chiddush logo

כתבנו בספר חיים טובים לע"נ יוסף בן סניורו ז"ל

נכתב על ידי izik28, 28/9/2022

 בסד 

ד"ת לעלון פרשת וילך ה תשרי התשפ"ג 
כתבנו בספר חיים טובים 
-------------------------------------------------
ניגודים 
המילה " וילך" היא מלשון הליכה למקום כלשהוא, הפרשה גם נקראת " שובה" מלשון לחזור לאן שהיינו , האם אנו הולכים, או חלילה חוזרים ודורכים במקום? 
המלבים מפרש," ההליכה וגם הדבור היה "אל כל ישראל". שהלך ממקומו ממחנה לויה וסבב כל מחנה ישראל להפרד מהם כנ"ל" , שימו לב לפירוש בעל הטורים המצמרר ," לעיל מיניה כתיב לאברהם ליצחק וליעקב וסמיך ליה וילך משה, שהלך אליהם להגיד להם כי קיים הקב"ה את שבועתו והכניס ישראל לארץ. ואיתא במדרש מכאן שהמתים מספרים זה עם זה:" , בהקשר  לזה כל אחד ואחת מאיתנו מבקש להיכתב בספר החיים ע"י הקב"ה , אך האם אנו יכולים לכתוב את עצמנו בספר החיים? 
עשרת ימי תשובה 
שימו לב לפ"ס דלהלן, "מַה-בֶּצַע בְּדָמִי,   בְּרִדְתִּי אֶל-שָׁחַת: הֲיוֹדְךָ עָפָר;    הֲיַגִּיד אֲמִתֶּךָ."  מצודת דוד מפרש" שהאדם שב להיות עפר וכי יודך אז וכי יגיד אמתך הלא טוב להחיותו ושב ורפא לו ואז יודה לך,
אנו נמצאים  בעשרת ימי  תשובה ,  הקב"ה באהבתו ייעד אותם רק עבורנו , כדי שנחזור בתשובה בלב שלם, אך למה רק עשרה ימים? למה לא  שתי עשרה ,כנגד אבני החושן ? רבי נהוראי מפרש ," כנגד עשרה נסיונות שנתנסה אברהם אבינו ונמצא שלם בכולן, לפיכך נתן הקב"ה את עשרת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים. וכנגד עשרת הדברות שקבלו ישראל בסיני, שאם יעשו תשובה שלמה בעשרת הימים מראש השנה עד יום הכיפורים, שיקבלם בתשובה שלמה לפניו, לכך נאמר," לְכוּ נָא וְנִוָּכְחָה יֹאמַר ה' אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ אִם יַאְדִּימוּ כַתּוֹלָע כַּצֶּמֶר יִהְיוּ" .
בימים אלו אנו כאמור מתחזקים בקיום מצוות שבין אדם חברו ולמקום ,לאחריהם ביום כיפור יקבע גורלנו לשנה הזו , כולנו רוצים שנה הכי טובה, אך האם אנו באמת חוזרים לחיקו של ה" ? וכאן חזרה זו היא התקדמות ולא נסיגה או דריכה במקום ,  הרב קוק זצל מחזק ואומר", בימים אלו הקב"ה משפיע הרהורי תשובה בטבע כל אחד מישראל: אמנם בעשרת ימי תשובה, כיון שקבע אותם השי"ת שיהיו זמן תשובה, הרי הוא משפיע הרהורי תשובה בטבע על לב כל איש מישראל... והנה בזה הצד הם ודאי ימי רצון, וכי יש רצון גדול מזה שהקב"ה מושך את האדם לתשובה?" , הקב"ה קורא לנו   וכדי להקל עבורנו את המלאכה הוא נותן לנו פרס שאי אפשר לסרב לקבל  
ספר החיים 
הקב"ה  יודע את נפש העם ככתוב בפ"ס:" ויאמר ה"  אל משה הנך שכב עם אבתיך וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו ועזבני והפר את בריתי אשר כרתי אתו
וחרה אפי בו ביום ההוא ועזבתים והסתרתי פני מהם והיה לאכל ומצאהו רעות רבות וצרות ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה
ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלהים אחרים"
כדי להחזיר את עם ישראל לחקו של ה" הוא  נותן לכל אחד את המצווה 
":ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל" , אבל  , מה הכוונה במילה" שירה" ? התורה היא שיר   או דברי אלקים חיים? 
התשובה נמצאת בברכת מעריב ערבים בה כתוב," ונשמח ונלעוז בדברי תלמוד תורתך"  מה פירוש המילה" לעלוז? , על התורה נאמר:" תורת ה" תמימה משיבת נפש " , עצם נתינת התורה לעם ישראל היא בכך שעל ידה הם ילכו בדרך הטוב והישר לפניך" העליזות היא כזכות לימוד התורה ומתוך כך קיום המצוות שיחתום כל אחד לכתיבה וחתימה טובה , ראיה לכך אנו מקבלים מ ט באב בו אסור ללמוד תורה , כייון שנאמר עליה" פקודי יהוה ישרים משמחי לב מצות יהוה ברה מאירת עינים".
 כל מצוווה שנקיים בימים אלו  תחשב לנו כאות בספר החיים , כפי שנכתב   על ימים קדושים אלו " דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָּצְאוֹ קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב: יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו וְיָשֹׁב אֶל ה' וִירַחֲמֵהוּ וְאֶל אֱלֹהֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ:"  הרמבם אומר," אע"פ שהתשובה והצעקה יפה לעולם, בעשרה הימים שבין ראש השנה ויום הכפורים היא יפה ביותר ומתקבלת היא מיד"  , יהודים יקרים , נצלו ימים קדושים אלו 
להתקרב לקב"ה שנמצא קרוב מאוד אלינו ,וחשבו על זה , כשם שאדם אומר קדיש על קרוביו שנפטרו כדי להעלותם  ממדרגה למדרגה , כך להבדיל ,המצוות מעלות אותנו במעלות החיים ,והם נחשבים  כנחלה רוחנית המחכה לנו בברכת ה" , נזכה  כולנו להחתם בספר החיים, שנה טובה מבורכת ומתוקה וכתיבה וחתימה טובה!שבת שלום ! 
לע"נ יוסף בן סניורו ז"ל 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה