chiddush logo

שפע ברכות ורמז לגאולה

נכתב על ידי שניאור, 29/9/2013

 

שפע ברכות ורמז לגאולה
בין הברכות שהעניק משה רבנו לפני פטירתו לשבט יוסף, הוא איחל להם: "ממגד שמים מעל ומתהום רובצת תחת" (דברים לג, יז). תורת החסידות מסבירה, כי מדובר גם בשפע רוחני שכולל את כל "סדר ההשתלשלות" של הדרגות הרוחניות

ד תשרי התשע"א (12.09.2010)

חב"ד
בין הברכות שהעניק משה רבנו לפני פטירתו לשבט יוסף, הוא איחל להם: "ממגד שמים מעל ומתהום רובצת תחת" (דברים לג, יז). בפשטות, מתייחסת הברכה לשפע של כל טוב מהשמים ומהארץ.

מוסיפה על כך תורת החסידות ומסבירה, כי מדובר גם בשפע רוחני שכולל את כל "סדר ההשתלשלות" של הדרגות הרוחניות, דרכן מאיר הקדוש-ברוך-הוא אורות אלוקיים לעולם: החל "ממגד שמים מעל" – המקור העליון ביותר, ועד ל"תהום רובצת תחת" – הדרגה הנמוכה ביותר.

ברכה נוספת שהעניק משה לשבט יוסף כללה את המילים "וקרני ראם קרניו" (שם, יז). בפשטות, רומזות הקרניים לכוח ניגוח שיהיה למלכים שיצמחו משבט יוסף ועמו יכניעו את אויביהם.

בנוסף, יש בכך רמז לשופר, העשוי מקרן, בו תוקעים בראש-השנה וגם הוא קשור לשפע מיוחד של ברכות: קולות השופר שוברים מחסומים רוחניים ומאפשרים זרימה מוגברת של ברכות אלוקיות לעולם הזה.

שופר זה, הנרמז בברכה ליוסף, קשור גם לגאולה השלמה. בתפילות ראש השנה אנו אומרים, כי השופר נועד להזכיר את האיל שהקריב אברהם אבינו לקרבן עולה בהר המוריה במקום יצחק. ואומרים חז"ל (פרקי דרבי אליעזר, סוף פרק לא), כי שתי קרניו של איל זה נשמרו לשני אירועים מיוחדים בהיסטוריה: מהקרן השמאלית נשמע קול השופר במעמד הר סיני, ואילו "קרן של ימין הוא גדול מן השמאל ועתיד לתקוע בו לעתיד לבוא בקיבוץ של גלויות, שנאמר (ישעיה כז, יג): 'והיה ביום ההוא ייתקע בשופר גדול'".
(תורת מנחם, תשמ"ו, כרך א, עמוד 210)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע