chiddush logo

תיקון

18/7/2024

 










"היום בתניא" 
 יום ד'  י"א תמוז
"אגרת התשובה" 
פרק א'  
שנה מעוברת


*"אגרת התשובה" שבתניא:*

נקדים, שספר התניא במהדורתו הראשונה, כלל  רק את שני החלקים הראשונים שלו. ואת "אגרת התשובה", צירף אדמו"ר הזקן כחלק שלישי של התניא יותר מאוחר.

ויצוין, כי סגנון "אגרת התשובה" אינו כסגנון ספרי המוסר - ובאור עניני התשובה שבאגרת ניתנים להבנה ונמצא בהם גם השכלות עמוקות.

כאשר האדם נכשל בעבירה, הוא פוגע במערכות רבות בעולם. כך שעבודת התשובה שבה הוא בא לתקן את אשר קלקל, היא מערכת גדולה ומגוונת.

בהלכה ובמדרשי חז"ל בספרי המוסר ובקבלה, מצינו הדרכות שונות לתיקון העבר. ומעיון לאורך "אגרת התשובה", נראה שרבנו עושה סדר בין  ההוראות שנאמרו בנגלא דאורייתא ובין הדברים שנאמרו בפנימיות התורה - ולמעשה הוא משלבם למסכת אחת של תשובה, כשהיא מובנה ומסודרת.
...

*"שלשה חילוקי כפרה":*

האגרת נפתחת בהבאת הבריתא מסוף מסכת יומא, המתיחסת ל"שלשה חילוקי כפרה" - שלשה סוגי עברות החלוקות באופן כפרתן:

*א.* עבירות שכפרתן על ידי התשובה לבד (כנכשל במצוות עשה).

*ב.* עבירות (כדוגמת "לא תעשה")  שלגמר כפרתם זקוק החוטא (בנוסף לתשובה), גם לאור המתגלה ביום כיפור.

*ג.* עבירות חמורות (כדוגמת כריתות ומיתות בית דין), שגמר כפרתם נעשה על ידי "יסורים הממרקים".
...

*ההבעה בסוגריים:*

תוך כדי ציטוט דברי הברייתא, משלב רבנו בתוך סוגריים כמה נקודות להבהרה.

*בסוגריים הראשונות מבואר:*

*א.* מדוע הכפרה לעובר על "לא תעשה", קשה יותר מזו של הנכשל ב"עשה".

*ב.* מבחינה מסוימת, מצות "עשה" נעלית מ"לא תעשה" (למרות שהענישה על אי קיום המצוות, הוא חמור יותר ב"לא תעשה").

*ובסוגריים השניות מבואר:*

 שהכפרה משמעותה "קינוח" לכלוך החטא. ואילו ה"מריקה" עניינה הוא "שטיפה וצחצוח הנפש".
 ...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)


*"היום בתניא"*
 יום ה'  י"ב תמוז
"אגרת התשובה" 
המשך פרק א'  (עמוד צ"א)
שנה מעוברת


*מצות התשובה מהתורה:*

הכפרה שהוזכרה בתחילת הפרק, מהווה שלב מתקדם בעבודת התשובה.

"מצות התשובה מן התורה" -  הדבר הראשון שעל האדם לעשות במסגרת התשובה, היא "עזיבת החטא בלבד". הכוללת לדעת רבנו את ההחלטה, שלא ימרוד  יותר במלכותו יתברך, ושמעתה הוא לא יעבור  עוד על מצוות המלך (לא רק בעבירה שנכשל בה, אלא בכל) "הן במצוות עשה" ו"הן במצוות לא תעשה".

עם החלטה זו (וקבלת העול המחודשת שלו), על פי ההלכה,  הוא הפך לאדם אחר, לאדם צדיק שהוא כבר כשר לעדות.

(דרך אגב: הגדרת בעל התשובה כאן כ"צדיק", היא כהגדרת תוארי האדם בהלכה, שהם  נקבעים בהתאם להתנהגותו המעשית. ולא כמסגרת התארים ב"אמיתת שם התואר", ששם התארים מבטאים את המצב הפנימי של האדם,  של  יצריו).
...

*חרטה ובקשת מחילה:*

את החרטה על העבר ובקשת מחילה על מה שעשה, יש לראות כחלק ממצות התשובה וכפרטים המוסיפים בשלמותה.

ויש לציין, כי למרות מעלה זו של הוידוי ובקשת המחילה,  אין הם נכללים ב"מצות התשובה (הבסיסית) מהתורה" - ואינם מונעים (בטרם יתבצעו) ממי שקיבל על עצמו להיות בסדר, מלהיקרא צדיק ולהיות כשר לעדות.
...

*שלילת דעת ההמון:*

רבנו שולל את את "דעת ההמון" שסברו "שהתשובה היא התענית".

נכון שבעבודת ה' הכללית, יש לתענית הרבה מעלות, אבל היא אינה נכללת ב"מצות התשובה מהתורה" ואין היא מהפרטים המגדירים בספרי ההלכה  את שלמות המצווה.

למשל,  מה שמצינו, שהתענית מהווה סגולה לביטול גזירות רעות. הנה, מעלה זו שבתענית היא ענין בפני עצמו, ואינה כחלק ממצות התשובה.

ובנוגע למה  שספרי המוסר הציעו הרבה תעניות וסיגופים לנכשל בעבירות חמורות. יש לומר (כבאור הרבי) שהן מהוות כעין תפילה על לעתיד:

*א.* תפילה, להינצל מעונש יסורים של מעלה.

*ב.* תפילה, לזרז ולמהר כפרת נפשו.

*ג.* תפילה, שאם אולי לא היתה תשובתו מאהבה, שיזכה לתשובה מעולה זו.
 ...

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)



הכנסת תוכן זה לזכות בננו היקר אברהם בניהו בן אורה דליהנה שיזכה במהרה לחזור בתשובה עוד בטרם גיוסו לצה"ל, אנא ה' תן לנו מתנה טובה לרגל יום הולדתו ה 20 של בננו אברהם בניהו בן אורה דליהנה שנזכה במהרה לראותו חוזר בתשובה ושלמה ומקים בית על אדני התורה והיראה ותורת החסידות וכן יהי רצון ונאמר אמן




להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה