chiddush logo

היום הקדוש בשנה ,הקב״ה מתחתן איתנו !!

נכתב על ידי izikm18, 17/9/2023

בסד 
דת ליום כיפור התשפ״ד
היום הקדוש ביותר בשנה ,הקב״ה מתחתן איתנו !! 
-------------------------------------------------------------------------------------
קריאת התורה של יום כיפור פותחת במותם של שני בני אהרון נדב ואביהוא ״וידבר יהוה אל משה אחרי מות שני בני אהרן בקרבתם לפני יהוה וימתו״- רשי מפרש,״ר ה' אֶל מֹשֶׁה אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן וְגוֹמֵר – מַה תַּלְמוּד לוֹמַר? הָיָה רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה מוֹשְׁלוֹ מָשָׁל, לְחוֹלֶה שֶׁנִּכְנַס אֶצְלוֹ רוֹפֵא. אָמַר לוֹ: אַל תֹּאכַל צוֹנֵן וְאַל תִּשְׁכַָב בַּטַּחַב. בָּא אַחֵר וְאָמַר לוֹ: אַל תֹּאכַל צוֹנֵן וְאַל תִּשְׁכָּב בַּטַּחַב, שֶׁלֹּא תָּמוּת כְּדֶרֶךְ שֶׁמֵּת פְּלוֹנִי; זֶה זֵרְזוֹ יוֹתֵר מִן הָרִאשׁוֹן. לְכָךְ נֶאֱמַר: "אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן".-הרמבן מפרש ,""אחרי מות שני בני אהרן" - כי מיד כאשר מתו בניו הזהיר את אהרן מן היין ומן השכר שלא ימות (לעיל י ח ט) ואמר עוד למשה שיזהיר אותו שלא ימות בקרבתו לפני ה' והקרוב שהיו שתי המצות האלה ביום המחרת למיתתם כי בו ביום אונן היה ואין רוח הקודש שורה מתוך עצבות (שבת ל) ואזהרת היין הדבור לאהרן היה ובאותו היום היתה גם זאת המצוה למשה אבל הקדים הכתוב האזהרות שהזהיר את ישראל שלא ימותו בטומאתם בטמאם את משכני אשר בתוכם (לעיל טו לא) ואחרי כן כתב אזהרת היחיד ועל דעתי כל התורה כסדר שכל המקומות אשר בהם יאחר המוקדם יפרש בו כגון וידבר ה' אל משה בהר סיני (להלן כה א) בספר הזה וכגון ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן (במדבר ז א) בספר השני וכיוצא בהן ולכך אמר בכאן "אחרי מות" להודיע כי היה זה אחרי מותם מיד ועל דברי רבותינו (תו"כ פרשה א ג) שאמרו שלא תמות כדרך שמת פלוני זה זרזו יותר מן הראשון יהיה טעם הכתוב שאמר השם למשה בלשון הזה אחרי שמתו שני בני אהרן בקרבתם לפני ה' אמור אליו שלא יבא בכל עת אל הקדש ולא ימות".
- [ ] הקב״ה נתן לנו את חודש אלול ועשרת ימי תשובה כדי שנחזור לחיקו האוהב ,אם הוא לא היה אוהב אותנו ,לא היה נותן לנו מתנה של 40 יום ,למעננו ! כדי שנחיה , אבל אם נתעמק ,נראה שכל הטוב שהוא נותן לנו זה למעשה למענו ....לא הוא לא נרקסיסט . .. רצונו שנעבדו בלב שלם , שנקיים את תריג המצוות לא מתוך הכרח ..אלא מתוך לב שלם , כנאמר ״ רצה הקב״ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות " אהרון הכהן הגדול הוזהר שלא לבוא לקודש בלבוש פשוט ,אלא ,״ ויאמר יהוה אל משה דבר אל אהרן אחיך ואל יבא בכל עת אל הקדש מבית לפרכת אל פני הכפרת אשר על הארן ולא ימות כי בענן אראה על הכפרת בזאת יבוא אהרן אל הקודש בפר בן בקר לחטאת ואיל לעולה ,כתנת בד ילבש ומכנסי בד יהיו על בשרו ובאבנט בד יחגר והמצנפת בד יצנף בגדי קדש הם ורחץ את בשרו  במים את בשרו ,המדרש  מפרש ,״" בכמותם יראו המלאכים אל הנביאים כי הם נראים אז בלבושי הבדים:״ ביום כיפור רובנו לובשים בגדים לבנים , לבוש מפואר , משום שביום זה אנו דומים למלאכים ,יום כיפור הוא יום חתונת הקב״ה וכנסת ישראל , הרב יואל כהן מסביר ,״א. המשנה בסוף מסכת תענית  אומרת "לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים". ומבארת הגמרא מדוע יום כיפור הוא יום טוב: "משום דאית ביה סליחה ומחילה, יום שניתנו בו לוחות אחרונות". כלומר, הגמרא מציינת שני פרטים השייכים ליום הכיפורים: א) זהו יום סליחה ומחילה. ב) זהו יום שניתנו בו לוחות אחרונות.״ החתן וכלה בד״כ צמים ביום חתונתם ,וכל עוונותיהם  נמחלים , הם אומרים ברכת הגומל לאחר שהם מותרים אחד לשניה , גם אנו לאחר צום כיפור נקיים ומותרים לקב״ה,כדימוי  בעל לאשתו .הדבר משול למצוות , כך גם אנו  בצום כיפור לובשים את מיטב בגדינו , כדי להראות בשיא תפארתנו ,אך כל זה טוב לא רק אם הלבוש החיצוני מהודר ,אלא גם הנשמה שלנו ,האם היא נקייה מעונות או עדין עם כתמים ? 
- [ ] עלינו לחשוב איך היינו מתנהגים ביום חתונתנו ,ולאחריו , וכך לנהוג  במעשינו עם הקב״ה ,  היום הגדול בו הכהן היה נכנס לקודש הקודשים בו הכרובים פונים איש לרעהו כסימן  לשכינת ה׳ היה יום כיפור , האם הכהן היה מחלל אותו ? בלבוש לא מתאים , התנהגות לא יפה ? ההמשך ידוע ..כך  עלינו להתנהג  לקב״ה כל הזמן ,או כאימרה ״ הווי מכבדה יותר מגופו ״ שנה טובה וכתיבה וחתימה טובה
- [ ] 
- [ ] 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה