יום ירושלים - שעושה כל ישראל חברים (1 תגובות לחידוש זה)
"ירושלים לא נתחלקה לשבטים" (יומא
יב, א)
לדעת הרמב"ם זו הסיבה לכך שירושלים לא נבחרה עד ימי דוד המלך (מורה
נבוכים ח"ג פרק מ"ה): "שלא יבקש כל שבט היותו בנחלתו ולמשול בו והיה נופל עליו
מן המחלוקת והקטטה... ולזה באה המצווה שלא ייבנה בית הבחירה אלא לאחר הקמת מלך, עד שתהיה
המצווה לאחד ותסתלק המחלוקת".
המקדש אינו שייך לחלק מהעם. הוא רכוש העם כולו, כי ייעודו הוא לשמש מרכז רוחני לעם
כולו. ומשום כך משרתי ה' במקדש, הכוהנים והלוויים, אינם נמנים במניין השבטים. אין
להם חלק ונחלה בישראל. שלוחי דרחמנא הם, וגם שלוחים של כולנו. בית המקדש חייב
לעמוד מעל לכל כיתתיות ושבטיות, הוא חייב לאחד את כל עם ישראל - "כל
ישראל... כאיש אחד חברים", ובכך מותנית נצחיותו של מקום המקדש.
וכך גם בתקופתנו. הרב משה צבי נריה זצ"ל הצביע על
כך, לקראת יום ירושלים בראש חודש סיון תשכ"ז, יומיים לאחר שחרור העיר
העתיקה, שבמלחמת השחרור ניסו ארגוני המאבק השונים שהיו אז, ההגנה, האצ"ל
והלח"י, לכבוש את ירושלים. אילו הצליח אחד מהארגונים לכבוש את ירושלים, היו
מתפארים לאמור: "לי ירושלים". אך, כאמור, "ירושלים לא נתחלקה
לשבטים". ירושלים אינה שייכת לא להגנה, לא לאצ"ל ולא ללח"י, אלא
היא של כל ישראל. אין זוכים בירושלים מתוך פירוד. לעומת זאת, במלחמת ששת הימים,
היה לנו צבא אחד - צה"ל צבא העם, היתה לנו ממשלת אחדות לאומית, ובקרב האומה
כולה שרר מצב של נפילת מחיצות ואחדות לבבות. מתוך כך זכינו והגענו לירושלים, משכן
האחדות הישראלית.
והרי קטע מדבריו:
"מדוע לא נתן הקב"ה את ירושלים בידינו אז,
בתש"ח, ובמה זכינו שהיא תוחזר לנו עתה?... אכן, לפני תשע עשרה שנה, פרץ
הפלמ"ח דרך שער ציון, ואילו חיילי האצ"ל עמדו לפרוץ דרך שער שכם.
מפולגים ומפורדים היינו. אילו הצלחנו אז היו "שניים אוחזין" בירושלים,
וכל אחד היה אומר "כולה שלי". ירושלים היתה הופכת למקור של פירוד, לסיבה
של מריבה ומדון. סלעי ירושלים היו הופכים לסלעי מחלוקת... ולכן, רק עתה כשכולנו
מאוחדים... כשצבאנו הלוחם הוא צבא אחיד - צבא הגנה לישראל, כשמאחורינו עומדים בלב
אחד כל אחינו אשר בתפוצות הגולה, רק עתה זכינו למאורע הגדול - המחזיר שכינתו לציון
החזיר לנו את ירושלים!".
לירושלים תואר מיוחד: "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה
יחדיו". דרשו חז"ל (ירושלמי, חגיגה ג, ו): "שעושה
כל ישראל חברים".
הרה"ג
יעקב אריאל שליט"א, מהאתר: www.haravariel.org
הרב שלמה אבינר שליט"א, מהספר: "טל חרמון"
הרב משה צבי וקסלר שליט"א, מהאתר: "ישיבת בני עקיבא,
קרית הרצוג, בני ברק" - https://ytbb.co.il/
תתעוררו באופק מבליח אור גדול ואחר.
============================.
אתר זה יומרתו חידוש.
ואין חידוש אלא בגאולה.
דברו משיח . אותו שצופה פני כל האדם
שיחו בגאולה שהגיעה לתעודתה ולפירקה
כגאולת כלל האדם באשר הוא אדם.
בבחינת בנות ירושלים ובת ירושלים כאחד ובאחד
הנה כי כן,סוד אי חלוקתה של ירושלים נעוץ
בעתידה ובייעודה ,להיותה עיר השלום לכל העולם .
להיותה מחוז חפץ ובית תפילה לכל העמים.
לפיכך הוגדרה "מקום שנבחר על ידי ה' "
משל בחירת הבורא - כבורא ,
בחירה שסופה בעבור כל הבריאה ולכל האדם .
משל חלק והמשך לבריאה.. ואפילו סגירת מעגל.
לפיכך מעמדה הפורמאלי מתחילה בוונת מכוון הופקע מעם ישראל .
להדגיש שונות מעמדה הקוסמופוליטי לעומת הארץ כולה
. ירושלים הייתה בידינו כפקדון....
וגם עתה אנו זקוקים להמון סבלנות והמון חזון ,
ליידע איך להלך בה על בהונות .