chiddush logo
נכתב על ידי דניאל ינאי, 27/5/2010

 

מוציא לעז

סַסְגוֹנָא – (בעל חי) רב גוונים., ארמית.

בפרשת השבוע, פרשת נשא כתוב "וְנָשְׂאוּ אֶת יְרִיעֹת הַמִּשְׁכָּן, וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד, מִכְסֵהוּ, וּמִכְסֵה הַתַּחַשׁ אֲשֶׁר-עָלָיו מִלְמָעְלָה" (במדבר פרק ד פסוק כה). מתרגם אונקלוס תחש – ססגונא.

הגמרא במסכת שבת (דף כח עמוד א) מסבירה את פשר התרגום, אמר רב יוסף זהו פירוש התרגום ססגונא, שְׁשָׂשׂ  על גוונים הרבה.

ובהמשך (עמוד ב) מסבירה הגמרא מהו תחש. אמר רבי אלעא בשם רבי שמעון בן לקיש בשם רבי מאיר, תחש שהיה בזמן משה רבינו מין בריה היה וקרן אחת הייתה לו במצחו ולפי שעה נזדמן לו למשה ועשה ממנו משכן ונגנז.

ומכך אנו יודעים שהתחש המוזכר ביחזקאל (פרק טז פסוק י) "וָאַלְבִּישֵׁךְ רִקְמָה, וָאֶנְעֲלֵךְ תָּחַשׁ" אינו התחש המוזכר במשכן שהרי נגנז. ולפלא שבפירוש מצודת ציון כתב תחש – שם בריה כמו ועורות תחשים המוזכר במשכן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
mose67 (27/5/2010)
ב''ה
לעניות דעתי קשה ליחס לבעל המצודות שנעלמה ממנו גמרא מפורשת. ואולי כוונתו שלבורא עולם גם הגנוז גלוי הוא. והוא יתברך הבטיחנו ואנעלך תחש.וממנו יתברך לא נעלם דבר. .