chiddush logo

הלכות תשובה על נפילה באינטרנט

נכתב על ידי רועי הרטמן, 22/10/2024

 

הלכות תשובה על נפילה באינטרנט / רועי הרטמן

 

וּמַה הִיא הַתְּשׁוּבָה? שואל הרמב"ם בפרק השני בהלכות תשובה, ומונה לה שלושה מרכיבים ועוד אחד. עזיבת החטא; 'הוּא שֶׁיַּעֲזֹב הַחוֹטֶא חֶטְאוֹ, וִיסִירֶנּוּ מִמַּחְשַׁבְתּוֹ'. קבלה לעתיד; 'וְיִגְמֹר בְּלִבּוֹ שֶׁלֹּא יַעֲשֵׂהוּ עוֹד'. חרטה על העבר; 'וְכֵן יִתְנַחַם (יתחרט) עַל שֶׁעָבַר'. ומרכיב נוסף, רביעי - הווידוי: 'וְצָרִיךְ לְהִתְוַדּוֹת בִּשְׂפָתָיו, וְלוֹמַר עִנְיָנוֹת אֵלּוּ שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ.' כלומר ,לא מספיק להרהר בתשובה,  מסביר הרמב"ם. צריך לעמוד לפניו יתברך, לפרט את החטא בפה, להתחרט עליו, ולומר לה' שאני מקבל על עצמי שלא לשוב אליו בעתיד.  

התפיסה שעומדת ביסוד התשובה של הרמב"ם היא שחטא הוא חריגה מהמצב הבריא והנורמלי שלנו. מצב שבו אנחנו לומדים תורה, מקיימים מצוות ודבקים ב-ה'. אי הנוחות והעצבות שאנחנו חווים בעקבות הנפילה היא נורה אדומה שהנשמה שלנו מדליקה. נורה שמאותתת לנו שאנחנו נמצאים במקום שלא נכון לנו להיות בו. מטרתו של תהליך התשובה הוא לחלץ אותנו לאחור, לנער מעלינו את הבוץ שדבק בנו, ולהשיב אותנו להיות מי שאנחנו באמת - הבנים של המלך, מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.

 

עמוק בתוך הבוץ 

לא תמיד אנחנו מסוגלים לנער מעלינו את הבוץ שדבק בנו. סחיפה לפורנוגרפיה היא אחד מאותם מצבי קצה שלא תמיד קל לחלץ מהם לאחור. מי שנמצא שם יודע שמונחים כמו 'רגע של חולשה' או 'מעידה זמנית' לא מסוגלים להסביר את עצמת הסחיפה. מי שמנסה להתגבר יכול להעיד שהצבת יעדים כמו איפוק או התגברות לפעמים רק מעמיקה את התסכול. מי שמייחל לחזור סוף סוף לשגרה הבריאה והנורמלית שהכיר מעצמו בעבר - יכול לספר שלפעמים הוא מרגיש שהנפילות הן הן השגרה שלו. 

 

האם יש לנו סיכוי לעשות תשובה גם במצבים כאלה, מצבים שאנחנו לא מסוגלים לראות שינוי באופק? האם אנחנו יכולים להתקרב לה', גם כאשר עמוק בפנים אנחנו יודעים שהנפילה הבאה נמצאת מעבר לדלת?

 

מרכיבי התשובה של הרמב"ם באורו של רבי נחמן מברסלב

 למי שמנסה להתגבר שוב ושוב ולא מצליח, משקף רבי נחמן עד כמה הניסיונות העייפים שלו להתגבר, המאמצים שלא מניבים פרי, והרצונות הקטנים שלו יקרים בעיניו יתברך. הוא מאותת לו שדווקא במקום הזה שהוא כל כך רוצה לברוח ממנו טמונה הזדמנות נדירה. הזדמנות לגלות את רחמיו יתברך במקום שהוא מעולם לא העלה על דעתו שהם יכולים להתגלות - בעומק הנפילה.

 

וידוי דברים

דוקא במקום שבו אזל כוחן של שיטות העבודה שאני מכיר, של ההחלטות הנחושות, של חידוד המסרים, ושל הצבת יעדים ומטרות - אני בשל להבין שאני זקוק לעזרה מלמעלה. דוקא באותה נקודת קצה שבה אני מגלה שהדחף שבתוכי חזק ממני - אני יכול להבין שאי אפשר לשוב אל ה' בלי ה', בלי לדבר אתו. לדבר איתו באמת  ,מחוץ לפרוטוקול. לדבר על מה שיש לי בתוך הלב. על הבלבול ועל הסבל שהנפילות גורמות לי. על הרצון העז להיות במקום אחר בחיים. על הקושי להאמין שמשהו יכול אי פעם להשתנות. ועל זה שאני לא ממש בטוח שה' רואה בכלל את הקושי שלי ורוצה לעזור לי.  

 

עזיבת החטא 

 למי שרוצה לצאת מזה, אבל שב לנקודת ההתחלה פעם אחר פעם ,מאותת רבי נחמן, שתשובה מתחילה באמונה. אמונה שאת לוחות הזמנים להתקדמות בהתמודדות הזו - ה' יתברך הוא זה שקובע. למי שלא רואה אופק ,מאותת רבי נחמן שכדי לצאת מזה הוא צריך להמתין לישועת ה', וללקט בתוך האפילה כל התגברות קטנה וכל התקדמות יחסית. 

 

חרטה על העבר

על השאלה: האם אפשר להתחרט באמת גם כאשר אני בכלל לא בטוח שאוכל לעמוד בפיתוי הבא? עונה רבי נחמן: ועוד איך. אדרבא ,מסביר רבי נחמן, העובדה שאני עומד לפניו יתברך, ומתחרט על הנפילה באמת גם כאשר אני לא בטוח שאני מסוגל להתגבר בפעם הבאה - מעידה עד כמה אני רוצה לצאת מזה באמת. אדרבא, העובדה שלמרות הנפילות החוזרות והנשנות שלי אני לא מתכנס פנימה ביאוש אלא מתפלל לה' להיות במקום אחר בחיים - מראה עד כמה המחויבות שלי לשינוי עמוקה.  

  

קבלה לעתיד

לקבל על עצמי לא להתחבא מתחת לשמיכה, ולחפש את ה' גם מתוך הנפילה. לקבל על עצמי להמתין לישועת ה' גם בפעם החמש מאות. לקבל על עצמי לברך 'שהכל נהיה בדברו' או כל ברכה קטנה אחרת בכוונה גם כאשר הנפילה האחרונה עדיין טריה ומבלבלת, גם כאשר אני כל כך מתבייש מה' ורק רוצה לברוח ממנו. לקבל על עצמי להרים עיניים למעלה אחרי כל נפילה, תהא עצמת הנפילה אשר תהא.

 

מי שלמרות הכישלונות הצורבים שהוא חווה מייקר עוד התגברות קטנה שהייתה לו. מי ששמח ,בדרכו שלו, בעבודת ה' הקטנה שלו ולא מסתכל על הישגים רוחניים של אחרים למרות הנפילות שיש לו בדרך. מי שמודה לה' שהוא מצליח לקום כל פעם מחדש מנפילה. מי שמצליח ללמוד תורה ולקיים מצוות בצל ההתמודדות הלא פשוטה שעוברת עליו יזכה לראות את פני המלך. כי 'אֵין שׁוּם תְּנוּעָה שֶׁפּוֹנֶה לְהַקְּדֻשָּׁה (שאדם עושה כדי להתקרב לה') נֶאֱבֶדֶת חַס וְשָׁלוֹם. וְאִם הוּא חָזָק וְאַמִּיץ לְבַקֵּשׁ וּלְחַפֵּשׂ יוֹתֵר (עוד ועוד) אַף אִם יַעֲבֹר עָלָיו מָה (נפילה ועוד נפילה), בְּוַדַּאי סוֹף כָּל סוֹף יִזְכֶּה לִמְצֹא אוֹתוֹ יִתְבָּרַךְ.' ליקוטי הלכות, הלכות גבית חוב מהיתומים, הלכה ג אות יז.  

 

רועי הרטמן הוא מחברו של הספר 'אם יהיה נדחך בקצה השמיים' על התמודדות עם נפילה באינטרנט לפי דרך החסידות.

הספר עלה לאינטרנט. אפשר למצוא אותו דרך חיפוש בגוגל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע