chiddush logo

הידעתם, מקדשים את ימי החול - בעבודה

נכתב על ידי משה אהרון, 1/10/2023

בס"ד.


הידעתם, מקדשים את ימי החול - בעבודה.
--------------------------------------------------------.
 בפתח פרשת המועדות אותה קראנו בחג הסוכות , קיימת קושיא גדולה בעלת השלכות הרות גורל .
 והיא הקושיא לפניכם :
 הפרשה מתחילה : 

 וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ--אֵלֶּה הֵם, מוֹעֲדָי.  ג שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא-קֹדֶשׁ, כָּל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ:  שַׁבָּת הִוא לַיהוָה, בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם.  {פ}

והנה מיד כאילו התורה חוזרת שוב על אותה הפתיחה והפעם למנות את המועדות שמהתורה  לאמור :

אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהוָה, מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם, בְּמוֹעֲדָם.  ה בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר לַחֹדֶשׁ--בֵּין הָעַרְבָּיִם:  פֶּסַח, לַיהוָה.  ו וּבַחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה, חַג הַמַּצּוֹת לַיהוָה:  שִׁבְעַת יָמִים, מַצּוֹת תֹּאכֵלוּ..
  הנה כי כן,מדוע פיצלה והפרידה התורה  בכוונת מכוון, בין  "מועדי ה'" שהם  : ששת ימי המעשה והשבת. לבין  "מועדי ה' האחרים המועדות - חגי התורה.
 ושאלה נגזרת מכך  מה פשרם של ימי חול המועד.
 ולמה הם  בהצרפם למועד - דווקא "שבעה".
 
 אלא שימו לב להבדל הגדול בין  המקרא הראשון למקרא השני המתייחס לכל מועדי התורה .
 במקרא הראשון המתייחס לששת ימי המעשה ולשבת נאמר  :

מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ--אֵלֶּה הֵם, מוֹעֲדָי.

 הנה  כי כן, "מועדי ה' שהם ברישא דהיינו : ששת ימי המעשה והשבת אנחנו מצווים לקוראם  :"מקראי קודש ". משל לחצוב מהם קדושה לעצמנו
 לא כן מועדי ה' האחרים  - החגים בהם הקדים הכתוב  להכתירם כמקראי קודש . ואנחנו שבים לקוראם כמקראי קודש בבחינת :"אימוץ" ולא "יצירה".
 הנה כי כן , בשביל  שנוכל לקדש ולקרא את ימי החול - את ששת ימי המעשה והשבת "מקראי קודש", אנחנו חייבים למלא את ייעודם. מלאכה ומנוחה
 ששת ימי המעשה למלאכה ושבת למנוחה .שגם אין משמעת והבדל לשבת כשלא מקדישים את ששת ימי המעשה : למעשה - למלאכה.
 והנה ביקש הקב"ה בחסדו  גם לקיים  מן ימי ביניים שמשמים בהם בערבוביא גם חול וגם מועד אלה ימי חול המועד .
ובשביל שאלה יזכירו את שבעת ימי בראשית אותו התוכן שבמקרא הראשון אלה נמנו כשבעה להזכיר את שבעת ימי בראשית .
 בחול המועד חובה להמשיך לשמוח  - ללא "מלאכה".
 ולבסוף שימו גם לב לדיוק הבא :
 רק ברישא מכונים  : "ששת ימי המעשה והשבת בנוסף ל"מועדי ה' " גם "מועדי" -  ביטוי עודף המבקש לרמז על ערך מוסף כאמור...
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע