נרות חנוכה לעקורים מביתם.
נרות חנוכה לעקורים מביתם.
שלום. יש לי שאלה לכבוד הרב. רבים מתושבי דרום הארץ
וצפון הארץ כידוע עכשיו עקורים מביתם ונמצאים בבתי מלון. היכן עליהם להדליק את
נרות החנוכה?
שלום לכם.
אדם השוכר חדר בבית מלון ידליק בחדרו שכן אותו חדר נחשב כביתו לזמן
שהוא שוהה שם, דמאי שנא מבית רגיל שהוא שוכר. וכן גם כתב המהרש״ם (ח״ד סימן קמו) שמי ששוכר חדר ברכבת ללילה,
אותו חדר נחשב כביתו לגבי ההדלקה.
ופשוט שאין להדליק בלובי ובפרוזדור כיון שאינו מקום המיוחד לו, וכמו
כן אין להדליק בחדר האוכל המשותף כיון שאינו מיוחד לו, ורק ניתן לו רשות שימוש
כיון שהוא שוכר חדר במלון, ולא כמו שכתבו כמה מספרי זמנינו שחשבו שכיון
שהרמ"א (סימן תרעז ס״א) כתב שיש להדליק במקום אכילה לכן ידליק בחדר האוכל,
וזה אינו כמו שביארנו שהמקום צריך להיות שלו.
וכן הביא הגרי"ש אלישיב (אשרי האיש חנוכה פרק לט הלכה יא) שאין
רשאי להדליק בלובי על השלחן, והוסיף שאם אין מרשים לו להדליק בפתח חדרו, צריך לחפש
מקום אחר, ומשמע שאינו יכול להליק בשום מקום אחר במלון. וכן פסק הגרב״צ אבא שאול
באור לציון (ח״ד עמוד רפט) שאין יוצא ידי חובתו בחדר האוכל של המלון, אלא ידליק בחדרו
כיון שישן שם והחדר מושכר לו באופן פרטי.
וכתב הגרי״ש אלישיב שאם המלון אינו מרשה לו להדליק בחדר אסור להדליק
ואם הדליק ללא רשות הוי גזל ולא יצא ידי חובתו. ויש להסביר דבריו שכיון שהשכירו לו
את החדר בתנאי שלא ידליק שם, אם כן המדליק עבר על התנאי ונחשב זה כאילו שוהה בחדר
ללא רשות.
יתכן שהאופן בו נמצאים היום המפונים, דהיינו שהם מתארחים במלון לתקופה
ארוכה, אם הם אוכלים תמיד בחדר האוכל ויש לכל אחד שלחן ומקום קבוע לו ולמשפחתו שאז
יוכל להדליק שם אם אכן בעלי המלון אינם מרשים להדליק בחדרים.
ויהי רצון שבחג אורים זה נצא מאפילה לאורה והקב״ה יעשה לנו נסים כשם
שעשה לנו בימים ההם בזמן הזה.