כנפי יונה
3/9/2024
פרשת שופטים - חודש אלול הרחמים והסליחות
להצלחת אחדות עם ישראל והצלחת החיילים אמן.
שֹׁפְטִ֣ים וְשֹֽׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכׇל־שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֨ר יְהֹוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק׃
הפסוקים הבאים עוסקים גם הם בדרכי המשפט ועשיית צדק...
"לא תטה משפט לא תכיר פנים ולא תקח שוחד כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים"
לאחר מכן עוד פסוק הקובע במסמרות ברזל את משפט התורה כאשר נאמר
"צדק צדק תרדוף למען תחיה וירשת את הארץ אשר ה' אהליך נותן לך".
אלה הפסוקים הפותחים את פרשת שופטים
ויש מקום לשאול, פסוקים אלה מדברים ישירות לשופטי ודייני ישראל ולא לנו ומה הטעם שאנחנו עוסקים בכך ??
לפני שאענה תשובה נקדים ונומר פרשת שופטים תמיד בחודש אלול
שהוא חודש של חשבון נפש הן באופן הפרטי של כל אחד מאיתנו והן באופן הכללי המשפחה וכלל העם.
לעניין השאלה הריני משיב תשובה :
אומנם אכן כן פסוקים אלה נועדו לשופטי ודייני ישראל
אז שלא רק, פסוקים אלה נועדו גם לנו ישירות
ומדוע ?
כל אחד מאיתנו דן בכל יום ומקבל החלטות בכל רגע ורגע בחייו.
אדם/אשה עובדים, או שהם בקבוצת חברים, ובכל מקום שאנו נמצאים, נדרשת מאיתנו נורמה של התנהגות מצד אחד ומצד שני הגינות.
לדוגמא : אדם שמתקדם בעבודה לתפקיד טוב יותר על חשבון חברו תוך כדי שהוא פוגע בכבודו מאחורי הקלעים
כרגע הוא דן את חברו לכף חובה כדי להתקדם על חשבונו
או לעניין הפסוק לא תקח שוחד
בעניין לקיחת שוחד על אף שאתה לא דיין או שופט..
לדוגמא : אדם סוגר עסקה עם צד ג תוך כדי שהוא מקבל הטבה כספית או שווה כסף, על חשבון חברו,
כמו שאומרים שם לחברו מקל בין הרגליים כדי להכשילו
כאן עובר אותו אדם/ אשה על לא תיקח שוחד, כי השוחד יעוור השוחד ישחיר את פניך...
אף כאן אנו דנים.. ואלה מעשים שבכל יום ואנו לא שמים לב אליהם..
בפסוק השלישי נאמר "צדק צדק תרדוף" התורה מזהירה לא על עשיית צדק, אלא על רדיפה אחר הצדק
לא להסתפק בשב ואל תעשה עוול, אלא קום ורדוף אחר הצדק ...
התורה כופלת את המילה צדק פעמיים צדק צדק תרדוף
כבר אמרו חכמים פעם אחת צדק, היינו לשפוט בצדק, ופעם שניה צדק, צדק שגם יראה שנעשה צדק.
כבר אמר דוד המלך בתהילים (פרק פה)
"אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף"
אומר דוד המלך אם בארץ שפטו אמת אז בשמים הצדק נשקף היינו הצדק יוצא לאור..
אבל אם מעוותים את האמת רוצה לומר, אמת כביכול כלפי חוץ אך ליבו בחר בדרך אחרת אז הצדק נשקף משמים
ואז ראו איך שאתה בוש ונכלם שהלכת אחר שרירות לבך ובחרת בשוחד וברחת מהאמת ..
הוא שאמר דוד המלך בחכמתו
אם שפטת אמת ורק אמת כי ה' אלהיך חוקר ליבות וכליות אז האמת תצא לאור, ואחריו בא הכבוד כי אתה איש אמת
אלה משפטי התורה לא רק לשופטים ולדיינים אלא לנו
כל אחד מאיתנו דיין ודן ומקבל החלטות בכל יום ובכל רגע
הנה לנו שכן הפסוקים לעיל נועדים לכל אחד מאיתנו
לברר ולעשות חשבון נפש מה לא פסקנו טוב ואיך לקחנו שוחד כדי לפגוע בחברנו ואיך פגענו במשפחה וכו וכו
ומכאן ולהבא נזהר מאוד כי ה' אלהיך עניו פקוחות על מעשה כל אדם ואדם
על זה אמרו חכמים, כל לילה נשמתנו עולה לשמים למסור דין וחשבון מה עשינו בכל היום שעבר, ובמי פגענו ? ואילו מצוות טובות עשינו ?
ואז חותמים בבית הדין בשמים ונשמתנו חוזרת אלינו
כמו שאנו אומרים בברכת מודה אני לפניך
מודה אני לפניך מלך חי וקים שהחזרת בי נשמתי (שעלתה בלילה אליך וחזרה אלי) בחמלה (שאתה חומל ומרחם עלנו ואפילו שלא מגיע לנו) רבה אמונתך.
וברציפות : מודה אני לפניך מלך חי וקים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך.
שבת שלום שתפו כמה שיותר ומי שמשתף יזכה לחיים טובים ומוצלחים אמן.
דברי התורה לעילוי נשמת אמא יקרה שושנה זורייה בת שמיחה
ת.נ.צ.ב.ה
לע"נ יהודה קרעי בר נג'ימה, חביבה בת פלילה. זינה בת חביבה. דוד סבן בר סלטנה, שמיחה בת פלילה.
חתאתו יעקוטה כאיו בר שמיחה, ג'רייה בת מסעדה.
יהודית חיים דוד בר יעקוטה
לע"נ גבורי ישראל
ארנון זמורה
תומר גרימברג
רועי נהרי
משה אברהם בראון
חמשאת מרים בת רוזלנה למשפ' בן יעקב
ת.נ.צ.ב.ה
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)