ציירה: אהובה קליין (c)
[שמן על בד]
* כל הזכויות שמורות לאהובה קליין על היצירה (c)
רש"י מסביר :אשתו של עמרם הייתה יוכבד בת לוי - אחות של קהת. על פי הכתוב: יוכבד
הייתה אמם של אהרון , משה ומרים.
על נישואי אהרון
נאמר:"וַיִּקַּח אַהֲרֹן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב, אֲחוֹת
נַחְשׁוֹן--לוֹ לְאִשָּׁה; וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-נָדָב וְאֶת-אֲבִיהוּא,
אֶת-אֶלְעָזָר, וְאֶת-אִיתָמָר"-
סה"כ- ארבעה בנים.
על פי הגמרא: "אמר
רבי אליעזר: לעולם ידבק אדם
בטובים - שהרי משה שנשא את בת יתרו - יצא ממנו יהונתן (בן בנו של משה), אהרון שנשא
את בת עמינדב יצא ממנו פנחס (בן בנו של אהרון) [מסכת בבא בתרא ק"ט, ב'] ואמר
רבא: הנושא אישה צריך שיבדוק באחיה, שנאמר: "וַיִּקַּח אַהֲרֹן
אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב, אֲחוֹת נַחְשׁוֹן" ממשמע שנאמר "בת עמינדב" איני יודע שאחות נחשון היא?
מה תלמוד לומר: "אחות נחשון"? מכאן שהנושא אישה-צריך שיבדוק באחיה ותנא:
רוב הבנים דומים לאחי האם" [מסכת בבא בתרא]
במילים אחרות: הנושא
אישה יבדוק מי הוא אחיה - לפי שרוב הבנים דומים לאחי האם.
רבינו בחיי מסביר
את הפסוק: "וַיִּקַּח
אַהֲרֹן אֶת-אֱלִישֶׁבַע בַּת-עַמִּינָדָב, אֲחוֹת נַחְשׁוֹן— הכתוב בא להודיע לנו: כי התערבה משפחת הכהונה עם משפחת המלוכה - היא אלישבע -
אחות נחשון - הנשיא הגדול שבישראל והזכיר אמו של פנחס שהוא גם כן כהן שזכה בכוחות עצמו
וכך נוהגים במלכי הארץ שמזכירים את שמות אימם כפי שנאמר:
"וּבִשְׁנַת
שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה, לַמֶּלֶךְ יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט, מָלַךְ אֲבִיָּם,
עַל-יְהוּדָה. שָׁלֹשׁ שָׁנִים, מָלַךְ
בִּירוּשָׁלִָם; וְשֵׁם אִמּוֹ, מַעֲכָה בַּת- אֲבִישָׁלוֹם" [מלכים- א', ט"ו, א']
בפרשה: שישה נביאים
שהם משבט לוי והם :אהרון, משה, פינחס שהוא גם אליהו הנביא ושלושת בני קורח: אסיר, אלקנה
ואביאסף אותם ספרו רז"ל בתוך קבוצה של מ"ח נביאים.
ששת הנביאים היו בדור
אחד - בני קורח עליהם נאמר: "וּבְנֵי-קֹרַח, לֹא-מֵתו"ּ.[ במדבר כ"ו, י"א]
שליחותו של אהרון הייתה: לבוא עם משה אל העם ולבשר להם על הגאולה , אחר כך היה נכנס עם משה אל ארמונו
של פרעה, לתרגם את – דברי משה אל פרעה- כפי שכתוב:
"וַיֹּאמֶר
יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ,
יִהְיֶה נְבִיאֶךָ. אַתָּה
תְדַבֵּר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּךָּ; וְאַהֲרֹן אָחִיךָ יְדַבֵּר אֶל-פַּרְעֹה,
וְשִׁלַּח אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאַרְצוֹ". [להלן פרק ז', א'- ב']
ידוע כי אהרון היה
איש שלום: "הִלֵּל
אוֹמֵר: הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן: אוֹהֵב
שָׁלוֹם, ְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת, וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה"[מסכת אבות א', י"ב]
הרמב"ם מבאר:
כשהיה
מרגיש אהרון באדם שתוכו רע, או שהיו מספרים לו על כך שבידו עבירה, היה פונה אליו ומקרב אותו
אליו . היה האיש ההוא מתבייש במעשיו ואומר "אוי לי אילו היה יודע אהרן מה
צפון בליבי מה חטאתי ודאי שלא היה מסתכל
עלי , ובוודאי אף אינו מדבר אלי, אמנם אני
אצלו בחזקת אדם כשר, לכן אני אאמת את דבריו ומחשבתו וכך היה האיש חוזר למוטב , שב ונעשה מתלמידיו הלומדים
ממנו. ואמר השם יתברך כשתארו בזאת המידה הנכבדת "בשלום ובמישור הלך אתי"
- וכך השפיע אהרון על רבים לטובה."(מלאכי ב, ו).
כאשר חשש משה לגשת
לבצע את שליחותו במצרים, אמר לו ה':
"....הֲלֹא
אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי--יָדַעְתִּי, כִּי-דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא; וְגַם
הִנֵּה-הוּא יֹצֵא לִקְרָאתֶךָ, וְרָאֲךָ וְשָׂמַח בְּלִבּוֹ"[שמות ד, י"ד]
משה ואהרון
יחדיו - בשליחותם:
רש"ר [ הרב
שמשון רפאל הירש] מבאר: אהרון היה
משמש כנביא למשה - המשמעות היא: כי נביא משמש כ"מעיין" אשר באמצעותו ה'
מגלה את דבריו. הנביא אינו מחבר את דבריו -
אלא רק בתפקיד למסור ולהעביר את הדברים הלאה.
לפי התפיסה היהודית :אין
האנשים החלשים ולא השוטים ולא אלה הסמוכים לשולחן אחרים נבחרים לשאת את רוח ה' ,יתירה
מכך ,עוד בטרם יבחרו להיות שליח ה' - עליהם להיות בעלי נתונים חשובים והם: חכם. גיבור, ועשיר.
כן חייב להיות בקו הבריאות- הן מבחינה
גופנית והן מבחינה שכלית - גם במעמדו החברתי. זאת כדי למנוע: מתחזים מוליכי
שולל - אשר בריאותם הלקויה עשויה להשפיע
על השקפתם השכלית ולא יפיצו כל מיני הזיות חולניות - העשויות להטעות את הציבור- שיחשבו שמדובר במראות אלוקים.
נבחר ה' חייב להיות בריא בשכלו !
הוא חייב להבין את דברי ה' – כדי למסור הלאה, ולא פחות
מכך חשוב שיהיה בעל מעמד חברתי - משום שרק אדם עצמאי שאינו מבקש
דברים עבור עצמו. מסוגל להעריך את מעמדם
של אנשים בדרגות שונות ולהבחין את רצונם.
מעניין להתבונן בלאה –
הָאֵם החשובה שנשאה בקרבה את שבטי יעקב ,דווקא כשילדה את לוי הגיעה לאושר
ולשמחה - המאפיינים חיי נישואין יהודיים -כפי שנאמר: "וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר
עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים עַל
כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי" [בראשית כ"ט, ל"ב- ל"ה] כמה מדהים לגלות
את רגשותיה הפנימיות לגבי לוי שהיה ראוי
להיבחר.
גם יוכבד אמו של משה -
נהגה במסירות נפש ודאגה להצלת משה לאורך כל הדרך - כך נוכל להעריך את רגשות האם
כמה משפיעות אפילו טרום הלידה על בן - המיועד לנבחר ה' . התוצאות מורגשות היטב במידותיו
של משה - הצניעות והענווה שהתאפיין בה.
כדברי הכתוב:
"וְלֹא
קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה פָּנִים אֶל
פָּנִים"
ה"כלי יקר" בוחן את משה ואהרון - מה מידת האחריות של כל אחד מהם?
למעשה בעיקר השליחות -
נראה כי משה העיקר - שהרי לבד אליו נראה
ה' בסנה, ואפשר שאהרון לעומתו טפל אליו?
תלמוד לומר: הוא
אהרון ומשה אשר אמר ה' להם: הוציאו את בני ישראל ממצרים.
מסקנה: יש חלק לאהרון
בהוצאת בני ישראל ממצרים כמו למשה, על כן הכתוב הקדים את אהרון, אבל בעניין הדיבור
אל פרעה - נראה כי אהרון הוא העיקר ואילו
משה טפל לו - כי משה היה כבד פה ולשון לכן הקדים הכתוב את אהרון למשה ,משום כך נאמר:, "הם המדברים אל פרעה מלך מצרים- הוא
משה ואהרון- כאן הקדים את משה – לומר לך אפילו בעניין הדיבור אל פרעה אינו טפל
לאהרון - אלא: שקולים הם - בכל דבר!
לסיכום לאור האמור לעיל, המסקנה היא:
כאשר ההנהגה מאוחדת- אז טובים השניים מן האחד - וכשם שהיה בזמן גאולת מצרים –משה ואהרון היו מאוחדים
- עם ישראל יזכה במהרה להתאחד- הן בהנהגה והן בחברה. וכך בע"ה - תתגשם הנבואה:
"כִּימֵ֥י צֵאתְךָ֖ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם אַרְאֶ֖נּוּ נִפְלָאֽוֹת"
[
מיכה ז' ,ט"ו]