כשאדם מעוול כלפי חברו מטיל הוא שממה בעולם
נכתב על ידי משה אהרון, 8/3/2022
בס"ד.
(יז) וְאִם נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא וְעָשְׂתָה אַחַת מִכָּל מִצְוֹת ה' אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה וְלֹא יָדַע וְאָשֵׁם וְנָשָׂא עֲוֹנוֹ: (יח) וְהֵבִיא אַיִל תָּמִים מִן הַצֹּאן בְּעֶרְכְּךָ לְאָשָׁם אֶל הַכֹּהֵן וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן עַל שִׁגְגָתוֹ אֲשֶׁר שָׁגָג וְהוּא לֹא יָדַע וְנִסְלַח לוֹ: (יט) אָשָׁם הוּא אָשֹׁם אָשַׁם לַה': (פרק ה).
מה הן " המצוות אשר לא תעשינה" ?
אלא דווקא אותן המצוות שבלוח השני המתייחסות לזולת .
במילה : "לא" ! [לא תקצח, לא תנאף וכו']
ומדוע לעניין זה מסיימת התורה בדברים :
"אשם הוא - אשם אשם לה'.
אלא שאין לך אשם או אשמה שאין בה משום הטלת שממה לעולם.
כתם של שממה בעולם משל מחיקה של משהו מהבריאה .
וכך בחרה התורה להתייחס למי שנכשל ודווקא במצוות החברתיות .
שהרי על כן היה לה לבסוף להדגיש כי גם עברות אלו הן אשם כלפי ה'.
הנה כי כן ,"אשם הוא" שהטיל כאמור שממה לעולם.
"אשם אשם לה'" שהשממה ניכרת הן כלפי האדם [האשם הראשון] והן כלפי הקב"ה שכאמור הודגש : "אשם לה'".
הנה כי כן אולי נעשה חסד עם הלוח השני :
שבני אדםיזהרו בו לא פחות ממצוות הלוח הראשון.
וחלילה לא יזלזלו בו - במצוות שבין אדם לחברו .
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)