פרשת וירא – מפירוש "שפתי כהן" לתורה והרב נבנצל
פרשת וירא – מפירוש "שפתי
כהן" לתורה
בראשית יח,י: שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת
חַיָּה, וְהִנֵּה-בֵן, לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ: מדוע מדגיש ה' 'בן לשרה אשתך'? ש"כ (= שפתי כהן): "אמרתי
לך לעיל 'וגם נתתי לך ממנה בן' ... לפי שישמעאל הוא מן השפחה אינו קרוי בן".
כא,ב: וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן: מדוע כתוב 'לאברהם',
הרי זה ברור? ש"כ: "להודיעך שבעת שנתבשרה האמינה וכיוונה דעתה
באברהם שיהא צדיק ושלם בכל מידותיו של אברהם ושיהא דומה לו ... מעת ההיריון עד
עת הלידה לא הסיחה דעתה מאברהם".
כא,י: גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת, וְאֶת-בְּנָהּ: מדוע 'בנה' ולא בנך'?
ש"כ: "כי לא כיוונה לך, אם כן אינו בנך אלא בנה".
כב,ו: וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת-עֲצֵי הָעֹלָה, וַיָּשֶׂם עַל-יִצְחָק
בְּנוֹ: מדוע לא שם אברהם את העצים על החמור? ש"כ: "לא רצה להוליך
בהמה טמאה וכל שכן בהר המוריה ועוד שמא יטיל גללים ויטנף ... שמעתי שמה ששם
העצים על יצחק הוא כדי להתחיל לנסותו אם יקבל מצוותיו אם יבעוט".
כב,טז: וַיֹּאמֶר, בִּי נִשְׁבַּעְתִּי נְאֻם-יְהוָה: כִּי, יַעַן
אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, וְלֹא חָשַׂכְתָּ, אֶת-בִּנְךָ
אֶת-יְחִידֶךָ: מדוע 'כי' אם כתוב 'יען'? ש"כ: "פירוש 'כי': דהא,
אמר לו הרי עשית והמעשה אין ערך לשכרו, כי שכר המצווה בהאי עלמא ליכא, כי ברך אברכך".
כב,כ: וַיְהִי, אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם,
לֵאמֹר: הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם-הִוא, בָּנִים--לְנָחוֹר אָחִיךָ: מה הקשר
בין הדברים שעברו על אברהם ללידת מילכה? ש"כ: "בא ה' לנחמו עד שלא
נשחט (יצחק) ואמר לו 'הנה ילדה מילכה גם היא', שלא הייתה ראויה אלא לפי שהוא אחיך,
בזכותך זכה לבנים ... וכדי להוליד רבקה זוגתו של יצחק, כדי לקיים מה שאמר
לך 'כי ברך אברכך' ... ו'ביצחק יקרא לך זרע' ולא ישמעאל".
מבחר גימטריאות מש"כ: רחם = אברהם, ותהר = תורה, מים =
מלאך, המריה = בא"ת ב"ש : ציגמ"ץ – גימטריה 'רגל', רמז לו שעתידין
הדורות לעלות שם שלושה רגלים.
שבת שלום של משפחתיות, כוונות,
טהרה, מעשיות, קשר, ונמשיך בניצחון ובהחזרת חטופינו, אורן.
פרשת לך לך, מפי הרב אביגדור
נבנצל:
בראשית יח,ו: וַיֹּאמֶר, מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים
קֶמַח סֹלֶת--לוּשִׁי, וַעֲשִׂי עֻגוֹת: האם זה דרך ארץ ככה לדבר אל האשה? הרב נבנצל: "צריך לקרוא
אותן בניגון אחר ... בחור ישיבה ... כתב מכתב לאביו" אבא אני צריך
כסף". (הבין) 'אבא! אני צריך כסף!!!'
... התמלא כעס, איך הבן מבקש ממנו בצורה כזאת? ... הלך אל החזן, והחזן קרא
בבכי ובנעימת תחנונים: 'אבא, אני צריך כסף...' וכאשר האב שמע את הבכי של הבן וכמה
הוא צריך את הכסף, שלח לו מיד הרבה כסף. אותן מילים אבל הבנה שונה. אברהם אמר את
זה לשרה בשמחה ובהתלהבות של מצווה להכניס אורחים, מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת--לוּשִׁי, וַעֲשִׂי עֻגוֹת".
יח,יג: וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם, וַיֹּאמַר: הַאַף תִּסְפֶּה, צַדִּיק
עִם-רָשָׁע: מדוע אברהם מתפלל על אנשי סדום שנגזר עליהם למות, ועל בנו יחידו יצחק
שנגזרה עליו העקידה, אינו מתפלל? הרב נבנצל: "כולם יודעים שאנשי סדום רעים וחטאים לה', ושאין להם חלק לעולם
הבא, ופיכך שייך להתפלל עליהם ... אבל יצחק, הרי ידוע שהוא צדיק, ולכן לא שייך
להתפלל עליו, כי זה ודאי גזירה מה'".
יט,יד: וַיְהִי כִמְצַחֵק, בְּעֵינֵי
חֲתָנָיו: למה הם לא האמינו לחותן שלהם? הרב
נבנצל: "הם ראו שלוט לא האמין בעצמו שסדום תשרף ... 'ויתמהמה' –
ואם לוט באמת חשב שסדום תשרף היה רץ במהירות רבה מאד ולא היה צריך מלאך לזרז אותו
לצאת ... לומדים מזה יסוד גדול בחינוך. אנשים מרגישים ויודעים כאשר אדם מאמין במה
שהוא אומר להם ... אם מישהו רוצה להיות משפיע, הוא צריך להיות אמיתי, אם
לאו – הוא יהיה צחוק בעיני אחרים ... בקריאת שמע, לפני שאנו אומרים בכל יום
'ושננתם לבניך', אנו אומרים ... 'על לבבך'. אפשר ללמד את הבנים רק אם קודם לכן
הדברים 'ועל לבבך'".