chiddush logo

עשרה בטבת שחל בערב שבת

נכתב על ידי שי טחן, 21/12/2023

 

עשרה בטבת שחל בערב שבת

הרב שי טחן

 

שלום. אשמח לקבל הדרכה איך לנהוג בצום עשרה בטבת שחל בערב שבת.

 

שלום וברכה.

כידוע צום עשרה בטבת הוא הצום היחיד שיכול לחול בערב שבת, וזאת מכיון שצום זה חמור משאר צומות, עד כדי כך שאפילו אם הוא היה חל בשבת היינו צמים בו, כדכתב האבודרהם (סדר התעניות): "וחילוק יש ביניהם, שארבעת הצומות הם נדחין לפעמים כשחלו בשבת חוץ מעשרה בטבת שאינו חל לעולם בשבת, אבל הוא חל לפעמים ביום ששי, ומתענין בו ביום. ואפילו היה חל בשבת לא היו יכולים לדחותו ליום אחר, מפני שנאמר בו (יחזקאל כ"ד ב') ’בעצם היום הזה’ כמו ביום הכפורים, ושאר הצומות אינן חלין לעולם ביום ששי" .

וכונתו ששאר הצומות לא נכתבו במקרא בפירוש, אלא רק הוזכרו ברמז על פי החודש שהם חלים בו (זכריה ח,יט)- צום יז בתמוז נקרא בפסוק ’הצום הרביעי’, וצום תשעה באב נקרא ’החמישי’, וצום גדליה נקרא ’והשביעי’. ואילו צום עשרה בטבת אף שגם הוא נרמז באותו פסוק כצום העשירי, אולם הוא גם נכתב בפירוש: "כתוב לך את עצם היום הזה- סמך מלך בבל על ירושלים בעצם היום הזה" (יחזקאל כד,ב).

וצריכים להתענות בו מזמן עלות השחר ולהשלימו עד צאת הכוכבים (חזו״ע תעניות עמוד טו). ולכן מן הראוי שיתפללו ערבית מוקדם כדי שיתחילו את סעודת השבת מיד בצאת הכוכבים ולא יגרמו לאחרים להאריך את הצום שלא לצורך (ילקוט יוסף ארבע תעניות עמוד סז). כמו כן נראה שאין לחזן להאריך הרבה בנגינות השבת כדי שהעם יוכלו מיד לצאת לביתם.

והרוצה לאכול לפני זמן עלות השחר יתנה לפני שינתו ויאמר שרצונו לאכול כשיקום לפנות בוקר (שלחן ערוך סימן תקסד ס״א).

ותפילת מנחה יתפללו מבעוד יום ויקראו בספר תורה פרשת ויחל (רמ״א סימן תקנ ס״ג).

כל הכנות השבת מותרות וכן רחיצה בחמין, גילוח הזקן ותספורת השיער וכו’.

ויהי רצון שהצום החמישי יהפך לנו לששון ולשמחה.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע