chiddush logo

נפילה באינטרנט, מדריך קצר להורה ולמחנך / רועי הרטמן

נכתב על ידי רועי הרטמן, 20/10/2024

 נפילה באינטרנט, מדריך קצר להורה ולמחנך / רועי הרטמן


נפילה באינטרנט עלולה להיות חוויה טראומטית, בפרט למי שיש נפש עדינה. ההנאה הרגעית שמתבגר רגיש חווה במהלך סחיפה לפורנוגרפיה בטלה בעוצמת הסבל. הסבל שתוך כדי הנפילה, והסבל שמגיע אחר כך. בניגוד למה שעלולים לחשוב, אין בחשיפה לפורנוגרפיה כל חוויה של גילוי, והיא איננה תופעת לוואי טבעית של תהליך התבגרות בדרך ליצירת קשר זוגי. (מה שמכונה בשפה חילונית: 'התעניינות בריאה' בבנות המין השני). ההפך הוא הנכון, כל אפיזודה של נפילה מערערת את הדימוי העצמי שלו עוד ועוד, מעוותת את תפיסת הזוגיות שלו, ורק מרחיקה אותו מאפשרות לקשר עם מי שתהיה בת זוגו לעתיד.

 

עשה ולא תעשה

א. אל תנסה לבטל את התחושות שהוא חווה או להמעיט בערכן. מנקודת מבטו של מי שמבקש קדושה - נפילה באינטרנט היא סוף העולם. הוא כבר ממילא מוקף בתרבות שמגלה סובלנות לפורנוגרפיה, ובחברים או בהורים שלא מבינים מה הביג דיל בנפילה באינטרנט (נו באמת ...). 

תקשיב לרגשות שלו. תאמין לכאב שלו. תן לתחושות שלו מקום. תייקר את העדינות שלו, ואת השאיפה שלו לטהרה. ההכלה וההקשבה שלך ירככו את התחושות הקשות, ימתנו את הכאב, ויפיגו את הבדידות שלו.  

כבד אותו באמת. עזור לו להסיר מסביבתו מה שמנקודת מבטו מאיים על הטהרה ועל שמירת העיניים שלו. כבד את הרצון שלו לחסום את האינטרנט בבית, למשל. אל תנסה 'לחסן' אותו מפני 'רגישות יתר'. אל תנסה 'לנרמל' אותו לחיות בשלום עם תופעות לא נורמליות. הוא הכי נורמלי שיש.

ב. הֱיֵה המבוגר האחראי. אל תשתמש במונחים טוטאליים כמו: 'מסירות נפש'. אתה יכול להיות בטוח שהוא כבר יודע עד כמה העוון הזה חמור ומהן ההשלכות הרוחניות הקשות שלו. שימוש במונחים טוטאליים רק יוסיף אש למדורה, יעצים את הדחף לעשות פעולות דרסטיות כדי לשנות את המצב באופן מידי (נסיעה בהולה לקברות צדיקים), ויעצים את הדחף הסמוי להכאיב לעצמו ולהעניש את עצמו (צומות או קנסות כבדים לצדקה). פעולות כאלה לא יקדמו דבר. הן רק יגבירו את התסכול, וידרדרו את מצב הרוח שלו.

עזור לו לפתח מסירות נפש מסוג אחר. מסירות נפש לשאת את הפער הכואב בין המקום שבו הוא נמצא למקום שבו הוא היה רוצה להיות. מסירות נפש לדבוק ברצון להשתנות על אף הקושי להתגבר והאכזבה מהנפילות.

ג. אל תגיד לו: אם תרצה תצליח. הוא רוצה באמת אבל הוא לא מצליח. לסחיפה לפורנוגרפיה יש מאפיינים של התמכרות. ככה בדיוק עובד המנגנון: רוצים אבל לא מצליחים להתגבר. זיק התקווה שמשפט עידוד שטחי יצית בלב שלו באותו רגע יתפוגג בנפילה הקרובה, והמסר הסמוי הטמון בו (אם אני נופל - כנראה שאני לא באמת רוצה) רק יעצים אצלו את התחושה שהוא צבוע.

עזור לו להתמקד ברצון שלו לצאת מזה ולהתקדש בנפרד מכל מדד של הצלחה. 'אני רוצה באמת, אבל בכל זאת עדיין לא מצליח להתגבר.' עזור לו לראות נקודות של הצלחה יחסית במסע. בנפילה כרונית באינטרנט גם היכולת לעצור באמצע אפיזודה של צפייה בפורנוגרפיה היא צעד גדול מאוד.

ד. אל תשלה אותו שלימוד תורה ועיסוק במצוות יגרשו ממחשבתו את התמונות והסרטים שהוא ראה אתמול בלילה. אמנם מיקוד הקשב בדברים שבקדושה עשוי להיות עצה יעילה למי שמוחו מוצף במחשבות לא רצויות. מה שמסוכן פה הוא יצירת התניה (אם - אז). אמירה כמו: 'אם תמלא את ראשך בתורה  - אז לא יהיה מקום להרהורי עבירה' עלולה לפגוש את החרדה ממחשבות פולשניות ומאבדן שליטה, ולהגביר את הדחף הנסתר לברוח מהן. אמירה כזו עלולה להפוך את לימוד התורה שלו ואת העיסוק שלו במצוות לאובססיה. לא התורה והמצוות עיקר, אלא הבריחה עיקר. ומי שבורח מהרהורי עבירה הרהורי עבירה רודפים אחריו.

תשאל אותו מה הוא אוהב לעשות ומה נותן לו סיפוק, יהא זה לימוד תורה, נגינה, עבודה עם הידיים או עיסוק בספורט. תעודד אותו לטפח את העיסוק הזה ולפתח אותו.

תקבע איתו חברותא, קח אותו לצדיקים ולגדולי תורה, תיסע איתו יחד לקברות צדיקים. עזור לו להתקרב אל הקדושה, אבל לא לברוח אליה.

ה. עזור לו לפוגג את משוואת המלכוד: כדי להתקרב לה' אני קודם צריך להתגבר על הנפילות שלי. משוואה שנובעת מדחיה עצמית. ההקשבה וההכלה שלך יכולים לעזור לו למתן את הדחיה שהוא חווה, והשדר שה' מחכה לתפילה שלו בדיוק במצב ובמקום שבו הוא נמצא עכשיו - יכולים לפתוח לו את האמונה שאפשר להתקרב לה' ולהתפלל אליו גם מעומק הנפילה.

ו. אל תציע לו פתרונות סינון לסמארטפון. יצר הרע מתוקשב ומתוחכם פי אלף מרוב מוחלט של פתרונות הסינון שקיימים בשוק. הסכנה ליפול באינטרנט במכשיר אישי, שצמוד אליך 24/6 גם כאשר אתה עייף, רעב ולא מרוכז גדולה פי כמה מהסכנה ליפול במסך של מחשב ביתי שנמצא בסלון, חסום בסינון הרמטי, ופתוח לגלישה רק לפי החלטה של אבא ואימא. תן לו את הכוחות להיות שונה ומיוחד מכל השאר. בלי סמטארפון ובלי ווצאפ - למרות שלכל החבר'ה יש. תן לו את הכוח לקדש את עצמו.

 

רועי הרטמן הוא מחברו של הספר 'אם יהיה נדחך בקצה השמיים' על התמודדות עם נפילה באינטרנט לפי דרך החסידות.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה