הידעתם, מקדשים את ימי החול - בעבודה
נכתב על ידי משה אהרון, 1/10/2023
בס"ד.
הידעתם, מקדשים את ימי החול - בעבודה.
--------------------------------------------------------.
בפתח פרשת המועדות אותה קראנו בחג הסוכות , קיימת קושיא גדולה בעלת השלכות הרות גורל .
והיא הקושיא לפניכם :
הפרשה מתחילה :
וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ--אֵלֶּה הֵם, מוֹעֲדָי. ג שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא-קֹדֶשׁ, כָּל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ: שַׁבָּת הִוא לַיהוָה, בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם. {פ}
והנה מיד כאילו התורה חוזרת שוב על אותה הפתיחה והפעם למנות את המועדות שמהתורה לאמור :
אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהוָה, מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם, בְּמוֹעֲדָם. ה בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ--בֵּין הָעַרְבָּיִם: פֶּסַח, לַיהוָה. ו וּבַחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה, חַג הַמַּצּוֹת לַיהוָה: שִׁבְעַת יָמִים, מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ..
הנה כי כן,מדוע פיצלה והפרידה התורה בכוונת מכוון, בין "מועדי ה'" שהם : ששת ימי המעשה והשבת. לבין "מועדי ה' האחרים המועדות - חגי התורה.
ושאלה נגזרת מכך מה פשרם של ימי חול המועד.
ולמה הם בהצרפם למועד - דווקא "שבעה".
אלא שימו לב להבדל הגדול בין המקרא הראשון למקרא השני המתייחס לכל מועדי התורה .
במקרא הראשון המתייחס לששת ימי המעשה ולשבת נאמר :
מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ--אֵלֶּה הֵם, מוֹעֲדָי.
הנה כי כן, "מועדי ה' שהם ברישא דהיינו : ששת ימי המעשה והשבת אנחנו מצווים לקוראם :"מקראי קודש ". משל לחצוב מהם קדושה לעצמנו
לא כן מועדי ה' האחרים - החגים בהם הקדים הכתוב להכתירם כמקראי קודש . ואנחנו שבים לקוראם כמקראי קודש בבחינת :"אימוץ" ולא "יצירה".
הנה כי כן , בשביל שנוכל לקדש ולקרא את ימי החול - את ששת ימי המעשה והשבת "מקראי קודש", אנחנו חייבים למלא את ייעודם. מלאכה ומנוחה
ששת ימי המעשה למלאכה ושבת למנוחה .שגם אין משמעת והבדל לשבת כשלא מקדישים את ששת ימי המעשה : למעשה - למלאכה.
והנה ביקש הקב"ה בחסדו גם לקיים מן ימי ביניים שמשמים בהם בערבוביא גם חול וגם מועד אלה ימי חול המועד .
ובשביל שאלה יזכירו את שבעת ימי בראשית אותו התוכן שבמקרא הראשון אלה נמנו כשבעה להזכיר את שבעת ימי בראשית .
בחול המועד חובה להמשיך לשמוח - ללא "מלאכה".
ולבסוף שימו גם לב לדיוק הבא :
רק ברישא מכונים : "ששת ימי המעשה והשבת בנוסף ל"מועדי ה' " גם "מועדי" - ביטוי עודף המבקש לרמז על ערך מוסף כאמור...
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)