כנפי יונה- פרשת וישב
17/12/2024
פרשת וישב
להצלחת חיילי ישראל אמן.
בדרך אגב תמיד פרשת וישב יוצאת בשבוע של לפני חנוכה.
מצאתי רמז. וישב בגמטריא עם הכולל יוצא נר חנוכה.
בסוף אכתוב הלכות חנוכה
וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת־יוֹסֵף֙ מִכׇּל־בָּנָ֔יו כִּֽי־בֶן־זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים׃
אונקלוס מפרש בן זקונים הוא לו ארי בר חכים הוא ליה. בן חכם הוא לו.
וישראל אהב את יוסף מכל בניו אהבה מופגנת ולא חשש מקנאת האחים כדברי רבותינו באבות (פרק ד משנה כא)
"הקנאה והתאוה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם".
מכח זה כתיב "וישנאו אותו אחיו ולא יכלו דברו לשלום",
גם בקשו להרוג את יוסף
כאומרם להלן "ויראו אתו מרחוק ובטרם יקרב אליהם ויתנכלו אתו להמיתו"
ועוד אמרו לכו ונהרגהו וגו ונראה מה יהיו חלומותיו.
אם כך, מדוע יעקב לא נתן אל לבו שאהבה כל כך מופגנת ליוסף, אולי יביא עליו רעות רבות מפני קנאת האחים ??
ואם תרצה לומר שיעקב שינה את דרכו אחרי הסבל הנורא שסבל שחשב שחיה רעה טרפה אותו ונשאר באבל בנו אהובו במשך 22 שנה ?
אז שלא, בפרשת ויחי המסיימת את ספר בראשית ביקש יעקב לברך את בניו של יוסף מנשה שהוא הבכור ואת אפרים שהוא הקטן
הנה יעקב רוצה להקדים את אפרים לפני מנשה ?
אבל שם יעקב עשה את רצונו מבלי שירגיש יוסף כי הוא מקדים את אפרים לפני מנשה
שם כתוב וינשק להם ויחבק להם, הרי דרך העולם לחבק ואחר כך לנשק וכאן הפך הסדר ומדוע ?.
כי כהו עיני יעקב ואינו יכל לראות, נישק את הראשון ושאל לשמו ואמר לו הבכור אני מנשה,
כאשר שמע יעקב כך חיבק אותו ושם אותו לשמאלו, והבין שהשני הוא אפרים ושם אותו לימינו כדי לשים את יד ימינו על ראש הקטן ושמאלו על ראש הבכור וכך רצה לברך,
יוסף הרגיש בכך והוציא אותם מעם ברכיו כדי לשנות שמנשה יהיה לימין יעקב ואפרים לשמאלו
אך יעקב תחת הגלימה שינה ושיכל את ידיו שוב שימינו תהא על ראש אפרים.
ןכך בירך את הברכה שכל ישראל מברכים את בניהם "ישימך אלהים כאפרים וכמנשה"
ושוב לא חשש מקנאת אפרים לאחיו הצעיר.
אחרי האמור לעיל.
עתה נתרץ בעזרת ה'
ה' כרת עם אברהם ברית הנקראת ברית בין הבתרים
ושם אמר ה' לו, "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ויענום ועבדום ארבע מאות שנה ואחר כן יצאו ברכוש גדול" (לך לך טו, יז).
מכאן מוכרח להוריד את יעקב למצרים לתחילת השיעבוד ולולא מכירת יוסף למצרים יעקב לא היה יורד לשם כי הוא בנו אהובו
והבן שאמר הכתוב כי אותו אהב מכל בניו ועשה לו כתונת פסים היינו גלימת מלך כאשר ימלוך בעתיד על מצרים.
כאשר נאמר בחלום הכוכבים והשמש והירח שהם משתחווים לי נאמר ואביו שמר את הדבר נצנצה בו רוח נבואה שכך יהיה
וכאשר נודע לו כי יוסף חי אמר ארדה ואראה את בני בטרם אמות והבן ..
שלולא דווקא יוסף הוא זה שנמכר לא היה יורד למצרים.
ומפני גזרת בין הבתרים בין ה' לאברהם לא היה אפשר לקיים זאת והוא הטעם לאהבה מופגנת ליוסף כדי לקיים גזרת בין הבתרים.
הנה דוגמא נוספת שיעקב הקדים את אפרים לפני מנשה. והטעם ?
כי מזרע אפרים נולד יהושע בן נון המנהיג שיוציא ויביא את בני ישראל לארץ המובטחת..
הנה עתה יותר ברור יוסף יורד למצרים ואחריו אביו ואחיו וזרע אפרים שהוא יהושע בן נון מוציא ומכניס את בני יעקב לארץ ישראל כהבטחת ה' לאברהם.
לקרוא בעיון ולהבין שהכל נעשה מגזרת שמים להוביל למהלך כרצון ה'.
ראה עוד דברי הרמב"ן על הפסוק
וימצאהו איש והנה תעה בשדה וישאלהו האיש לאמר מה תבקש. ויוסף השיב את אחי אנכי מבקש
הרמב"ן כותב כל האישים הם מלאכים ושלח אותו המלאך למסור אותו ביד אחיו ששונאים אותו
על מנת לקיים את גזרת בין הבתרים וזאת להודיענו כי הגזרה אמת והחריצות שקר.
ויוסף הורד מצרים וכל אשר הוא עושה ה' מצליח בידו עד פרשת מקץ יוצא יוסף מבית האסורים והופך למלך במצרים
יהיה מעניין בפרשת מקץ אכתוב בעזרת ה' חידושים ורעיונות יפים. תהיו איתי
הלכות חנוכה
בליל הדלקת נר חנוכה ראשון מברכים שלוש ברכות
ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה
ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה
ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. אמן
החל מהדלקת נר שני ועד הסוף מברכים רק שתי ברכות להדליק נר חנוכה ושעשה ניסים לאבותינו. לא מברכים שהחיינו בנר שני ואלך.
בכל התפילות מוסיפים על הניסים וכן בברכת המזון. שכתוב בסידורים
הדלקת נרות מצוה מן המובחר בשעה 17:00 עד השעה 17:30 לעשות מאמצים להדליק בזמן הזה.
יש לשים את החנוכה במקום שיראו העוברים והשבים כדי לקיים פרסום הנס.
יש כאלה שיש להם שתי חנוכות אחת בתוך הבית לבני המשפחה או המשרד לעובדים ואחת בחוץ לעוברים והשבים לפרסום הנס
אדם שמגיע מאוחר לבית ורוצה להדליק חנוכה יחד עם משפחתו כאשר כולם ערים עדיף, ויברך על הדלקת נר חנוכה כמו שכתבנו לעיל.
גם אם חלק מבני המשפחה ערים יברך וידליק וגם אם כולם ישנים יברך וידליק ועדיף להגיע מוקדם ולהדליק ולאכול ספגניות וכו
בליל שבת מדליקים קודם נר חנוכה ואחר כך נרות שבת
צריך שנר חנוכה ידלוק לפחות חצי שעה. הנרות הציבעוניות הדקות אינם דולקים חצי שעה
לכן עדיף להדליק בשמן זית ואם יש לו חנוכה של נרות יבחר נרות יותר עבים שידלוקו חצי שעה לפחות.
הדליק את החנוכה וכבתה אחרי רבע שעה אין צורך להדליק בשנית כי המצווה היא ההדלקה בעצמה.
אם רוצה להדליק שוב רשאי להדליק כמובן בלי ברכה בליל שבת לא ואסור להדליק אותה שוב אחרי הדלקת נרות
שבת שלום שתפו כמה שיותר ומי שזוכה לשתף את האחרים זוכה לברכת ה'.
דברי התורה לעילוי נשמת אמא צדיקה שושנה זוריה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה
לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה, חביבה בת פלילה. דוד סבן בר סלטנה. שמיחה בת פלילה
חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה. ג'ירייה בת מסעדה
יהודית חיים דוד בר יעקוטה
גבורי ישראל ובכללם
ארנון זמורה
תומר גרימברג
רועי נהרי
אברהם משה בראון
אביב מגן
חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)