chiddush logo

אגרת הקודש

נכתב על ידי אביהו ח, 11/10/2024

 





*שנה טובה ומתוקה לכל מקבלי "היום בתניא"*

*"היום בתניא"*
  יום ה' א' תשרי
"אגרת הקדש" 
פרק כ'
שנה מעוברת


*אגרת כ':*

אגרת זו כתבה אדמו"ר הזקן מספר ימים לפני הסתלקותו, בהיותו בכפר פייענא.

 ובשילובה בתניא, היא (כנראה היחידה ש) נלקחה מכתב היד המקורי של האיגרת.

לאורך הפרק מתבארים בשלבים, המשמעות של "איהו וגרמוהי חד" ואופן התהוות ה"יש הנברא" והדברים הגשמיים.

ולסיום, מציג רבנו את מסקנתו, שהסבר זה יש בו כדי להבהיר *את גודל מעלת המצוות המעשיות* - מעלה מיוחדת שלא הכרנוה עד כה.
...

*הבורא והספירות:*

נזכיר, שאת הספירות העליונות (המשולבים מאורות וכלים) האציל הבורא מאורו יתברך, כדי לברוא בהם ועל ידם את העולם.

והנה, את האיגרת פותח רבנו בהבאת הנאמר בזהר "שאיהו וחיוהי חד ואיהו וגרמוהי חד בהון" (שה"אין סוף" עם האורות שבספירות  וה"אין סוף" עם הכלים שבספירות, הם אחד) - שכן, כולם, גם האורות וגם הכלים שבספירות הן בגדר של "אלוקות".

ורבנו מוסיף ומדגיש, כי מעלה זו נאמרה רק על הספירות כפי שהם באצילות, ולא על הספירות שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה".
...

*ה"אין סוף" והכלים שבאצילות:*

את הנאמר ש"איהו" (ה"אין סוף") ו"הכלים" "הם אחד" אין לפרש כפשוטו ששניהם אותו דבר ממש, "שהרי הכלים הם בבחינת גבול ותכלית".

אלא כונת הזהר היא, שהכלים שבאצילות הם כמו ה"אין סוף", ומתאחדים כאחד עם ה"אין סוף", כדי לפעול *ולברוא* עולם שהוא *"יש מאין"* - שאינו כבחינה המתהווה מ"השתלשלות עילה ועלול לבד" (שיש לראותה כהתהוות של "יש מיש").
...

*"ומה שכתב הרמ"ק":*

רבנו מוסיף ומבהיר, כי הנאמר ש"הכלים הם אלוקות לברוא *יש מאין*  כמו האין סוף, *ולא בבחינת השתלשלות עילה ועלול לבד".*

 נכון אף לדעת הרמ"ק (המקובל  רבי משה קורדובירו, שהיה בתקופת האריז"ל בצפת), שהרבה לדבר אודות ההשתלשלות בדרך עילה ועלול.

שכן, ה"עילה ועלול" שהרמ"ק מדבר אודותם, הוא רק בנוגע לאופן הירידה מספירה לספירה. אבל לא על המעבר מעולם האצילות לעולם הבריאה שבעקבותיו מתהווה"יש מאין" והדברים הגשמיים (התהוות הנעשית בשילוב של "איהו  וגרמוהי", האין סוף והכלים, כמבואר בהרחבה להלן בהמשך האגרת).
......

*"היום בתניא"*
  יום ו' ב' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד 258)
שנה מעוברת


*הגדרת פעולת הבריאה:*

כמבואר בעבר, החיות המהווה את העולמות השונים, מגיעה אליהם עם המשכת הארה בלבד  מאורו יתברך, על ידי צמצומים וירידת המדרגות (ולא על ידי אורו הגדול של הקב"ה כפי שהוא בעצמותו ובעצמתו הגדולה) - *כאשר לפנינו בדרך כלל שני אופני השפעה:*

*א.* ירידת השפע מלמעלה בדרך של "השתלשלות עילה ועלול" - שהמדרגה המתקבלת (העלול) היתה כלולה תחילה במקורה ב"עילה", כך שיש לראות את היתגלותה רק כהתהוות של "יש מיש" (וכדוגמת התהוות עולם האצילות, ועולמות האין סוף הגבוהים ממנו).

*ב.* המשכת וירידת החיות על ידי צמצומים עצומים הפועלים הויה חדשה ממש שלא היתה כלולה בו יתברך, כי הוא יתברך כל יכול לחדש "מאין ליש" (כדוגמת התהוות העולמות "בריאה,יצירה ועשיה" והנמצאים בהם).

והנה, פעולה שנקראת "בריאה" מתייחסת להתהוות חדשה המוגדרת כ"יש מאין", ואת המתהווה במסגרת זו יש לראות כ"נברא".
...

*ביטול הנבראים אל מקורם:*

כיצד יש לראות את הקשר שבין ההארה האלוקית שבעולם למקורה - בענין זה, ניתן להבחין בשני מבטים, במבטו של הבורא ובמבטם של הנבראים:

*א. "בידיעתו יתברך מלמעלה למטה":* היות ש"אור אין סוף" ממלא את כל העולם ו"מלא כל הארץ כבודו" ו"לית אתר פנוי מיניה", יוצא איפוא, שתמיד הנבראים מוקפים וכלולים במקורם - כך שמבחינתו של הקב"ה *ומבחינת האמת הצרופה*, העולם כלול תמיד במקורו. וממילא ביטול העולמות ל"אור אין סוף", הוא כביטול אור וזיו השמש למקורו כפי שהוא בגוף כדור השמש, ששם הוא "בטל במציאות ונחשב לאין ואפס ממש, ואינו נקרא בשם יש כלל".

*ב. המבט "בידיעה שממטה למעלה"* - דעת הנבראים הנמצאים בעולם שהוא מלשון העלם: שנדמה להם *ש"היש הנברא הוא הוא יש ודבר נפרד לגמרי".* ולמרות שגם הוא (היש הנברא) מודע לכך שיש לו מקור המהווה אותו ושמקור זה הוא כח אלוקי, הוא חש את עצמו למציאות הנפרדת ממקורה ואין לו את תחושת ה"ביטול במציאות" כלפיה.
......

*"היום בתניא"*
  שבת קדש ג' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד ק"ל)
שנה מעוברת


*"ראשית היש הנברא"*

נקדים כי "יש" פירושו "מציאות". ובאופן כללי ישנן שלוש בחינות של "יש":

*א.* "יש האמיתי" - מתייחס למציאות האמיתית שקיימת בעולם, והיא מציאותו של "עצמות אין סוף ברוך הוא".

*ב.* "יש הנאצל" - שמתייחס למציאותם של המתהווים מאורו יתברך, שאינם בגדר של נבראים, אלא של נאצלים.

*ג.* "יש הנברא" - תחושת היש של הנבראים, שמאפיין אותה חוסר הביטול למקור חיותם.

ורבנו מבהיר ש"ראשית (תחושת) *היש הנברא* ותחילתו", בא לידי ביטוי: בכלים של עשר הספירות שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה" וכן באורות שבהם שבבחינת "נפש ורוח" שהם בגדר של "נבראים" - שנבראו *מבחינת הנשמה* של עשר הספירות שבבריאה יצירה ועשיה, שהיא בגדר של "אלוקות". (כך שלמעשה, את תחושת "היש הנברא" ניתן למצוא לא רק בעולם השפל שלנו, אלא גם ב"גורמים" רוחניים נעלים יותר).

בהרחבה מפרט רבנו:  בחינות שונות של עולמות עליונים, היכלות מלאכים ונשמות שהם בבחינת "היש הנברא".

 ולעומתם, נשמות מלאכים ואדם שיש לראותם "מעין בחינת אלוקות בצמצום גדול" (רק "שאינן אלוקות ממש לברוא יש מאין").
...

*שילוב הכוחות האלוקיים:*

כיצד מתהווה המציאות של "יש מאין"? וכיצד מתקבלים הברואים במצבם הסופי כ"בעלי גבול ותכלית"?
מתברר, שהדבר נעשה בשילוב הכוחות האלוקיים - וכדוגמת האדם, שיש פעולות שאותן הוא עושה בכוח נפשי אחד, ויש פעולות הנעשות בכל נפשי אחר, ויש דברים שהוא עושה אותם בשילוב של כל מיני כוחות. 

הנה, כך גם מצינו אצל הקב"ה, בהפעילו את כוחותיו האלוקיים בהתהוות ובבריאת הבחינות והברואים השונים שבעולם.

למשל, עצם ההתהוות של הנברא מ"אין ליש", נעשה על ידי ה"קו" הנמשך מ"אור אין סוף" שהוא "כעין המאור" - שהוא "מהותו ועצמותו של המאציל ברוך הוא, שאינו עלול מאיזו עילה שקדמה לו". ש"רק הוא לבדו בכוחו ויכולתו לברוא יש מאין ואפס המוחלט".

אולם, כדי שה"יש הנברא" יתהווה בפועל כ"בעל גבול ומדה", מתלבש ה"אור אין סוף" (הנמשך ב"קו") בכלים של עשר הספירות שבאצילות (שיש בהם  את ההגבלה של המידות)  והוא "מתייחד בתוכם בתכלית היחוד". "עד דאיהו וגרמוהי חד" *(עד שהאור הנמשך מעצמותו והכלים שבספירות משתלבים יחדיו כאחד)* "לברוא בהם ועל ידם ברואים בעלי גבול ותכלית".
......

 *בברכת כתיבה וחתימה טובה!*

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)

*"היום בתניא"*
 יום ב' ה' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד קל"א)
שנה מעוברת


*המצוות המעשיות:*

כהמשך למבואר לעיל בהרחבה, אודות:

*א.* התהוות "היש הנפרד לגמרי", שהוא דוקא המקום לגילוי מלכותו יתברך.

*ב.* לידת הנשמות לעולם הבריאה, לאחר עיבורן ןהכשרתן ל"עבודה" המוטלת עליהם (בקבלת עול מלכותו יתברך).

ניגש רבנו להבהיר את ערכן של המצוות המעשיות, *שעל ידן דווקא* באה לידי ביטוי קבלת מלכותו יתברך - כשבדבריו הוא מתייחס:

*א.* למיקום של שורש המצוות לעומת המיקום של שורש התורה, כפי שהוא באצילות, ולמעלה יותר (בחינת "אריך אנפין").

*ב.* לחשיבותם של המצוות, כפי שניתן להבין מכמה מאמרי רז"ל.

*ג.* לחובת קיומם של המצוות המעשיות בפועל, כאן למטה בעולם הזה, בהיותם "עיקר התורה ושרשה".
...

*המצוות כעיקר התורה:*

נציין, כי באופן כללי, ההפרש בין תורה למצוות למטה, מתבטא בכך, שהתורה מהווה את הביאור ואת השכל בפירושם של כל פרטי המצוות, איך ומה לעשותם - ונמצא איפוא:

שמצד אחד,  התורה היא בחינה *פנימית,* ולעומתה המצוות הן בחינת *חיצוניות.*
אולם מצד שני, הרי *גוף המצווה דווקא* היא עצם רצונו יתברך (אף שהיא רק *חיצוניות ומעשה* בלבד), ואילו התורה (אף שהיא בחינה פנימית), מכל מקום הרי היא רק פירוש למצוה איך ומה תעשה.

כך שממבט כולל עולה, *שהמצוה היא העיקר.*

 *בברכת כתיבה וחתימה טובה!*


*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


*"היום בתניא"*  
יום ג' ו' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד קל"א למטה)
שנה מעוברת


*המתהווים מזיווג*
*"זעיר אנפין ונוקבא"*
*שב"בריאה יצירה עשיה":*

בפסקה שלפנינו, מדובר אודות המתהווים מזיווג (שילוב) המידות "זעיר אנפין ונוקבא" (ששת המידות חסד גבורה תפארת נצח הוד ויסוד, עם בחינת המלכות), כפי שהוא שלושת העולמות בריאה יצירה ועשיה".

*במסגרת זו נלמד:*

*א.* על התהוותם *"מאין ליש"* של ה"נבראים" (שבעולם הבריאה) "הנוצרים" (שבעולם היצירה) וה"נעשים" (שבעולם העשיה), על ידי "אור הנשמה".

*ב.* על החיות  הפנימית (בחינת האור ה"ממלא כל עלמין") המתלבשת במתהווים  הללו, לעומת החיות הפנימית המתלבשת ב"אור הנשמה" ובבחינת הרוח והנפש והכלים שבעשר הספירות אשר ב"בריאה יצירה ועשיה".

*ג.* (וכמבואר בהמשך) על חלקו של האור ה"סובב כל עלמין" שסובב ומקיף בשוה את ארבעת העולמות "אצילות בריאה יצירה  ועשיה", ושילובו בבריאת ה"יש מאין"  בפועל ממש.
...

*"והנה כמו כן":*

לעיל למדנו, שמ"מלכות דאצילות" ומהזיווג של "זעיר אנפין ומלכות" *שבאצילות*, מתהוים "נשמות ומלאכים לעולם הבריאה" (שהם בבחינת "יש ודבר נפרד בפני עצמו"), התהוות הנמשכת בכח ה"אין סוף" הנמשך בזיווג (שילוב) זה.

וכאן מוסיף רבנו ש"כמו כן מזיווג ששת המידות (זעיר אנפין) והמלכות (נוקבא) שבעולמות *"בריאה יצירה ועשיה",* נבראו בדרך של "מאין ליש", כל הנבראים  והנוצרים והנעשים, על ידי "אור הנשמה" שבתוכן (שהיא אלוקות מהכלים של עשר הספירות של מלכות דאצילות) - "וגם בתוכה" (כפי שרבנו מוסיף) משולבים מספר  פרטים, הנותנים תמונה רחבה יותר למשתלב *"באור* הנשמה" ולאופן התהוותו של העולם.

ויש לצין, שכל בחינות ההארה שרבנו מדבר עליהם כאן, הן במסגרת האור ה"ממלא כל עלמין", המאיר בכל עולם ובכל נברא לפי ערכו.
......

 *בברכת כתיבה וחתימה טובה!*

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



* *"היום בתניא"* 
 יום ד' ז' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד 262)
שנה מעוברת

*נשמות שבאצילות, של המלאכים והאדם:*

לעומת ההיכלות וגופות המלאכים שבאצילות, שלמדנו לעיל שהם בגדר "היש הנברא", הנה, יש בעולם האצילות  נשמות מלאכים ונשמות אדם שיש לראותם "מעין בחינת אלוקות בצמצום גדול." (רק "שאינן אלוקות ממש לברוא יש מאין").
...

*שילוב הכוחות האלוקיים:*

רבנו מוסיף ומבהיר (בדרך הקבלה), כיצד מתהווה המציאות של "יש מאין"? וכיצד מתקבלים הברואים במצבם הסופי כ"בעלי גבול ותכלית"? 

מתברר, שהדבר נעשה בשילוב הכוחות האלוקיים.

וכדוגמת האדם, שיש פעולות שאותן הוא עושה בכוח נפשי אחד, ויש פעולות הנעשות בכוח נפשי אחר, ויש דברים שהוא עושה אותם בשילוב של כל מיני כוחות, הנה, כך גם מצינו אצל הקב"ה, בהפעילו את כחותיו האלוקיים בהתהוות ובבריאת הבחינות והברואים השונים שבעולם.
...

*למשל:*

עצם ההתהוות של הנברא מ"אין ליש", נעשה על ידי ה"קו" הנמשך מ"אור אין סוף" שהוא "כעין המאור" - שהוא "מהותו ועצמותו של המאציל ברוך הוא, שאינו עלול מאיזו עילה שקדמה לו". ש"רק הוא לבדו בכוחו ויכולתו לברוא יש מאין ואפס המוחלט". אולם, כדי שה"יש הנברא" יתהווה בפועל כ"בעל גבול ומדה". מתלבש ה"אור אין סוף" (הנמשך ב"קו") בכלים של עשר הספירות שבאצילות (שיש בהם  את ההגבלה של המידות)  והוא "מתייחד בתוכם בתכלית היחוד". "עד דאיהו וגרמוהי חד" (עד שהאור הנמשך מעצמותו והכלים שבספירות משתלבים יחדיו כאחד) "לברוא בהם ועל ידם ברואים בעלי גבול ותכלית".
......

 *בברכת כתיבה וחתימה טובה!*

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


*"היום בתניא"*
  יום ה' ח' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד 262 למטה)
שנה מעוברת


*מישור נוסף שבו מתהוים "יש מאין":*

בפיסקה הקודמת למדנו, כיצד מזיווג הספירות שבעולמות "בריאה יצירה ועשיה" (שהם בגדר של נבראים), נבראו דרכם "יש מאין" "כל הנבראים נוצרים ונעשים" בעולמות אלו.

ובפיסקה שלפנינו נלמד, אודות שילוב האורות האלוקיים המביא להתהוות "יש מאין" על ידי כח הצומח שבארץ - התהוות שהיא מתוך "יסוד העפר הגשמי", שהוא עצמו (אינו ספירה אלא) נברא ממש, ואף הנמוך מכל היסודות האחרים (שהם "אש מים רוח ועפר").
...

*כח ה"אין סוף" המתגלה בצומח דוקא:*

הסיבה שביסוד העפר דווקא נפעל הענין של התגלות "יש מאין" ולא ביסודות הגבוהים יותר?

שכן, כמבואר לעיל, "נעוץ תחילתן בסופן", כך שכח ה"אין סוף" המהוה "יש מאין" נמשך ומתגלה מהכתר במלכות דווקא (ולא בספירות שמעליה)  - וכשם שהוא מתגלה במלכות דאצילות, כך הוא מתגלה במלכות דמלכות דעשיה, כמבואר כאן.

והנה, כשם שבשלושת היסודות העליונים, אין לאחר התהוותם בששת ימי בראשית התחדשות נוספת בדרך של "מאין ליש". כך הוא גם בצבא השמים, שאינם נכללים בארבעת היסודות ואף נמצאים למעלה מהם - שמאז הבריאה לא התחדש כוכב אחד או מזל אחד בצבא השמים, נוסף על המספר הקצוב להם מתחילת בריאתם.
...

*הצמחים הגדלים מכוח הצומח שבארץ, נחשבים כגילוי של "יש מאין"?:*

כמבואר לעיל, בריאת "יש מאין" אינה מבטאת התהוות דבר  מ"לא דבר". אלא היא מבטאת את המצב שבו הדבר המתהווה אינו בערכו של הדבר המהוה כלל.

הנה כך הוא גם לעניננו: היות שהעשבים והאילנות *הם גשמיים,* ולעומתם, המציאות של כח הצומח *היא רוחנית* (והמציאות של הפירות המתחדשים לא היתה בתוך כח הצומח), יש לראות את התהוותם כהתהוות שהיא "יש מאין".
......

 *בברכת כתיבה וחתימה טובה!*

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


*"היום בתניא"* 
 יום ו' ט' תשרי
"אגרת הקדש" 
המשך פרק כ' (עמוד קל"ב)
שנה מעוברת


*המאמר "תדשא הארץ" לעומת "ישרצו המים" ו"תוצא הארץ":*

לעיל למדנו אודות התהוות של "יש מאין" שהוא מתוך *"יסוד העפר הגשמי"* (שהוא נברא ממש) - שזוהי בעצם גם המעלה המאפיינת את המאמר "תדשא הארץ דשא, עשב מזריע זרע וגו'".

וצריך להבין: במה שונה מאמר זה, משני מאמרות אחרים (מהעשרה מאמרות) הדומים לו שבהם נאמר "ישרצו המים שרץ נפש חיה וגו'" ו"תוצא הארץ נפש חיה למינה וגו'".

מדוע אפוא יש לראות את התהוות הצמחים שהיתה מיסוד העפר הגשמי, כמעלה גדולה יותר מהתהוותם של הדגים מהמים, או מהתהוותם של החיות והבהמות שגם הם התהוו מהארץ?!
...

*" תדשא הארץ דשא" - ציווי נצחי!:*

מסביר אדמו"ר הזקן, שיש הבדל רציני בין המאמרות הללו:

שכן, ב"ישרצו המים" ו"תוצא הארץ", היתה השפעת המאמרות רק בעת בריאת העולם - שרק אז הדגים התהוו מהמים והבהמות והחיות התהוו ויצאו מהארץ.

 אבל אחר כך, הם כבר מתהוים ומתרבים בדרך אחרת.

ולעומת זה, במאמר "תדשא הארץ דשא", *גזר הקב"ה שכח הצומח יהיה ויפעל בארץ תמיד* "ולא בששת ימי בראשית בלבד" - אלא שיהיה בארץ את הכח "להצמיח עשבים ואילנות ופירות *מאין ליש תמיד* מידי שנה בשנה".
...

*הזריעה והנטיעה כמשל להמשכת האורות העליונים:*

בסיום נושא זה מוסיף רבנו:  כי אף שכל סוגי הצמחים (בין הנזרעים בידי אדם ובין הצומחים מעצמם), כולם מתהווים מכח הצומח שבמאמר "תדשא הארץ דשא".  *הנה, מהעובדה,* שפירות הצמחים הניטעים והנזרעים בידי אדם,  משובחים יותר באין ערוך מהצומחים מאליהם,
 ניתן ללמוד על ערכם הנעלה של האורות העליונים, הנמשכים לעולמות "אצילות בריאה יצירה ועשיה" על ידי עבודת האדם.
......
*בברכת כתיבה וחתימה טובה!*

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


*"היום בתניא"*
  שבת קדש י' תשרי
"אגרת הקדש" 
סוף פרק כ' (עמוד 264)
שנה מעוברת


*קבלת חיות מהנמוך יותר:*

במציאות החיים רואים אנו, שה"חי" הגבוה מה"צומח", ניזון מהצמחים.

 וה"מדבר" (האדם) הגבוה משאר חלקי הבריאה, ניזון מהצומח והחי שמעלתם נמוכה ממנו.

והאמת היא, שהצומח והחי, לא רק מחזקים את גופו של האדם אלא גם את שכלו.

 וכפי שניתן להבין מהאימרה "שאין התינוק יודע לקרוא אבא עד שיטעום טעם דגן".

והאמת היא, שגם המלאכים העליונים שבמרכבה, ניזונים "מרוח הבהמה והעוף העולה עליהם מהקרבנות"?
ואיך איפוא אפשר להסביר את התופעה הזו, שנבראים גבוהים ונעלים מקבלים את חיותם מהנמוך מהם דוקא?
...

*מכח האין סוף שבארץ:*

מסביר רבנו, שתזונה זו לאדם ולמלאכים, היא מכח ה"אין סוף" שבארץ, העובר אליהם על ידי המאכל והקרבנות.

הווה אומר: שבכוחות ה"אין סוף" המתגלים דווקא ב"תחתית  העשיה" (הנעלים מבחינות האור המתגלים באופן ישיר בבחינות הגבוהות יותר) והמביאים להתהוותם של כל הצמחים, הנה, בהם בעצם כלולה גם החיות לבעלי החיים ולאדם - ואת החיות הזו מצליח האדם לספוג לתוכו ("באור חוזר") כאשר הוא ניזון מהצומח ומהחי.
...

*"גודל מעלת המצוות המעשיות":*

לאור המתבאר לאורך האגרת, אודות אופן התהוות היש הגשמי והאורות האלוקיים הגלומים בו, וכן מעלת האורות העליונים הנמשכים מטה על ידי עבודת האדם (שכחם של המצוות המעשיות לעורר למעלה בעצמיות האין סוף, נובע מכך שמשם הוא עיקר התהוותם).

ניתן אפוא להבין, את  "גודל מעלת המצוות המעשיות" אשר בהן דוקא באה לידי ביטוי תכלית ירידת הנשמות לעולם הזה הגשמי.

ונוסיף, שאם בתחילת הבריאה (בסדר השתלשלות העולמות), היו הכלים של הספירות שב"בריאה יצירה ועשיה" בין שאר הדברים שמתגלה בהם בחינת ה"יש הנברא" (ואינם נכללים בספירות שעליהם נאמר "איהו וגרמוהי חד").

 הרי שעם העבודה של היהודי בקיום המצוות בעולם הזה, נפעל שגם בכלים הללו יבוא לידי ביטוי (הנאמר על הכלים שבאצילות) ש"איהו וגרמוהי חד".
......

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


הכנסת תוכן זה לזכות בננו יוסף חיים בן אורה דליהנה להצלחתו בהקמת בית על אדני התורה והיראה ותורת החסידות בניין עדי עד אמן נצח סלה ועד




להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע