chiddush logo

כיצד למנוע שחיקת ירך?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 21/12/2022

 מפרקי הברכיים והירכיים הם המפרקים שניזוקים הכי הרבה עם הזמן בשל שחיקה. עם הגיל, האלסטיות של המפרק פוחתת, והמשקל העודף גם הוא תורם להתפתחות של דלקת ובלאי של האזור.

דלקת מפרקים גורמת לכאבים ונפיחות במפרקי הגוף, ובעיקר באזורים הנושאים את משקל הגוף כגון הברכיים או הירכיים. ישנם כמה סוגים של דלקות פרקים, אך דלקת מפרקים ניוונית – אוסטאו-ארטריטיס. היא מתפתחת עם הגיל והסיכון ללקות בה עולה עם הזמן ועם גורמים נוספים כמו תזונה, אורח חיים, גנטיקה ומשקל.

הטיפול בדלקת פרקים במפרק הירך כולל מיתון עומסים, הקפדה על מנוחה, שימוש באביזרי עזר ובמקרה הצורך ניתוח החלפת ירך.

מהי דלקת מפרקים בירך?

דלקת מפרקים ניוונית מתפתחת כאשר פציעה במפרק המובילה להתפתחות דלקתית גורמת לפירוק והרס של רקמת הסחוס הטבעי. הסחוס הוא השכבה המגנה על העצם באזור החיבור במפרק בו שתי העצמות מחוברות זו לזו. תפקידו הוא להפחית את רמת החיכוך במפרק בין שתי העצמות ולשמש בתור בולם זעזועים טבעי.

השחיקה של הסחוס כתלות במחלה מלווה בכאבים, בנפיחות ושינוי של המבנה. למרות שחלק מהסחוס יכול לעבור תיקון והחלמה לאחר הנזק, הוא אינו חוזר למצב הקודם ולא מתפתחת שכבת סחוס טבעי חדשה.

לחולים הסובלים מאוסטאו-ארטריטיס בירך קיימות מספר בעיות, בהן קושי בניידות בזמן הליכה. הכאב המלווה יכול להקרין במקומות שונים בגוף כמו במפשעה, בירך, באחוריים ובברך. אופי הכאב בדרך כלל הינו דוקרני וחד.

מהם הגורמים להתפתחות של שחיקה ואוסטאו- ארתריטיס במפרק הירך?

הגורמים העיקריים לאוסטאוארתריטיס בירך עדיין לא מוכרעים וברורים. עם זאת, מחקרים שונים מציעים כי עלייה בעודף משקל וירידה כללית ביעילות מערכות הגוף מובילים עם הזמן לשחיקה ובלאי של המפרק, מה שיוצר את השתלשלות האירועים המובילים לפגיעה במפרק. ישנם מחקרים שסוברים כי יש עוד גורמים שיכולים לגרום לדלקת מפרקים ניוונית בירך, כמו מומים מולדים כמו יצירה של פרקים בצורה לא טובה, פגמים גנטיים בסחוס טרום לידה, פעולות מאומצות יומיומיות ועמסת יתר על מפרקי הגוף כמו בעבודות מאומצות ועוד.

התסמינים של דלקת מפרקים ניוונית בירך

לניוון ושחיקה בירך ישנם כמה תסמינים ברורים. אם אתם או קרוביכם סובלים מאחד או יותר מהתסמינים הבאים, כדאי מאוד לקבוע תור להתייעצות עם גורם רפואי מוסמך. תסמינים אלו כוללים נוקשות במפרקים בזמן קימה ממיטה או כיסא; נוקשות מפרקים לאחר ישיבה ממושכת; כאבים, נפיחויות או רגישות יתר במפרק הירך; תחושה או צליל של התחככות עצם בעצם; קושי וכאבים בניסיון להזיז את הירך בפעולות שגרתיות רגילות ועוד.

איך מאובחנת דלקת מפרקים בירך?

אין ממש טכניקה אחת שיכולה להבטיח את קיומה של דלקת פרקים בירך, אך ניתן להעלות השערה לקיומה על פי תסמיני המטופל וצילומי רנטגן שמראים מראה לא תקני כמו היצרות מרווח המפרק. על פי הערכות כוללניות, מבדקים פיזיולוגיים יחד עם התחשבות בהיסטוריה הרפואית הרופא יעלה חוות דעת לגבי מצבו של המטופל.

כיצד לטפל בדלקת מפרקים ניוונית בירך

עיקר הטיפול בדלקת מפרקים ניוונית של הירך היא בשיפור הניידות ושמירה על אורח חיים איכותי עד כמה שניתן, תוך שימת דגש על מנוחות, טיפול בתסמיני הכאב והנוקשות, שימוש באביזרי עזר וירידה בעודף משקל עד כמה שניתן.

האם ניתן למנוע אוסטיאוארתריטיס של הירך?

בהחלט ניתן להוריד בצורה משמעותית את הסיכון לחלות בה מבעוד מועד, וזאת באמצעות על הקפדה על אורח חיים בריא, שמירה על משקל תקין ופעילות גופנית שמתאימה לגיל ולמבנה הגוף שלכם. פעילות גופנית מחזקת לא רק את השרירים כי אם גם את המבנים שנושאים משקל ועומס כמו מפרקים וגידים.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע