chiddush logo

פרשת חיי שרה- שמחה כהן עורך דין

נכתב על ידי עורך דין שמחה כהן, 20/12/2022

 "ויהיו חיי שרה" המילים הללו לכאורה היו אמורות לבאר לנו את קורות חייה של שרה, ילדותה, בגרותה, נישואיה, התמודדותה מול נסיונות שעברה עם בעלה, תחושת הנסיון, המשברים עם הגר, עיכוב הילודה ועוד כהנה וכהנה. אולם, בהמשך הפסוקים לא מתארים לנו את קורות חייה, אלא ההיפך, "ותמת שרה בקריית ארבע... ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה" וממשיך למעשה מציאת מערת הקבורה וכו'. אם כך, היתה התורה צריכה להתחיל ויהי מיתת שרה. אלא רמז יש בדבר,צדיקים במיתתם קרואים חיים, כל זמן שהצדיק בחייו, אין אישש שם לב למעשעו, להליכותיו, לתפילותיו, למעשיו הטובים ולגמילות חסדיו. החסד שהוא עושה, זה דבר ברור מאליו. אולם, לאחר לכתו לבית עולמו מתחילים להרגיש את חסרונו ומתחילים לדבר בשבח מעשיו הטובים. כך היה אצל שרה, כל זמן שהיתה בחיים לא הורגשו עשרת הנסיונות שעברה עם בעלה, עניין הגר וישמעאל והיחסים בינהם ועוד ממעשיה המיוחדים, כשנפטרה, הורגש חסרונה. (תענית ד', ב"ב טז', חולין צה)

במדרש שמות רבה: אצל שלושה נמצאו זיווגם ע"י הבאר יצחק, יעקב ומשה. אצל יצחק נאמר: "ויבא יצחק מבא באר" וכן רבקה נזדמנה לאליעזר בבאר. אצל יעקב נאמר "וירא והנה באר בשדה" ואצל משה "וישה על הבאר" בור, מעיין, באר ישנם שלושה מנפלאות הבריאה במים, מעיין- נביעה היוצאת מבטן האדמה ללא כח אדם כלל אלא רק כח עליון. בור מים- הינה חפירה או קידוח של יד אדם בבטן האדמה לאחסון מים. באר- משולב משניהם, מחד, יש בהטן האדמה מים מכח עליוןאך כדי להגיע אליהם יש לחפור ולקדוח בבטן האדמה עד שמגיעים למקור המים, כלומר, יש כאן שני פעולות משולבות כח עליון וכח אדם. רמז לאדם המחפש את זיווגו צריך לבטוח בכח עליון אך עליו לעשות גם השתדלות עצמית, כח אדם.
יש להקשות על דברי הגמ' חולין צ"ה. הלא בפרק ארבע מיתות כתיב בן נח מוסהר עך הכישוף וכל האמור בה, אם כן, איך ניחש אליעזר עבד אברהם? אלא מבאר המהרש"א בתענית ד ע"א אליעזר לא סמך על ניחושו כלל וכלל, הוא חקר ושאר ודרש על רבקה, בת מי את וכו' ורק אחר כך נתן את הצמידים בידיה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע