chiddush logo

דוד בן גוריון ז"ל ותורת ישראל.. (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אלון, 24/4/2023

"משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים, וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה..."  (אבות א, א)

 

בחודש אוגוסט 1936 הוקמה "ועדת פיל" 1936 (שבראשה עמד הלורד פיל) על ידי ממשלת בריטניה כדי לברר את הסיבות הנסתרות של הפרעות שפרצו בפלסטין באמצע אפריל. "פרעות" אלו מוכרות יותר בכינויין "המרד הערבי הגדול" או מאורעות "תרצ"ו - תרצ"ט", במהלכן נהרגו כ- 400 מבני היישוב היהודי.

ישיבות הועדה התקיימו במלון "פאלאס" בשכונת ממילא שבירושלים ובמהלכן הוזמנו נציגי הערבים להעיד בפני חברי הועדה וגם ראשי היישוב העברי חיים ויצמן, משה שרת ודוד בן גוריון העידו בפניהם.

לאחר עדותו של דוד בן-גוריון שנשא דברים מול "ועדת פיל", שאל אותו הלורד פיל: "מהיכן הגעת לארץ? ובן-גוריון השיב, כי בא מפלונסק. הלורד המשיך ושאל, היכן היא פלונסק זו? ובן-גוריון ענה כי זו עיר בפולין. כאן באה השאלה הנוקבת, הלורד שאל את בן-גוריון: האין זה מעניין? כל הערבים שהעידו לפנינו נולדו כאן בארץ הזאת ואילו אתה לא? מהי אם כן זכותכם על הארץ הזאת? האם יש לכם מסמכים כלשהם? האם יש בידכם מסמך או שטר-מכר הנותן לכם, כמי שבאו מארץ רחוקה, זכות לתפוס את מקומם של בני הארץ הערבים הגרים בה מזה דורות? לנשל תושבים מביתם אינו דבר של מה בכך הלא כן?".

דוד בן גוריון שהבין היטב את הביקורת בדבריו של היו"ר שתק בתחילה. על דוכן העדים היו מונחים ספר התנ"ך והקוראן עליהם הושבעו העדים. דוד בן-גוריון נטל את ספר התנ"ך בידו והשיב ללורד ויליאם רוברט פיל: "זה הקושאן שלנו!" (פירוש המילה קוּשָׁאן היא - מסמך המעיד בעלות על קרקע).

וכך המשיך ואמר דוד בן-גוריון: "זכותנו ביחס לארץ ישראל נובעת לא מהמנדט ומהצהרת בלפור, היא קודמת לאלה... התנ"ך... הוא הוא המנדט שלנו. זכותנו ההיסטורית קיימת מראשית היות העם היהודי... זכותנו להקים מחדש את ביתנו הלאומי, לבנות מחדש דבר שהיה לנו בעבר ושהיה שלנו במשך כל ההיסטוריה של העם היהודי - ולא דבר חדש הוא זה שאנו באנו לייסדו... ואני רוצה לבאר מדוע דווקא בא"י... לנו הזכות על ארץ ישראל בתור יהודים, בתור בני ישראל... אנו בני העם העברי וזו ארץ מולדתו היחידה של העם העברי, ורק משום כך יש לנו זכויות על הארץ הזאת".

 

מסתבר שגם דוד בן גוריון הבין שההצדקה המוסרית לקיומנו בארץ ישראל מקורה בספר התורה, בלעדיו, נהפוך לכובשים לא חוקיים ולא מוסריים. גם הוא הבין כי הטענה שארץ ישראל שייכת לעם ישראל מפני שנכבשה על ידו אינה תקפה כלל, ועל כן חיפש הצדקה אחרת לזכותנו זו ולא מצא אלא את ההבטחה האלוקית.

 

מהאתר: "ערכים" - https://www.arachim.org/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (3)
משה אהרון (25/4/2023)
בס"ד.
אלון היקר.
למיטב הבנתי לא היה דבר בתגובתי הקודמת שיש בו לכאורה כדי סתירה לגופי תורה.
אני מניח כי כיוונת אולי לרשימות אחרות שכתבתי באתר זה, מהן עולים הדברים.
ואכן אני כבר עשרות שנים הוגה באלה הדברים שיש בהם על פני הדברים משום סתירה לכאורה
ל"תורה שבעל פה" .סתירה ופרשנות אחרת מהפרשנות הקלסית המקובלת .
שבהכרתי גאולה משמעותה מהפכה גם בעניין זה .
תמימות נוראה תחשב לכל מי שיחזיק בדעה כי רבותינו במשך הדורות לא טעו בכלום. גישה הרסנית זו המיטה עלינו את אסון גלות אלפיים
בכוונת מכוון דאגה התורה להדגיש כי גם משה טעה וכל אדם מועד ליותר טעויות .
אחת מיסודות הכי בסיסיים של תורת ישראל הוא העיקרון או החזקה כי לעולם ילוד אישה ויהא גדול ככל שיהא הוא מועד לטעות לכן גם הוחזקו והוקעו משה ואהרון כטועים ועד כדי הטחה בהם של "מעילה בה' ".
אם משה טעה באחת. רבי עקביא טעה בעשר .הרמב"ם טעה כבר בעשרות וכך הל
(להמשך התגובה לחץ כאן )

אלון (25/4/2023)
משה אהרון, ידידי.
אכן, כמו שכתבת הדברים מורכבים, עמוקים ולא פשוטים.
אך, לעניות דעתי: עלינו להפנים שהיסוד והבסיס לכל דיון והשקפה - היא התורה שלנו, ושאנחנו צריכים להגיע אליה ולא היא אלינו.
כפי שמנוסח בשלושה עשר עיקרים: שהתורה כולה נתונה מן השמים, ושלא תשתנה בשום זמן חס ושלום.
משה אהרון (24/4/2023)
בס"ד.
ולוואי שהדברים היו כה פשוטים.
הדברים מורכבים ביותר ועמוקים בכל כיוון ורוח .
גאולתינו זו היא גאולת הקץ והיא חייבת להיות משולבת בגאולת כלל הגויים וכלל האדם.
לפיכך בניגוד למקובל על ידי אנשי שלומינו. גאולתינו זו חייבת להיות במשפט, באמת ובצדקה
שציון רק במשפט תפדה. כמו ששביה רק בצדקה
במוקדם או במאוחר [חלילה לעוד מאה שנים של שפך דם] תתעוררו לבסוף להבין שבגאולה זו : הצדק האלוקי לגבי ארץ ישראל הוא קודם לכל - הצדק הקוסמופליטי עם כלל האדם. זו גם הסיבה שההשגחה החליטה שהאתחלתא תתנהל על ידי דיספלינה כלל אנושית של דמוקרטיה ליבראלית
שכאמור גאולה זו בשונה מגאולת מצרים שהייתה התחלה והתייחסה כל כולה אך לעם ישראל בלבד.
גאולה זו היא גאולתינו שבסגירת המעגל ובכותרת הייעודית של גוי קדוש שאינו עושה עוול לאיש להיותו לבסוף גם מוכשר וראוי לשמש גם כמלכת כהנים.
וכן דוד בן גוריון היה בחזקת משיח ולוואי והייתה אוזן קשבת לשמוע עוד....
(להמשך התגובה לחץ כאן )

ציורים לפרשת שבוע