chiddush logo

דבר תורה לפרשת לך לך- עצה בפרשה- תשע"ד

נכתב על ידי עצה בפרשה, 13/10/2013

 בס"ד                                                    ערש"ק                                           ז'  במר חשון    התשע"ד

                          אור- לי - בפרשה – לך לך

 

" ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וּמִמּוֹלַדְתְּךָ ומבית אביך אל הארץ אשר אַרְאֶךָּ  "(יב, א)

 

לאחר המבול נפוצו בני האדם משלושת בניו של נח: שם, חם ויפת. והנה עברו להם עוד עשר דורות, ועולם

כמנהגו נוהג, עד אברהם אבינו ע"ה שהיה בנו של תרח מזרעו של שם. וידוע, שאברהם גדל בבית שמושתת

על עבודה זרה וכפירה בשם יתברך כפי שמובא במדרש תרח עובד צלמים וכו'(בר"ר לח, יג), ע"ש. וכן, כתב

הרמב"ם ז"ל(הלכות ממרים פ"ג): בני הטועים ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו במינות וגדלו אותן עליו,

הרי הן 'כתינוק שנשבה' לבין הגויים וגדלוהו הגויים על דתם שהוא אנוס. לפיכך, אפשר אולי לומר שאברהם

אבינו ע"ה היה בגדר של 'תינוק שנשבה', ואעפ"כ בחר לזנוח את דרכי אביו.

 

ואיך בכל זאת, יצא ממנו אברהם אבינו? אלא העניין הוא כך: חקר האמת. ונקדים ונסביר שלפעמים ישנם בני

אדם שלא גדלים בבית דתי ואין להם מושג קלוש מה זה קבלת עול מלכות שמים באמירת 'שמע ישראל ה'

אלקינו ה' אחד' בכוונת הלב, והם בחינת תינוקות שנשבו כנ"ל. אך ברגע שיבחר האדם לחקור ולגלות את

האמת ולקבלהּ והנשמה שלו תצעק מבפנים שהיא רוצה רק את האמת, ודאי שיגלה כי כל שאר האמונות

הכוזבות והמחקרים והמיתוסים השונים והמשונים, פשוט מאוד אין להם בסיס ותכלית והם רחוקים מהאמת

מרחק שמים והארץ שהרי כל בר דעת שיש לו מוח בקדקודו יתבונן היטב ויבין שאין עוד מלבדו.

 

וכך היה עם אברהם אבינו ע"ה, בחר להתחיל לדרוש ולחקור את האמת בגיל צעיר, י"א בגיל שלוש(נדרים לב:),

והבין שלא השמש או הירח או כל דבר אחר מנהלים את הבריאה, אלא מי שאמר והיה העולם והוא שמחדש

בטובו כל בוקר מעשה בראשית שנאמר (איכה ג): חדשים לבקרים רבה אמונתך. וכאשר הבין והאמין בזה בכל

רמ"ח איבריו, מיד התחיל להפיץ את האמת והאמונה בא-ל אחד, מגוי אל גוי וממלכה לעם אחר.

 

אומנם יש אפשרות שאנשים יגלו את האמת אך לא יקבלו אותה ואף ידחקו אותה למקום אחר כי הקבלה

מצריכה את האדם לעשות שינוי בחייו ולזנוח את תאוות העולם הזה, ואין זה דבר פשוט. אך בעת שיחליט

לקבל עליו עול מלכות שמים באמת יהיה אהוב לפני המקום. כפי שדרשו רז"ל(תנחומא א) באברהם אבינו

שדקדק על המצוות ושמרו בביתו אפילו עירובי תבשילין ועל כך נקרא אוהבו, שנאמר: זרע אברהם אוהבי

(ישעיה מא).

 

וכדי לבדוק אם פיו ולבו של האדם שווים יוצבו לו ניסיונות בחיים בהתאם ליכולתו לעמוד בהם שאם יעמוד

בהם יזכה לטובה וברכה. והניסיון הראשון שהתנסה אברהם אבינו ע"ה שהיה צריך לעזוב את בית אביו. ועל

פניו לא ברור איך דרשו רז"ל(תנחומא א): ניסיון הראשון כניסיון האחרון. ניסיון הראשון, בלך לך מארצך. ניסיון

האחרון בלך לך אל ארץ המוריה - עקדת יצחק. ואפשר להסביר אולי שכל אחד בתחילת חייו קשור מאוד

לבית הוריו, ולמרות שלפעמים דרכיהם שונות, ההורים הם העיקר בשבילו וקשה לעזוב אותם, ועוד יותר קשה

ללכת אל הלא נודע, ולענ"ד כך יעיד כל בן תשובה. ולעומת זאת, בעת שיזקין בניו הם העיקר בשבילו כי בהם

תלוי המשך דרכו. וייתכן שמטעם זה נעשתה השוואה ביניהם כי כשם שהיה קשה לאברהם לעזוב את בית

הוריו בתחילת דרכו כך היה קשה לו להיפרד מבנו בעקידת יצחק כמוסבר לעיל.

 

וזה שנאמר 'לך לך' שעולה בגימטרייה קטן(ל=3,כ=2*2=10) כמניין י'(=10) לרמוז על עשרה ניסיונות שהתנסה בהם

אברהם אבינו(אבות ה:) ובכולן עמד איתן באמונתו בשם יתברך, ובזכות זה זכה לרוב ברכות שנאמר: ואעשך לגוי

גדול היינו שיזכה לבנים ובני בנים, ואברכך היינו שהברכה תשרה בביתו, ואגדלה שמך היינו שיראו את הבנים

והברכה שיש בכל מעשה ידך יתגדל שמך בפני הסובבים אותך וכולם יכירו וידעו שהדרך שבחרת היא האמת

היחידה. אשרי המאמין.

 

הילולת רחל אמנו ע"ה זיע"א –  'כה אמר ה' מנעי קולך מבכי ועינייך מדמעה כי יש שכר לפעולותיך'

תצא ביום שלישי י"א במר חשוון. אומרים רבותינו שזמן זה מסוגל לישועות בעיקר בשלושה דברים והם:

א. מציאת זיווג.                                     ב. זרע של קיימא.                                       ג. שמירה והגנה.

ואם יורשה לי להוסיף שכדאי ורצוי להדליק נר זיכרון לרחל אמנו ע"ה ופשוט לבקש רחמים לפני ה' יתברך

שירחם על כל עמו ישראל ויקרב לנו קץ הגאולה ברחמים גדולים ויגלה כבוד מלכותו בעולם, ולאחר מכן

כל אחד ואחת יבקשו בקשות אישיות לפי הצורך. ויהי רצון שתתקבל תפילתנו ברצון לפני ה' יתברך בזכות

רחל אמנו ע"ה, זכותהּ תגן עלינו, אמן.

 

            פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

 

אפילו מי שהוא נע ונד, ובא לפעמים למקומות שרחוקים מאוד מעבודת השם יתברך, כגון בבתי רשעים,

ואפילו בבתי עכו"ם(עובדי כוכבים ומזלות) וכיוצא, אף ע"פ כן יש כוח לישראל להעלות ולהרים כל אלו

המקומות להשם יתברך. על כן עליו לעשות את שלו, להמשיך את עצמו להשם יתברך בכל מה שיוכל

בכל מקום שהוא(סימן טלטול ונסיעות לדרכים אות ו).

                                                           "נר ה' נשמת אדם"

 מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

           ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

                      ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה