chiddush logo

חידת הסיפור הנעלם

נכתב על ידי משה אהרון, 29/12/2023

בס"ד.


חידת הסיפור הנעלם.
-----------------------------------.


  • בראשית נ, כד
    וַיֹּ֤אמֶר יוֹסֵף֙ אֶל־אֶחָ֔יו אָנֹכִ֖י מֵ֑ת וֵֽאלֹהִ֞ים פָּקֹ֧ד יִפְקֹ֣ד אֶתְכֶ֗ם וְהֶעֱלָ֤ה אֶתְכֶם֙ מִן־הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את אֶל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּ֛ע לְאַבְרָהָ֥ם לְיִצְחָ֖ק וּֽלְיַעֲקֹֽב׃
  • בראשית נ, כה
    וַיַּשְׁבַּ֣ע יוֹסֵ֔ף אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר פָּקֹ֨ד יִפְקֹ֤ד אֱלֹהִים֙ אֶתְכֶ֔ם וְהַעֲלִתֶ֥ם אֶת־עַצְמֹתַ֖י מִזֶּֽה׃
  • בראשית נ, כו
    וַיָּ֣מׇת יוֹסֵ֔ף בֶּן־מֵאָ֥ה וָעֶ֖שֶׂר שָׁנִ֑ים וַיַּחַנְט֣וּ אֹת֔וֹ וַיִּ֥ישֶׂם בָּאָר֖וֹן בְּמִצְרָֽיִם׃

שמות יג, יט
וַיִּקַּ֥ח מֹשֶׁ֛ה אֶת־עַצְמ֥וֹת יוֹסֵ֖ף עִמּ֑וֹ כִּי֩ הַשְׁבֵּ֨עַ הִשְׁבִּ֜יעַ אֶת־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ לֵאמֹ֔ר פָּקֹ֨ד יִפְקֹ֤ד אֱלֹהִים֙ אֶתְכֶ֔ם וְהַעֲלִיתֶ֧ם אֶת־עַצְמֹתַ֛י מִזֶּ֖ה אִתְּכֶֽם׃




וְאֶת־עַצְמ֣וֹת י֠וֹסֵף אֲשֶׁר־הֶעֱל֨וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֥ל ׀ מִמִּצְרַיִם֮ קָבְר֣וּ בִשְׁכֶם֒ בְּחֶלְקַ֣ת הַשָּׂדֶ֗ה אֲשֶׁ֨ר קָנָ֧ה יַעֲקֹ֛ב מֵאֵ֛ת בְּנֵֽי־חֲמ֥וֹר אֲבִֽי־שְׁכֶ֖ם בְּמֵאָ֣ה קְשִׂיטָ֑ה וַיִּֽהְי֥וּ לִבְנֵֽי־יוֹסֵ֖ף לְנַחֲלָֽה.

וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הִנֵּה אָנֹכִי מֵת; וְהָיָה אֱלֹהִים, עִמָּכֶם, וְהֵשִׁיב אֶתְכֶם, אֶל-אֶרֶץ אֲבֹתֵיכֶם.  כב וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ, שְׁכֶם אַחַד--עַל-אַחֶיךָ:  אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי, בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי.  {פ}.


החידה :

יעקב שחרד ומאוד בעניין קבורתו שלו . כיצד זה לכאורה לאחר שהבין כי טרוף טורף יוסף, לא פעל לפחות לאתר את עצמותיו של יוסף ולהביאו לקבורה.  ? 

השאלות  : 
1. מה פשר החידוש  שיעקב לכאורה לקח את שכם בחרבו ובקשתו ? .וודאי אין הכוונה למעשה הטבח בשכם שעשו ילדיו
 שראשית יעקב גינה את אותו המעשה וביקש שלא להתברך ממנו.ושנית הרי מיד "ברחו" משם ..... [שהאמורים נכנסו לווקום]
2.  מדוע שוב הפלה יעקב בין ילדיו והקדים בחייו והעניק ליוסף תוספת נחלה יחודית - על אחיו - את שכם .
3. מדוע יוסף לא ציווה את אחיו לקוברו כמו אביו בארץ כנען
 ובחר באפשרות הפחות מכובדת להיות בארון עד לגאולתם.
4. אם משה חרד משבועת יוסף ולקח בעצמו עצמות יוסף להעלותם לקבורה בארץ מדוע לפני מותו או בהעברת הסמכויות ליהושוע אין ציון של העברת העצמות והבטחה לקיום השבועה.
5. מדוע ביהושוע כמצוטט לעיל עת קברו את יוסף בדגש על הנחלה שקנה בשכם נאמרו גם המילים : וַיִּֽהְי֥וּ לִבְנֵֽי־יוֹסֵ֖ף לְנַחֲלָֽה.
 למה בלשון רבים . ולמה היה צורך להדגיש את המובן שהרי כבר יעקב העניק את שכם כנחלה ליוסף.
6.ויש עוד שאלות .....

הפרד"ס
--------------.
 שיעקב קם מאבלו  ביקש להשים פעמיו לשכם לחפש את עצמות יוסף לקבורה ניסו בניו להניאו ולא עלה בידם  לפיכך פנו לאמורים שכבר שלטו בשכם [בהשמד החווים] ובקשו מהם מהאמורים שכבר שלטו בשכם ,שלא יתירו לאביהם לחפש עד בוש .
ביודעם כי הרי לעולם לא ימצא דבר .
 ויעקב נאלץ להפגין נחישות : לקח חרבו וקשתו ועמד מול האמורים ואלה שפחדו משפיכות דמים וויתרו לו :
 ואף פינו את כל שכם למענו .
לפיכך הדגיש יעקב :"אשר לקחתי" שלבסוף די היה בהפגנת החרב והקשת במתן ובלקיחה של שכם.
 כמובן שיעקב לא מצא עצמות  ותיסכולו ויגונו גברו יותר..
 והנה שנמצא כי לבסוף יוסף חי ביקש יעקב כבר במצרים להביע כלפי כולי עלמא את כעסו על מעשה המכירה. ובקש להעניק ליוסף את פיסת הארץ שזכה בה במו ידיו.
 יעקב ידע כי בכך יש שוב מעשה הפלייה לפיכך הדגיש כי מדובר אך במעשה "אחד" בלבד .
 והוא אך כפיצוי לסבלו של יוסף.
 אבל אצל האחים נותר טעם רע .מה עוד שרק יוסף זכה לקבר ובעליית עצמותיו .
לפיכך רק משה אסף עמו העצמאות וגם העבירם ליהושוע באופן שקט וסמוי.
 מדוע יוסף לא נקבר כאביו כבר במותו בארץ כנען .
משני טעמים.
 ראשית, תפקידו במצרים חייבו להקבר שם [על פי הפרוטוקול]
 ושנית מתו מי מאחיו לפניו ונקברו במצרים ויוסף לא רצה ליצור מצג של הפלייה.
 לפיכך, התפשר יוסף עם "הפרוטוקול" לא ייקבר במצרים אלא יונח חנוט בארון. וההסבר למצרים : שמא יקום לבסוף לתחייה.
 ולסוף שימו לב גם לזהירותו של יהושוע בחייו עצמות יוסף לא נקברו אלא רק לאחר מותו .
שוב לא להראות לכאורה מעשה אפלייה של יחס מיוחד......

 ועוד דבר  כשנקבר יוסף עמדו על כך בניו שייקבר דווקא בחלקה שקנה יעקב  ולא בכל מקום אחר בשכם  , שראוי לו לצדיק שייקבר דווקא בנחלה של "שלום".
 
הנה כי כן יעקב לפני מתתו אמר למעשה  :
אני שלחתי אותו את יוסף לגוב האריות -לשכם. לראות את שלום אחיו.
. דין הוא שאעשה עימו שלום ואבקש מחילתו דווקא באותו המקום בכך  שאתנה לו את שכם כמתנה מיוחדת ואישית ממני . 
שאם דימיתי למצוא שם עצמותיו . 
שלמעט עצמותיו ינוחו לבסוף באותו המקום.
 משה אהרון  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה