chiddush logo

חז"ל - ספר הישר

נכתב על ידי אלון, 7/11/2022

 

"מאי ספר הישר? אמר רבי חייא בר אבא, אמר רבי יוחנן: זה ספר אברהם, יצחק ויעקב שנקראו ישרים" (מסכת עבודה זרה כה, א)

 

ספר בראשית נקרא בפי חז"ל "ספר הישר". מה הסיבה?

הטבע בנוי מחוקיות מחזורית קבועה ומעגלית, "עולם כמנהגו נוהג", ו"אין כל חדש תחת השמש". השמש מייצגת יותר מכל את החוקיות הזו, אין בה שינויים, היא מכתיבה את סדרי היום והלילה, את עונות השנה. המנגנון הקבוע הפועל בעולם המיוצג על ידי השמש מכונה בשם "עיגולים", כפי שכתב הרב קוק זצ"ל (אורות הקודש ח"ג, כד): "העיגולים, חוקי ההוויה המוכרחים, חוקי הברזל האיתנים, שאינם משתנים בפעולתם על גוי ועל אדם יחד".

עולם העיגולים מתאפיין בהעדר בחירה וחופש. אין אפשרות להשתנות.

לעומת זאת, קיימת גם הנהגה אחרת המכונה בשם "יושר", עולם הבחירה החופשית. הקו הישר מייצג את היציאה מן המעגל, את היכולת להחליט לפנות ימינה או שמאלה ולא לנוע במעגליות קבועה (הרב קוק זצ"ל, אורות הקודש ח"ג, כד): "היושר, כלומר חופש החיים, החופש המוחלט מצד מקור הוויה, החופש שבמושג האלוקי, שיצירת ההוויה באה מצידו המוסרי, זהו הכל".

ספר בראשית נקרא ספר הישר, מאחר והוא מספר לנו על דמויות ישרות להפליא, שבחייהם ביטאו את פאר הבחירה החופשית. אברהם אבינו למשל, בחר את ההיפך מכל מה שהורגל (בראשית רבה, מב): "שכל העולם בעבר אחד ואברהם בעבר אחד". שבירת הפסלים על ידי אברהם מבשרת את שבירת הקיבעון. כך גם רבקה אימנו הבוחרת להשקות את העבד ואת גמליו בעצמה, שלא כמצופה. בחופש מוחלט בוחרת רחל אימנו למסור את הסימנים ללאה אחותה, למרות שהדבר מבזה אותה ומשפילה. יוסף מעדיף לצאת ממעגל הנקם מול אחיו, לא לכעוס ולא להטיף מוסר. עשרים שנה רימה לבן את יעקב פעם אחר פעם, אך יעקב אבינו בחר שלא להשיב לו באותו מטבע. כאלו ועוד, שזורות דוגמאות לאורך ספר בראשית על החלטות חופשיות של דמויות ישרות שלא נכנעו לטבע הרגיל.

ספר בראשית, ספרם של אנשים חופשיים, ישרים. בתחילתו אומנם מתוארת הבריאה, המלאה חוקים קבועים מקובעים, אבל המשכו מלא בחירה חופשית.

מכח המסר העולה מספר בראשית יוכלו ישראל לצאת מבית עבדים, כמסופר בספר שמות, לחוג את חג החירות ולקבל תורה (מסכת אבות ו, ב): " אַל תִּקְרָא חָרוּת אֶלָּא חֵרוּת, שֶׁאֵין לְךָ בֶּן חוֹרִין אֶלָּא מִי שֶׁעוֹסֵק בְּתַלְמוּד תּוֹרָה".

 

הרב אליעזר קשתיאל, מהספר: "סימן לבנים, שיחות בפרשת השבוע"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע