chiddush logo

מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת יתרו

נכתב על ידי אורן מס, 1/2/2024

 

 מפירוש רש"ר הירש לתורה – פרשת יתרו


שמות יח,ט: וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ--עַל כָּל-הַטּוֹבָה, אֲשֶׁר-עָשָׂה יְהוָה לְיִשְׂרָאֵל:  אֲשֶׁר הִצִּילוֹ, מִיַּד מִצְרָיִם: מהו 'וַיִּחַדְּ'? רש"ר הירש: "נגזר משורש 'חדה', הקרוב ל'עדה' – להיות מקושט ... מורה כנראה על כך שמראים את השמחה כלפי חוץ (כמו קישוט)". מכאן שכלפי פנים – פחות שמח.


יח,כ: וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם, אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַתּוֹרֹת; וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם, אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ: מהו לשון וְהִזְהַרְתָּה? רש"ר הירש: "לגרום לחוקים ותורות לזהור לנגד עיניהם באופן ברור ובהיר, לעשות את החוקים והתורות לחשובים כל כך בעיני העם, עד שהם ישמרו בעצמם מלעבור עליהם".


יח,כד: וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, לְקוֹל חֹתְנוֹ; וַיַּעַשׂ, כֹּל אֲשֶׁר אָמָר: מדוע משה לא חשב בעצמו על העצות שקיבל מחותנו? רש"ר הירש: "(ללמדנו) לא יתכן שבדה מליבו חוקים ומשפטים ונתן אותם לעם. איש זה היה אך ורק מכשיר נאמן ביד ה'. הוא אמר לעם את דברי ה' – ותו לא".


יט,ו: וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ: מהי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים ומהו גוֹי קָדוֹשׁ? רש"ר הירש: "ממלכת כהנים - על כל אחד מכם להיות 'כהן', על ידי שיניח לכל מעשיו להיות מכוונים על ידי, ועל ידי שיקבל על עצמו עול מלכות שמים ויחיה על פיו. עליכם להפיץ את ידיעת ה' וההכנעה אליו, באמצעות פיכם ודוגמתכם החיה ... גוי קדוש – כשם שבאופן אישי עליכם להיות ככהנים, כך על הרושם החיצוני הנוצר על ידי קהלכם – להיות רושם של קדושה לה' ... אומה שאינה חיה למען שמה הטוב גדולתה ותהילתה, אלא למען כינונה ותפארתה של מלכות ה' בארץ ... בשלטונו המוחלט של חוק המוסר האלוקי – שכן זהו פירושה של 'קדושה'".


כ,ב: אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: מה ההבדל בין 'אנוכי' ל'אני'? רש"ר הירש: "אני – מורה על אישיות המדבר ... כמקור הדיבור והפעולה, לעומת זאת 'אנוכי' – מגלה את המדבר ... אשר דרכה בלבד מקבל באמת מי שהדיבור מופנה אליו את הווייתו האישית ועמידתו הבטוחה".

 

שבת שלום, שבת של שמחה כלפי פנים וכלפי חוץ, זוהר התורה, ציות לה', כהונה וקדושה כדפוס התנהגותי, ונזכה לגבור על אויבינו, כך שישוחררו חטופינו, אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע