chiddush logo

דעת תורה על המשבר

נכתב על ידי משה אהרון, 16/2/2023

בס"ד.

 דעת התורה על המשבר
====================.
 אין לך דבר שאינו מוזכר ונפתר בתורה.
 בפרשתנו  פרשת משפטים משתקפת מציאות חיינו המשברית כיום .כאן הטיבה התורה לרמוז ולחבר את כל יסודות המשבר ואף סימנה בבירור את דרך הפיתרון.

 ראשית להלן המקרא :
-------------------------------


א לֹא תִשָּׂא, שֵׁמַע שָׁוְא; אַל-תָּשֶׁת יָדְךָ עִם-רָשָׁע, לִהְיֹת עֵד חָמָס.  ב לֹא-תִהְיֶה אַחֲרֵי-רַבִּים, לְרָעֹת; וְלֹא-תַעֲנֶה עַל-רִב, לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים--לְהַטֹּת.  ג וְדָל, לֹא תֶהְדַּר בְּרִיבוֹ.  {ס}  ד כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ, אוֹ חֲמֹרוֹ--תֹּעֶה:  הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ, לוֹ.  {ס}  ה כִּי-תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ, רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ, וְחָדַלְתָּ, מֵעֲזֹב לוֹ--עָזֹב תַּעֲזֹב, עִמּוֹ.  {ס}  ו לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ, בְּרִיבוֹ.  ז מִדְּבַר-שֶׁקֶר, תִּרְחָק; וְנָקִי וְצַדִּיק אַל-תַּהֲרֹג, כִּי לֹא-אַצְדִּיק רָשָׁע.  ח וְשֹׁחַד, לֹא תִקָּח:  כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים.  ט וְגֵר, לֹא תִלְחָץ; וְאַתֶּם, יְדַעְתֶּם אֶת-נֶפֶשׁ הַגֵּר--כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם..."

שנית  : מילון הכרחי
---------------------------
 "שמע שווא" = פיק ניוז.
 "שור" = מלשון שור לראות = השקפה.
 "חמור" מלשון חמור מצב או השקפה חמורים ודוק סובייקטיבית.

שלישית הדברים:
---------------------.
 כאמור בפרשתנו משתקפת בהיחבא גם מציאות חיינו כיום. אין לך סכנה בחיי עם כמו "שמעי השווא". חרושת הפייק ניוז. שאלה מזינים אט אט את השנאה  וגורמים לפילוג.
 מי שתעסק ומפיץ "שמע שווא" הוא כמי הנותן ידו עם רשע. ולא עוד, אלא שפוגע באמת בבחינת :"עד חמס".
 ואחרי זה באה התורה להזהיר : כי בדמוקרטיה  יסוד הרוב אינו  המשמעות המוחלטת .
 גם הרוב כפוף וכפות לערכי ה"טוב והרע" והנה כשמתגלע לעניין זה "ריב" בעם .
 אסור ליתן מענה ולהכשיר כל רע בטענה של :"רוב"
 "ולא תענה על ריב,לנטות אחרי רבים".
 הנה כי כן ,כך אומרת הפרשה:
 גם יסוד הרוב איננו מוחלט. עדיין גם מעשה הרוב, צריך שישקל, באותו הפלס של ה"טוב והישר".
 והנה גם אם בעינך : חברך  טועה ב"שור" - בהשקפה שגויה, אל תפגע בו  ואפילו בעינך הוא כ"אוייב".
 אלא אך תסתפק ב"השב תשיבנו"...
 השב לו  בדעתך או בהשקפתך השונה.
 ואך בשום שכל בנועם של שפה והליך.
 והנה ,ודומה זה העיקר : 
אם אתה נוכח ורואה : כי חברך מתחפר בעקשנות בהשקפתו :
 אסור לך  להתפלג ממנו.  אלא בוא לקראתו :
נסה לעזור לו ואפילו הוא בעינך :
"שונא" או "אוייב" .
תתפשרו שניכם בבחינת :
"עזוב תעזוב עימו" .
עזבו שניכם מעט מהשקפותיכם הוא  מניח ועוזב קצת מהשקפתו ואף אתה  "עוזב" מעט  לעזור עימו.
 והנה קראו גם את המשך הכתוב בפרשה :
 שמתוך אלה הדברים התורה חרדה  לאותם יסודות של הדמוקרטיה של :
 אי הטיית משפט , התרחקות מדברי שקר . איסור לקיחת שוחד . איסור לחיצת גרים ועוד.
 בתקווה להתעשתות  בטרם נדע כי היינו לשני עמים.....
 הסכנה איומה.....
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע