chiddush logo

כשרות משחת שיניים

נכתב על ידי שות דולב, 18/9/2022

 חזרה לתוכן העניינים לחצו כאן


9.9.2022, 10:21 - הרב שלום
האם נדרשת כשרות למשחת שיניים Colgate למשל לימות השנה ? 
ומה לגבי פסח?

11.9.2022, 13:06 - הרב יעקב ידידיה הלוי: שלום וברכה .
לגבי כשרות למשחת שיניים.
במשחות שינויים לעיתים מערבבים דברים מן החי כדוגמת פלואור ולכן יש שם תערובות שיכולים להיות בה רכיבים אסורים. 
הרמ"א ביו"ד סימן קח סעיף ה פסק שיין נסך שאסור באכילה אסור גם בטעימה. הש"ך שם ביאר שהוא הדין גם בשאר איסורים.
אמנם הצמח צדק שמופיע שם בפתחי תשובה סק"א, פסק שטעימה של איסור דרבנן לא גזרו בה ומה שאסר הרמ"א זה רק דבר שאכילתו היא איסור דרבנן.
בשו"ת הר צבי חלק יורה דעה סימן צה, הביא שכיוון שהאיסור פגום, הרי שהוא איסור דרבנן בלבד ולא איסור דאו'. הדבר נלמד מהגמ' בע"ז בדף סז, שלומדת שדווקא דבר הראוי לגר קרוי נבילה, אך מה שאינו ראוי לגר אינו קרוי נבילה. ואם כן, מאכל פגום אינו אסור באכילה מהתורה אלא מדרבנן. אמנם כשמאכל פגום נמצא בתערובת הוא מותר וכך פסק השו"ע ביו"ד סימן קג סעיף ב, אפילו פוגם קצת אינו אוסר תערובתו. 
אם הדבר פגום קצת ולא נפגם לגמרי הרי שדווקא אם הוא מיעוט ביחס לתערובת אז הוא בטל אך אם הוא מרובה הוא לא בטל ונמצא שיש כאן איסור תורה. אך כיוון שטועם אין זה דרך אכילה ולכן הווי איסור דרבנן.
נמצא שההר צבי מתיר להשתמש במשחת שינים ללא הכשר.
אמנם במשנה הלכות חלק ט סימן קנד פסק לאסור משחת שיניים ללא הכשר. כיוון שיש לה טעם (ילדים אוהבים אפילו לבלוע את המשחת שיניים) הרי שאין זה פגום ולכן לכתחילה אין להשתמש במשחה ללא הכשר כיוון שיתכן ויש כאן איסור גמור שאסור בטעימה אפילו.
לסיכום, בדבר זה יש מח' בין הפוסקים. ההר צבי מתיר. המשנה הלכות אוסר. ההכרעה כמשנה הלכות שאין להשתמש במשחת שיניים ללא הכשר. אמנם בשעת הדחק גמורה שאין לאדם אלא משחה כזו יכול לסמוך על הדעה המקילה. חשוב לציין בהקשר זה שאין לאכול שום דבר ללא כשרות, ואין לסמוך על שמועות שיש מאכלים שאין צורך בכשרות, יש לברר עם מומחי כשרות לגבי כל מוצר ומוצר. 
ביחס לפסח  בשו"ת אור לציון חלק ג פרק ח – דן בדיני תערובת חמץ וכך לשונו - 
שאלה. סבונים, משחת שיניים, בשמים ותמרוקים, האם יש לחוש בהם משום חמץ בפסח.
תשובה. סבונים, משחות שיניים, משחות כלים וחומרי ניקוי, בשמים ותמרוקים, אינם ראויים לאכילה כלל, ואין בהם חשש חמץ בפסח, ומותרים בשימוש בפסח ואינם צריכים הכשר.
אמנם למרות דבריו נהגו כל ישראל לקנות דווקא משחת שיניים שיש לה הכשר וכך ראוי לעשות במיוחד שבימינו פשוט להשיג משחת שיניים עם הכשר וגם כיוון שיש לה טעם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע