chiddush logo

מדוע יוסף מצווה לחנוט את אביו? (8 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי דביר, 10/5/2010

"וַיְצַו יוֹסֵף אֶת-עֲבָדָיו אֶת-הָרֹפְאִים לַחֲנֹט אֶת-אָבִיו וַיַּחַנְטוּ הָרֹפְאִים אֶת-יִשְׂרָאֵל" (בראשית פרק נ' פסוק ב')


מה הסיבה שיוסף מצווה לחנוט את אביו? 

(הרי אין זה מנהג ישראל, ואולי יש בזה בזיון לנפטר?!)

אשמח לתשובות

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (8)
המחדש חידושים (20/12/2018)
מאמר של גל גל המרחיב בנושא http://www.hidush.co.il/hidush.asp?id=21967
אביעד חזני (27/6/2010)
אין בזה ביזיון לנפטר.. אולי אפילו להיפך, לפי המדע דאז זה רק שומר עליו.

וכמו שאמרו, זה באמת היה לפני מתן תורה.

אי אפשר להתעלם משיקול נוסף והוא שיעקב היה אישיות ממלכתית, ממכובדי מצרים, ולכן היה עניין לנהוג בו כך.
דביר (19/5/2010)
1. יעקב משביע את יוסף שיקבור אותו עם אבותיו, הוא לא רצה להקבר באדמת מצרים "אַל-נָא תִקְבְּרֵנִי בְּמִצְרָיִם" (מז, כט) כנראה גם לא קבורה זמנית (שונה מיוסף שביקש לעלות את עצמותיו).
2. בשמים יכולים להסוואת ריח קל (ככל הידוע לי של כמה שעות) אבל ריח חזק של כמה ימים גם בשמים לא יועילו.
אליהו (18/5/2010)
לפי תשובתך, דביר, ומדוע לא עשה יוסף כמנהג אבותינו בזמן המשנה והתלמוד - לקבור קבורה זמנית ואח"כ ללקט את העצמות? גם ע"י אופציה זו אפשר להעביר מת למרחק. אפשרות אחרת היא להניח בארון המת בשמים המסווים את ריח הרקב.

לכן, אני חושב שיוסף עשה כן - למרות שלפי ההלכה בת-ימינו יש בכך איסור, וכבר נתחבטו בכך הפרשנים - מפני שעדיין לא נקבעו דיני קבורה לישראל.
זה מה שהיה מקובל וכך עשה. ולכן גם לא נהג כאופציות האחרות.
דביר (17/5/2010)
elico עזרת לי לעלות על התשובה שלדעתי הכי פשוטה, אין אפשרות (מכובדת) לקבור את יעקב בארץ כנען ללא החניטה!
המרחק גדול מידי, לוקח כמה ימים ללכת ממצרים למערת המכפלה ובחום של האיזור אין אפשרות לעלות את יעקב לארץ כנען ולשמור על כבודו. ולכן יוסף מצווה בעצמו לחנוט את אביו כי זו הדרך היחידה למלא את ציווי אביו.
elico (17/5/2010)
פשוט להרויח זמן
יעקב מצוה את יוסף לא לקוברו במצרים
מה עושים? יוסף משנה למלך אז הוא שייך למצרים לאומה המצרית איפה ההשתלבות בתרבות המצרית
לכן צריך זמן לדבר עם עבדי פרעה ולשכנע אותםולשכנע את פרעה למה צריך למלא את הבקשה של יעקב עד אז מה נעשה למת אין קירור יש חנטה
דביר (13/5/2010)
תודה,
אך לדעתי עדיין נשארה השאלה למה יוסף הוא זה שמצווה לחנוט את אביו?
DL2000 (13/5/2010)
אני חושב שבזמנם הרופאים המצרים היו חונטים את כל האנשים החשובים שהיו במדינה.
ואולי זה היה כבוד המלכות.