"וימשכו" - מי אלו? (1 תגובות לחידוש זה)
נכתב על ידי רועי לוי, 18/12/2022
הכתוב בפרשתנו מציין (לז/כח): "וימשכו ויעלו את יוסף מן הבור".
נחלקו הפרשנים בשאלה מי הם המושכים:
האם אלו האחים (רש"י, רד"ק), או המדיינים (רשב"ם, רש"ר ועוד) או הישמעאלים (הנקראים גם מדיינים - ראב"ע) .
לכל אחד מהפי' יש עוגן בפשט הכתוב.
אולי אפשר לתת חיזוק לפי' לפיו המדיינים הם אלו שמשכו ולא האחים.
המילה "וימשכו" היא מיותרת. מה היה חסר הכתוב לו היה נאמר "ויעלו את יוסף מן הבור"?
אלא ש"וימשכו" מעיד על לקיחה בעל כרחו, משכוהו מן הבור נגד רצונו.
וזה מתאים דווקא למ"ד שהמדיינים הם אלו שהעלוהו, שהרי לו האחים היה מעלים אותו - לא היה מתנגד, אדרבה, היה שמח בכך ששמעו תחנוניו.
משא"כ כשרואה את המדיינים שבאו להעלותו ויודע שכל עניינם הוא מסחר, אף בבני אדם, הוא מתנגד להעלאה זו, ל"הצלה" שמשמעותה היא עבדות עולם, ולכן הם מושכים אותו בעל כרחו - "וימשכו".
(רעיון זה הועלה בלימוד משותף בבית משפ' חניא בדולב, שבת "וישב" תשפ"ג).
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אכן המדינים הם שמשכו והעלו את יוסף מהבור.
אלא שלעניות דעתי הביסוס הוא שונה.
האחים השליכו את יוסף לבור ועל מנת להעלותו ,היה צריך לשלשל לו חבל ולמושכו החוצה.
אופרציה זו הייתה קשה הייתה לאחים משלל סיבות ......
והם "שכרו" "קבלני ביצוע" את המדינים שבדיוק עברו במקום.
זה גם מסביר לכאורה את העניין שבין המדיינים לישמעאלים .
הישמעאלים לכאורה היו אלה שהורידו ומכרו אותו במצרים.
הא כתוב בהמשך "המדנים מכרו" .אלא שזה דרכה של תורה להוסיף וללמד בשינוי. ובלשון הנופלת על לשון
והשינוי הוא בהשמטת האות "י" מהמילה מדנים לומר לך שמה שמכר לבסוף את יוסף היה המדנים - הריבים
והשנאות בין האחים הנה כי כןהמדיינים היו סמל למידת דין וגם סמל לחירחורי ריב ומדון
משה אהרון