chiddush logo

קטורת לכפרה , ד"ת לפרשת והפטרת תצווה לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל במלאות 11 חודש לפטירתו

נכתב על ידי izik28, 9/2/2022

 בסד


ד"ת לפרשת תצווה  יא אדר א התשפ"ב ולהפטרת הפרשה  לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל ,במלאות 11 חודש לפטירתו 

קטורת לכפרה
---------------------------------------------------------------------------
פרשת השבוע  מסתיימת בענייין קטורת הסמים שהוקטרה בבית המקדש," והקטיר עליו אהרן קטרת סמים בבקר בבקר בהיטיבו את הנרת יקטירנה
ובהעלת אהרן את הנרת בין הערבים יקטירנה קטרת תמיד לפני יהוה לדרתיכם
לא תעלו עליו קטרת זרה ועלה ומנחה ונסך לא תסכו עליו
וכפר אהרן על קרנתיו אחת בשנה מדם חטאת הכפרים אחת בשנה יכפר עליו לדרתיכם קדש קדשים הוא לה". ספר החינוך מסביר את מצוות הקטורת, , מצוה קג - להקטיר קטורת
שנצטוו הכהנים להקטיר קטורת סמים פעמיים בכל יום על מזבח הזהב, שנאמר (שמות ל ז) והקטיר עליו אהרן קטרת סמים בבקר בבקר בהיטיבו וכו'. ובכל שנה ושנה מצוה עליהם לעשות ממנה כדי להקטיר בה כמו שאמרנו. ועשייתה והמצוה שנעשית בה בכל יום נחשב למצוה אחת, לפי שסוף מצות עשייתה אינה אלא להקטיר בה, ואף על פי ששני כתובים של מצוה מצאנו בין העשיה וההקטרה שנאמר בסדר כי תשא (שמות ל לד) "קח לך סמים וגו'" על עשיתה, וכאן כתוב "והקטיר עליו אהרן וגו'" -- אף על פי כן ראיתי למחשבי המצות שחושבין הכל מצוה אחת, ואין בזה מחלוקת ביניהם כלל. אבל יחלקו בה בענין אחר, כי הרמב"ם זכרונו לברכה ימנה קטרת של שחרית ושל ערבית מצוה אחת, והרמב"ן זכרונו לברכה כתב (בסוף ספר המצוות) שהן נמנות שתים, וראיותיו בספרו.
משרשי מצוה זו. גם כן להגדיל כבוד הבית ולהיות מעלתו ומוראו על פני כל אדם. ואי אפשר להגדיל דבר בלב בני אדם ומחשבתו, רק בדברים שהוא חושב אותם לגדולה וימצא בהם תענוג ושמחה. וידוע כי ענין הריח הטוב הוא דבר שנפש אדם נהנית בו ומתאוה אליו ומושך הלב הרבה. וריח הקטרת היה הטוב שאפשר לעשות על ידי אדם, עד שאמרו זכרונם לברכה בפרק אמר להם הממונה (משנה, תמיד ג, ח) כי מריחו היו מריחין בו בשעת הקטרה מיריחו עד ירושלים.
מדיני המצוה. מה שאמרו בבריתא בכריתות (דף ו.) שפטום הקטרת היתה אחד עשר סממנין, ארבעה מהן מפורשין בתורה, והשבעה קבלה, ומה שאמרו (יומא כו.) (משנה, תמיד ז, ג) שהקטורת נעשית בין על ידי כהן גדול או הדיוט, ואמרו (מנחות מט.) שאם לא הקטיר בבקר מקטיר בין הערבים כל השיעור של יום אחד שהוא משקל (כריתות שם) מאה דינרין, ומשקל הדינר ידוע. ובכל יום היה מקטיר חצין בבקר וחצין בערב אחר תמיד של בין הערבים קודם הטבת הנרות כולן, אחר הטבת חמש פתילות מהן (יומא יד:), כי לא היה מדליקן רצופין. וכך היו עושין ענין זה, (תמיד שם) כהן שזכה להקטיר הקטרת נוטל כלי מלא קטרת גדוש וטני שמו, ופורשין כל העם (משנה, כלים א, ט) מן ההיכל ומבין האולם ולמזבח שנאמר (ויקרא טז יז) וכל אדם לא יהיה באהל מועד וגו', ומקטיר כדרך שמפרש שם בגמרא (משנה, תמיד ו, ג) שמשליך הקטורת בנחת על הגחלים אשר במחתת הזהב ומשתחוה ויוצא. ויתר פרטיה וכיצד היא נעשית, ומה שהיו אומרים בשחיקת הסממנים היטב הדק היטב, לפי שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (כריתות שם) כי הקול יפה לסממנין בעוד ששוחקין אותם -- הכל בכריתות ובתמיד."
לקטורת הסמים סגולות רבות  בהם כפרה על ישראל  כפי שמסביר רשי, " וכפר אהרן" - מתן דמים
"אחת בשנה" - ביום הכפורים הוא שנא' באחרי מות (ויקרא יז) ויצא אל המזבח אשר לפני ה' וכפר עליו
"חטאת הכפורים" - הם פר ושעיר של יום הכפורים המכפרים על טומאת מקדש וקדשיו
"קדש קדשים" - המזבח מקודש לדברים הללו בלבד ולא לעבודה אחרת"
בין שאר הסגולות של הקטורת  מבטלת מגפה וחלאים רעים.
ב. ינצל משעבוד מלכויות.
ג. הברכה מצויה במעשה ידיו.
ד. ינצל מדינה של גיהנום.
ה. מבטלת הקליפות והחיצונים וסטרא אחרא.
ו. מבטלת הכישופים
ז. מבטלת הרהורים רעים.
ח. נוחל שני עולמות עולם הזה והעולם הבא.
ט. מסלק הדינים מעליו.
י. ימצא חן וחסד בעיני כל רואיו.
יא. מסוגלת לעושר."
כאמור כל האומר  את פרשת הקטורת בימינו כאשר אין לנו אפשרות להקטירה במקדש יכול לזכות בכל אלא הנ"ל , אךהאם יש בהפטרה קשר לפרשה זו? אכן כן  ,כפי שכתוב בתחילת ההפטרה ," אתה בן אדם הגד את בית ישראל את הבית ויכלמו מעונותיהם ומדדו את תכנית
ואם נכלמו מכל אשר עשו צורת הבית ותכונתו ומוצאיו ומובאיו וכל צורתו ואת כל חקתיו וכל צורתי [צורתיו] וכל תורתו [תורתיו] הודע אותם וכתב לעיניהם וישמרו את כל צורתו ואת כל חקתיו ועשו אותם" ,המלבים מפרש," אתה בן אדם הגד את בית ישראל את הבית", צוה לו שיגד להם שראה את הבית בנוי ומשוכלל ועומד נכון לפני ה' רק שעונותיהם מעכבים, ולכן ,"יכלמו מעונותיהם" וימהרו לשוב בתשובה, ואז יתראה בית העתיד בכבודו, ואז "ימדדו את תכנית הבית", וגם ר"ל כי בצורת הבית ובפרטי עניניו יש רמזים רוחנים הרומזים על הנהגת ה' ההשגחיית הפלאיית הבלתי תלוי בסדר העולם הטבעי רק בהנהגת בית הנפש לבנותו ולשכללו כדוגמת הבית הגדול. ולעבוד בו את העבודה הערוכה בבית הנפש על שמירת התורה והמצוה כדוגמת העבודה הערוכה בבית הגדול, והעלאת נפש החיים אל האלהים אל שיחול בם בקדש. ולפ"ז בנין הבית תלוי בבנין בית נפשם, כפי צורת הבית, וכפי מדות התורה וצורתה שעז"א "הגד את בית ישראל", והיל"ל הגד אל בית ישראל, שאחר הגדה בא תמיד מלת אל? רק ר"ל שתגד להם כי "את בית ישראל את הבית", שבית ישראל המה הם הבית, והבית תלוי בהם, וכל עניני תכנית הבית הם מורים על הנהגת העם עפ"י התורה וחקותיה, ובזה "יכלמו מעונותיהם, ומדדו את תכנית", לכוון מדות הנפש כפי מדות הבית:"
בית המקדש אינו כשאר הבינינים בארץ ,יחודו הוא לאו דווקא בתחום העושר  היופי שגם להם חשיבות גדולה בבנין הבית , אך לא גאווה  , אלא שכפי יופי בנין הבית כך אמורה להיות נפשנו , יפה טהורה לכב ודו של ה" שהרי נבראנו בצלם ה" ,הקטורת כוללת רכיבים רבים שלא אפרט כאן ביניהם החלבנה שריחה לא היה טוב , ללמדנו שעלינו  לקבל גם את הפחותים שבעמך ישראל , אזי נפשנו תהיה זכה וטהורה , וידוע שקטורת המים מיועדת גם לבטל מגיפות , כנאמר," ויקח אהרן כאשר דבר משה וירץ אל תוך הקהל והנה החל הנגף בעם ויתן את הקטרת ויכפר על העם      ויעמד בין המתים ובין החיים ותעצר המגפה ", רשי מסביר," ויעמוד בין המתים וגו'" - אחז את המלאך והעמידו על כרחו א"ל המלאך הנח לי לעשות שליחותי א"ל משה צוני לעכב על ידך א"ל אני שלוחו של מקום ואתה שלוחו של משה א"ל אין משה אומר כלום מלבו אלא מפי הגבורה אם אין אתה מאמין הרי הקב"ה ומשה אל פתח אהל מועד בא עמי ושאל וזהו שנאמר וישב אהרן אל משה (מכילתא) ד"א למה בקטרת לפי שהיו ישראל מליזין ומרננים אחר הקטרת לומר סם המות הוא על ידו מתו נדב ואביהוא על ידו נשרפו חמשים ומאתים איש אמר הקב"ה תראו שעוצר מגפה הוא והחטא הוא הממית"   , בני ישראל הוציאו דיבה על הקטורת כך שהיא הרגה את 250 אנשי עדת קרח  , אלא שהקב"ה הראה אחרת , הא גם מרפאת , אלא שהחטא ממית , כפי שהיה עם מטה משה ,בני ישראל חשבו שמטה מיועד רק לפורענות בגלל מכות מצרים שהונחתו על המצרים בעזרתו , אלא שהקב"ה הראה להם אחרת , קריעת ים סוף והוצאת מים מהסלע נעשות ע"י המטה והם הרי לטובה נעשו , כך מעשה הקטורת  במגיפת הקורונה , מלשון קור איש כלפי רעהו , אם נגלה חמימות כפי מידת הצניעות כמובן איש כלפי רעהו , כחלבנה שלמרות ריחה הרע הייתה בין סממני הקטורת ובלעדיה אין הקטורת שלמה  , ואם נלך בדרכו של אהרון שחיבר בין כל עם ישראל ע"י אהבת  חנם ,נזכה להסרת המגיפה מעלינו ולכל ברכות אמירת הקטורת בבית המקדש השלישי אמן 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה