chiddush logo

מי יגור באהלך

נכתב על ידי izikm18, 11/8/2023

בסד 
דבר תורה לתהילים מזמורים יד וטו ,לכבוד טו באב 
מי יגור באהלך 
--------------------------------------------------------------------------
ערב טו באב .חג האהבה העברי , כתוב בפרשת בראשית ,״ לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו ״ , מזמור תהילים טו נאמר בדרך כלל להבדיל ,בבית העלמין , לכבד את הנפטרים ולשבח את דרכיהם , מזמור יד מסתיים בפ׳ ס , ״ מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב ה׳  שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל״-הרדק מפרש״ ,מי יתן מציון ישועת ישראל לפי שציון ראש ממלכת ישראל, ושם שכן הכבוד, אומר: כי מציון תבוא ישועת ישראל.
‎ואומר: מי יתן שיהיה בקרוב; או מי יתן שנזכה, ונראה הישועה בשוב יהוה שבות עמו; ואז יגל 
יעקב ישמח ישראל ״ ,את הפסוק בפרשת בראשית מפרש הילקוט שמעוני ״ ,' לא טוב וגו'. זהו אחד מי עשרה  מאמרות שנברא בהן העולם. ואית דאמר: "ורוח אלהים מרחפת", ר' יעקב בן קורשאי אומר: מאמר ניתן לרוח בפני עצמו:
‎אמר רב נחמן אמר שמואל: אף על פי שיש לו לאדם כמה בנים, אסור לעמוד בלא אשה, 
‎אמר רבי תנחום בר חנילאי: כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא טובה, דכתיב: לא טוב היות האדם לבדו. בלא שמחה, דכתיב: "ושמחת אתה וביתך". בלא ברכה, דכתיב: "להניח ברכה אל ביתך". בלא תורה, דכתיב: "האם אין עזרתי בי" וגו'. בלא חומה, דכתיב: "נקבה תסובב גבר". בלא שלום, דכתיב: "וידעת כי שלום אהלך". אמר ר' אלעזר: כל אדם שאין לו אשה אינו אדם, שנאמר: "זכר ונקבה בראם" וגו'.
‎אמר רבי אלעזר, מאי דכתיב: אעשה לו עזר כנגדו? זכה, עוזרתו; לא זכה, כנגדו. איכא דאמרי: זכה, 
מעמידות על רגליו ״ ,וברור שהכוונה לתורה הקדושה ,המחברת בין איש לרעהו , במזמור טו  מופיע הפסוק ,״ לא רגל על לשנו לא עשה לרעהו רעה וחרפה לא נשא על קרבו״-מצודת דוד מפרש,״ לא נשא ,לא הטיל חרפה על קרובו , מצודת ציון מפרש ,לא רגל ,לא דיבר רכילות ״ , על טו באב אמר רבן שמעון בן גמליאל ״-אל תתן עינך בנוי, תן עינך במשפחה – 
'שקר החן והבל היופי, אישה יראת ה' היא תתהלל' (משלי לא, ל); 
ואומר – 'תנו לה מפרי ידיה ויהללוה בשעריך מעשיה " -ואפשר להוסיף , נאמר שקר החן והבל היופי ,אבל מה גדולה הברכה שיש גם חן ויופי חיצוני יחד עם יופי פנימי ויראת ה׳,טו באב שמח ושבת שלום 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע