chiddush logo

ההפטרות מי"ז בתמוז ואילך

נכתב על ידי יניב, 20/8/2024

 

'מי"ז בתמוז ואילך מפטירין ג' דפורענותא, ז' דנחמתא, תרתי דתיובתא. ג' דפורענותא – דברי ירמיהו, שמעו דבר ה', חזון ישעיהו; שבע דנחמתא – נחמו, ותאמר ציון, עניה סוערה, אנכי, רני עקרה, קומי אורי, שוש אשיש. וביום צום גדליה במנחה מפטירין "דרשו", ובשבת שבין ראש השנה ליום הכיפורים מפטירין לעולם "שובה"' וכו' (שו"ע או"ח סימן תכח סעיף ח). חז"ל קבעו שלוש הפטרות של פורענות, שבע של נחמה, ושתים של תשובה; ודאי שהסיבה היא שזה כנגד הזמנים שחלים אז (אמנם יכלו לעשות פחות הפטרות נחמה, שהרי אין אז [בכל שבעת השבתות] גילוי מיוחד של נחמה, כך שיכלו בכמה שבתות בסופו לקרוא כמו הפטרה רגילה – שדומה לנאמר בפרשה. אלא שכיון שראוי לקרוא בנחמה יותר מהפורענות, שהרי מרובה מידת טובה ממידה רעה, אז נשארות שבתות בודדות שיכלו לקרוא הפטרה רגילה, אז בזה כבר השלימו הכל בנחמה שכיון שהרוב סביבם זה כנגד הזמנים אז לא ראוי שפתאום כמה בודדות יהיו שונות, אלא קוראים גם בהם נחמה וזה נחשב ראוי כביטוי לנחמה מרובה לאחר הפורענות). אולי אפשר שיש בזה גם רמז על דברים אחרים כאגב לעיקר. סה"כ יוצא 12 הפטרות, אולי זה מרמז על 12 שבטי ישראל שגלו ועתידים לחזור ולהתנחם בגאולה, כאשר 3 ראשונים מרמזים על חוזק הפורענות, שזה כנגד שלושת השבטים שחיו בעבר הירדן המזרחי (ראובן גד וחצי שבט המנשה) שהם גלו ראשונים: 'וכן אתה מוצא בבני גד ובני ראובן שהיו עשירים והיה להם מקנה גדול, וחבבו את ממונם וישבו להם חוץ מארץ ישראל, לפיכך גלו תחלה מכל השבטים, שנאמר (דה"א ה, כו): "ויגלם לראובני ולגדי ולחצי שבט המנשה". ומי גרם להם? על שהפרישו עצמם מן אחיהם בשביל קנינם' (במדבר רבה כב,ז) [אמנם ראה ב'תורת השבת והמועד' מאמר 'גלות עשרת השבטים לאור ההלכה', למרן פאר הדור הרה”ג שלמה גורן זצוק”ל זיע”א, שמביא כמה מדרשים על סדר ההגליה, ראה שם דבריו בזה]. כך ששלושת שבטים אלו מרמזים על מידת דין גדולה שהיתה עליהם שלכן גלו ראשונים, לכן זהו שלוש פורענות כנגד שיא הכעס עליהם (או שזה כנגד השבטים שמעון לוי ובנימין, ששמעון ולוי נענשו ע”י יעקב שלא תהא להם נחלה משלהם ממש, שלכן ללוי אין נחלה בארץ ושמעון קיבל בתוך יהודה, ובנימין נענשו עד שכמעט נכחדו בעקבות פילגש בגבעה; כך שהם מרמזים על פורענות). בסוף זה שתי הפטרות כנגד שבט אפרים ושבט יהודה שהם קשורים לגאולה – משיח בן יוסף ומשיח בן דוד, ובגאולה יש גילוי של תשובה ולכן כנגדם שתי הפטרות של תשובה, כשורש הגילוי של הגאולה (שאז זה הנחמה השלמה). או ששני השבטים הם יהודה ובנימין שנשארו ביהודה ולא גלו עם גלות עשרת השבטים כך שזה מגלה על גילוי התשובה בהם, שלא היתה עליהם מידת הדין אז כמו על עשרת השבטים (ולכן גם יש דעה שעשרת השבטים לא יחזרו, שלא כגלות שני השבטים שלכו"ע יחזרו [משנה סנהדרין י,ג]). וביניהם יש שבע הפטרות כנגד שאר השבטים. לומר שהנעשה ומתגלה בישראל יש לזה גילוי של פורענות ועליה בנחמה עד הגאולה השלמה. כמו"כ אפשר שזה כנגד 12 החודשים, לומר שכל הזמן מתקדמים לעבר הגאולה. 3 חודשי פורענות זהו טבת תמוז ואב שבהם יש גילוי הקשור בחורבן (שכנגד זה צמים בהם), 2 חודשי תשובה זהו אלול ותשרי, והפטרות הנחמה כנגד שאר השנה שבהם אין גילוי מיוחד אלא זה קשור לנחמה בכך שכל הזמן מתקרבים לעבר התיקון והגאולה. אולי שלוש של פורענות כביטוי שהפורענות כ"ך קשה וארוכה שנראה כאילו היא קבועה, שזהו שלוש כעין חזקה בדבר; או שזה כנגד שלוש גלויות: גלות עשרת השבטים, גלות בבל וגלות אדום. שבעה נחמה כרמז שהעולם נברא בשביל תיקונו, כך שיש לו תאריך של גאולה (בעיתה) שוודאי תבוא, ולכן זה גילוי של נחמה שנגאל בוודאי בכל מצב; לכן זה שבעה כרמז לבריאת העולם, שה' בראו כדי שיתוקן. בנוסף יש כאן רמז שגם הפורענות היא שורש לגאולה (יר' ברכות ב,ד. ראה דברי מרן גדול הדור הרה"ג חיים דרוקמן זצוק"ל זיע"א ב'לזמן הזה', תמוז-אב, 'התעניות ייהפכו לימים טובים'), לכן יש שלוש בנחמה כרמז לשלוש של הפורענות (ולכן בהם מפטירים בהפטרות שמדברות על שה' שולח לנחם את ישראל וישראל לא מתנחמים [ראה שם, 'שבע דנחמתא'], שזה כרמז שזה כעין גילוי שקשור לפורענות, שישראל מרגישים עדיין את הפורענות ולכן לא רוצים להתנחם, כך שזה מרמז שזה כעין כנגד הפורענות) וזה בהפטרות הנחמה, שזה כרומז שחלק מהנחמה היא שהפורענות היתה שורש לגאולה, ועוד ארבע של נחמה ממש (שה' מנחמנו ולכן אנו בסוף מתנחמים), כרמז שהטובה מרובה ממידת הפורענות, ולכן כעין אפילו מגילוי שכנגדה, ולכן כיון שהפורענות שלוש אז הנחמה החזקה היא ארבע; וכך יוצא סה”כ שבע הפטרות לנחמה. שתי הפטרות תשובה כרמז לגאולה השלמה שהיא קשורה בגילוי תשובה, או שיחזרו בתשובה ואז יגאלו באחישנה או שיגאלו בעיתה וכהמשך לזה תבוא התשובה, כך שזה כעין שני גילויים של סדר גילוי התשובה ולכן זה שתי הפטרות. או שיש שני סוגי תשובה בגאולה, תשובה לחזור לא"י ותשובה גמורה ('קמעא קמעא' פרק ט', למרן גדול הדור הרה”ג חיים דרוקמן זצוק”ל זיע”א). או שיש כמה שלבים בתשובה, שכל הזמן עולים בגאולה ובתשובה, ולכן זה שנים כרמז שיש כמה פעמים של גילוי תשובה (וכן שזה מתגלה ע"י המשכיות בין שנים, גאולה ותשובה וחוזר חלילה). או אולי שאם חוזרים בתשובה שלמה אז ישמרו שתי שבתות ואז יגאלו ('אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלים, שנא' (ישעיהו נו, ד) "כה אמר ה' לסריסים אשר ישמרו את שבתותי", וכתיב בתריה "והביאותים אל הר קדשי" וגו'' [שבת קיח,ב]) ולכן זה מתגלה בשנים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה