chiddush logo

מיגון מעלית – ככה עושים את זה נכון

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 23/11/2022

המעלית היא מתקן חיוני ואפילו קריטי בבניינים רבי קומות שמהווים את רוב המבנים בישראל הצומחת לגובה עוד ועוד. כשמתבצעות עבודות במבנה שיש בו מעלית, חשוב כמובן למגן אותה, וכמובן לא רק לסמן V על המטלה אלא לדאוג לפתרון מיגון מעלית איכותי באמת – כל נזק למעלית עלול לגבות מחיר יקר, ובמקרה כזה הקדמת תרופה למכה היא התנהלות כלכלית נבונה. המידע בעמוד זה יעזור לכם לבחור את הפתרון הנכון ביותר.

פתרונות מיגון למעליות – האפשרויות השונות

פתרונות מיגון מעלית מתחלקים לשתי קטגוריות. קטגוריה אחת היא לוחות והקטגוריה השנייה היא חליפות בד.

בקטגוריית הלוחות יש מספר אופציות אבל רק אחת מהן באמת מספקת מיגון אפקטיבי – לוחות עץ. בהתאם מומלץ בחום להימנע משימוש בלוחות ה-OSB כשהסיבה לכך היא הריח הלא נעים שמפיץ חומר זה כעבור פרק זמן מסוים (ובפרט כהוא נמצא בחלל קטן יחסית וסגור). גם לוחות PVC הם לא אופציה מוצלחת, והסיבה לכך היא שאין להם מספיק חוסן כדי לייצר חציצה אפקטיבית בין כלי העבודה וחומרי הגלם שמועברים במעלית לבין הדפנות. רק לוחות עץ מספקים חציצה מספקת, וכדי לוודא מוגנות מוחלטת נדרש עובי של 16 מ"מ או יותר.

גם בקטגוריית חליפות הבד, שנחשבות לפתרון איכותי יותר, יש כמובן מוצרים רבים. הדגשים העיקריים בבחירת חליפת מגן מבד הם העובי (25 מ"מ ומעלה), מספר השכבות (3) וקיומם של תפרי אורך שמחזקים את החליפה ומסייעים לה להגן על קירות המעלית.

מיגון מעלית בלי לפגוע באסתטיות ובתפעול

במאה ה-21 פתרון מיגון מעלית נדרש להיות גם אסתטי – כדי לשמר את שביעות הרצון של הדיירים מהשימוש בהתקן לאורך תקופת העבודות (שעשויה כידוע להיות ממושכת למדי). כשבוחרים לוח עץ גימור אחד שמספק רמת אסתטיות נאותה הוא פורמייקה, וגם גימור עץ טבעי הוא פתרון מוצלח. חליפות הבד מתאפיינות גם הן באסתטיות נעימה לעין, כך שגם מבחינה זו כדאי לבחור בהן.

כמו כן נדרשת תשומת לב לתפעול המעלית. בהתאם תכנון המיגון יכלול מכסה ייעודי שניתן לפירוק בקלות עבור פאנל הפיקוד, כך שבמקרה הצורך טכנאי מעליות יוכל להגיע אל לוח האם בלי לפרק את כל המיגון. כמו כן יש להשאיר חלוניות לגופי התאורה ולפתחי האוורור של המעלית.

התקנת פתרון מיגון במעלית – דגשים עיקריים

מיגון מעלית איכותי דורש כמובן גם התקנה מקצועית. השיטה המומלצת ביותר נקראת 'תיבה צפה', כשהכוונה היא להתקנה שמשאירה מרווח מסוים בין חליפת המיגון לבין דפנות המעלית (ובאופן דומה בין החליפה לבין התקרה). המרווח לא יכול להיות גדול מדי כדי לא לצמצם יתר על המידה את המרווח הפנוי בחלל הקטן גם ככה, אבל כן נדרשים מספר מילימטרים של הפרדה – מפני שאם חליפת המגן תהיה צמודה לדפנות, כל מכה בחליפה תעביר אנרגיה אל הדפנות ותזיק להן. המרווח מאפשר לחליפה לספוג את כל הזעזוע.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע