chiddush logo

הרב בתפקיד יועץ

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 9/6/2014

יש תת מקצוע שהתפתח בארץ בשנים האחרונות-לווי ותמיכה רוחנית, וזאת בשל ההכרה שהכשרה רבנית לבדה לא מסוגלת לתת מענה לאנשים הפונים לייעוץ ועזרה מכיוון של "עמו אנכי בצרה" או "דאגה בלב איש ישיחנה".

קהילה היא גם מסגרת חברתית, מושג רחב יותר מאשר בית כנסת או בית מדרש.

בבית המדרש ובישיבה נמצאים בסביבה הומוגנית, השפה היא של סברות, כאשר "נוחתים" למסגרת קהילתית נחשפים למורכבות החיים המשתנה אצל כל אחד מאנשי הקהילה.

חברי הקהילה מתיעצים עם רבם במגון נושאים, ולא רק הלכתיים, או מחשבתיים, (במידה ורב הקהילה מוכר גם כמי שבקי בספרות המחשבה לדורותיה) ההתיעצויות הללו יכולות להביא את הרב למחוזות של גאווה יתירה, לאמונה שיש בידיו כח רב, מאידך-יכולות להביא את הרב למסקנה שהעיסוק בנושאים אילו גדול עליו וכי עליו לעסוק רק בנושאים הלכתיים.

הדרך להתמודד עם שני המצבים ההפוכים זה לדעת לזהות גבולות, למשל-הדרך הממוצעת היא ההכרה בכך שהרב הוא לא קוסם השולף בקלות הצעות לפתרון בעיות, הרב מלווה את חברי הקהילה המתמודדים עם הבעייה אך הם צריכים להתמודד בעצמם עם האתגר שמזמנת הבעייה.

ישנם הבדלים רבים בין תשובות של רב לבין תשובות של יועץ או פסיכולוג, למשל-רבנים בדרך כלל נוטים לשלול אפשרות של גירושין, מלבד מקרים חריגים, יועצים או פסיכולוגים נוטים להציע יותר בקלות אפשרות של גירושין, דוגמא נוספת-אדם שמקבל אפשרות קידום בעבודה, אלא שאפשרות הקידום הזו תגרום לו להפסיד תפילה במנין (היות שיצטרך לעבוד יותר שעות) הנטיה של רבנים היא לשלול אפשרות קידום כזו, הנטיה של יועצים או פסיכולוגים היא לאפשר אפשרות קידום זו. דוגמא נוספת-בחור שנפגש עם בחורה, הנתונים החיצוניים מראים על התאמה, אלא שאין משיכה, הנטיה של רבנים תהיה להמשיך את הקשר, בפרט אם מצטרפים לכך שיקולים נוספים, כגון-גיל הבחור והבחורה, מספר הבחורות שנפגש עימם בעבר, וכדומה, במידה ולא רק שאין משיכה, אלא גם ישנה דחיה-יתכן שכאן זה כבר סיפור אחר.  לרב חשוב לדעת שלעיתים כאשר באים להתייעץ עימו-מתיעצים עימו על שאלות שיכולות להיות להם השלכות מרחיקות לכת, אולי לכל החיים, כמו בשאלות של שידוכין, ואף על הבחור להיות מודע לזה ולא תמיד לקחת את עצת הרב מבלי לבחון בעצמו את צדדי הבעייה.

בגלל ההבדלים הללו-אחד הפיתרונות המוצעים הוא מסלול כפול, ואכן פסיכולוגים נוטים לשלוח את המטופל שלהם ל "שאלת רב" בעיקר במקרה שלעצות שלהם יכולה להיות התנגשות עם ההלכה, וכן להפך-רבנים נוטים לפעמים לשלוח את הפונים אליהם לפסיכולוג, במידה ולהם אין את הכלים להכריע בשאלה לבדם.

 

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה