chiddush logo

המרכיבים העיקריים של אקוסטיקה לאולפנים

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 23/11/2022

במאה ה-21 יש לנו הרבה יותר אפשרויות מבכל נקודת זמן בעבר. הגורם העיקרי להתרחבות היכולות של המין האנושי הוא ידע: אחרי שצברנו המון ידע במגוון רחב מאוד של תחומים, ופיתחנו שיטות יעילות להפליא להעביר אותו מאדם לאדם וממקום למקום, כולנו יכולים להשתמש בו וכך להצליח בכל משימה. דוגמה טובה לכך היא אקוסטיקה לאולפנים – היום לכל אחד ואחת כמעט יש את האפשרות להקים אולפן ביתי שיהיה מקצועי מאוד, ויניב תוצאות מרשימות. הדגשים העיקריים של התכנון האקוסטי מפורטים כאן בעמוד.

הכנת התקרה

האתגר העיקרי של הבטחת אקוסטיקה מיטבית בכל אולפן, גם מקצועי וגם ביתי (שיכול להיות כאמור מקצועי לא פחות מאולפן מקצועי), הוא נטרול ההדהוד של גלי הקול. כל גל קול שנפלט בחלל כלשהו נע באוויר עד שהוא נתקל בחומר. באולפן הקלטות אחד המקומות שבהם נתקלים גלי הקול הוא כמובן התקרה. לאחר שגל הקול פוגש בתקרה הוא חוזר לחלל החדר ולכן התוצאה תהיה הדהוד שכמובן מעוות את המוזיקה המקורית – ולכן נדרש תכנון אקוסטיקה לאולפנים כולל קודם כל טיפול בתקרה.

הטיפול הוא למעשה הדבקת ספוג עבה – שיספוג את גלי הקול. חשוב לכסות 70% משטח התקרה ואפילו מעט יותר ליתר ביטחון. כמו כן העובי המינימלי המומלץ הוא 50 מ"מ, ובחדרים גבוהים – 70-80 מ"מ.

הכנת הקירות

בדיוק כמו התקרה, גם הקירות יהדהדו את הצלילים המושמעים באולפן אם לא יתבצע טיפול נכון בהם. בהתאם אקוסטיקה לאולפנים נשענת על פתרונות בולעי צלילים לקירות החדר. הפתרון היעיל ביותר הוא פלטות שאותן תולים במרווחים קבועים לאורך כל הקירות. הדגש העיקרי הוא איזון: עודף פלטות עלול להוביל להנמכת התדרים הגבוהים, ואילו מיעוט פלטות יגרום להדהוד בסים. המלצה נוספת היא לגבי מידות הפלטות: הגובה הרצוי הוא כ-120 ס"מ, העובי הנכון הוא 8 ס"מ ולגבי הרוחב הבחירה היא בהתאם למידות כל קיר, כשבדרך כלל רוחבה של הפלטה נמצא בטווח שבין 30 ס"מ ל-60 ס"מ.

הצבת לוכדי בסים בפינות האולפן

הבסים כאמור מייצרים קושי ממשי בכל הקלטה – בגלל שמצד אחד אנחנו רוצים שהם יישמעו בתוצאה הסופית ומצד שני חובה למנוע את ההדהוד שלהם (מבלי להיכנס להסברים פיזיקליים מסובכים, התדר הנמוך שלהם הוא זה שמייצר את הקושי). הדרך המומלצת היא להציב מעין "מלכודות בסים" בפינות של האולפן. צורתה של המלכודת היא משולש, והגובה ברוב המקרים יהיה 60 ס"מ.

אקוסטיקה לאולפנים – טיפים נוספים

בגלל העקרונות הפיזיקליים של תנועת גלי קול בחלל, אקוסטיקה לאולפנים היא נושא מורכב. במיוחד זה המצב כשרף הציפיות גבוה ואנחנו רוצים הקלטה נקייה ובאיכות עילאית. על-מנת להגיע לרמה כזו, נדרשת תשומת לב לפרטים נוספים – למשל, מבנה האולפן: חדר שהאורך והרוחב שלו שונים מאוד זה מזה יתאים יותר לאולפן מאשר חדר שצורתו ריבוע. כמו כן כדאי שהאורך והרוחב יהיו שונים מהגובה שבחדר סטנדרטי עומד על 3 מ'. המלצה נוספת היא להעדיף אולפן שקירותיו קירות בטון ולא גבס.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע