chiddush logo

המהות הנשכחת של :"ברכת הכוהנים" (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 24/5/2023

 בס"ד.


המהות הנשכחת של "ברכת הכוהנים".
==================================.
 
כב) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (כג) דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם: (כד) יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ: (כה) יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ: (כו) יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם: (כז) וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם:.
 
הכותרת המקובלת לפסוקים הנ"ל : "ברכת הכהנים" , דומה שהיא אינה מדוייקת ואולי אפילו מטעה משהו . המסר של הפסוקים הנ"ל בעיקרו  הוא השלילה :.
שלא הכהנים מברכים אלא עובדת החיוב היא  :  שרק הקב"ה בלבד מברך בבחינת  : "ואני אברכם" ."ו" הניגוד או "ו" השלילה של הכהנים כמברכים : והכל בהדגשה כאמור   של  : 
 "ואני אברכם. [אני הקב"ה בלבד].
 הא  ? והרי כתוב "כה תברכו" .
אלא  ברכתם זו היא בעצם האמירה לישראל על מהותה זו של הברכה.
 שהברכה בסופה לא מהם  מהכהנים אלא מהקב"ה בלבד.
 הנה כי כן, הכהנים משמשים כמתווכים לעשות אופרצית הכנה מקדימה.
 בטרם יברך הקב"ה. הם "שמים" את שמו של הקב"ה על בני ישראל .
וכיצד ?

 הם "אומרים להם את זו האמיתה [ "אמור להם"] שאין ביד האדם לשמש חליפו של הקב"ה בברכה. ושהברכה אך ממנו  ובהטמעת שם הוויה משולש  ודווקא בהקשר של סוגי הברכות השונות  .
 עתה אולי יובן יותר מדוע הפתיח : "כה תברכו" . 
ש"הכה" בא למעט ולסייג
ש"ברכת"  הכהנים כאמור,היא אך כהכנה כאמור .  להכשיר את בני ישראל לקבל ברכת ה' בעצם אמירתם  של הרכיבים כאמור עם שם ה' .
ודווקא שם הוייה .
 החידוש הוא אם כן בשניים :
 שעל פי התורה רק לכהנים העונקה סמכות זו בהנגשת הברכה לישראל .
ושנית על מנת שהברכה תפעל  צריך המבורך גם הוא  לחוש ששם ה' מכוייל עליו .לכוון בהפנמת שם הוויה משולש  אלי תוככי נפשו כאמור
 בברכת הכהנים אם כן צריך לכייל את כל מעיינינו בחיבור הברכות לשם הוויה. ולחוש  ששם ה' חופף עלינו  וכמו גם לשנן כי רק ממנו יתברך הברכה.
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
משה אהרון (25/5/2023)
משמעות המילה : "כה".
המילה "כה" בפתיח באה לסמן את הדרך שהכהנים יכולים לתרום לברכתם של בני ישראל.
זו "הברכה בפרוצדוראלית" לפני ה"ברכה המהותית" .
והדרך היא : "אמור להם" .
לומר לבני ישראל שהם הכהנים רק גוף "מכין" ומתווך. כשם שהם מתווך בין האדם לאל בפולחן .
כך הם גם מתווך בדרך "חזרה" :
מהאלוהים לאדם - בהנגשת ברכת האל.
משה אהרון
ציורים לפרשת שבוע