chiddush logo

" ועל דרכיך נגה אור" לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 5/1/2022

בסד

ד"ת לפרשת בא לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 

"וְעַל-דְּרָכֶיךָ נָגַהּ אוֹר"
-------------------------------------------------------------------
חשך  
בין שלל מכות מצרים אנו פוגשים את מכת החושך עליה נאמר "    ויאמר ה" אל משה נטה ידך על השמים ויהי חשך על ארץ מצרים וימש חשך", איך אפשר להרגיש חשך ? מישהו פעם החזיק חשך ביד? בטוח שלא אבל בעצם אולי כן ... הרמבן מפרש פירוש מעניין," לא ראו - כי לא היה החשך הזה אפיסת אור השמש שבא שמשם והיה כמו לילה, אבל היה חשך אפלה, כלומר איד עב מאד שירד מן השמים, כי על כן אמר נטה את ידך על השמים להוריד משם חשכה גדולה נופלת עליהם והיתה מכבה כל נר כאשר בכל החפירות העמוקות ובכל מקומות החשך העצום לא יתקיים הנר,הדבר דומה אולי לערפל מאוד כבד ,שלא משנה מה תעשה אתה עדין בחושך ..  אבל רגע. גם במתן תורה היה חשך... בפרשת דברים נאמר " ותקרבון ותעמדון תחת ההר וההר בער באש עד לב השמים חשך ענן וערפל  "  ,רבנו בחיי מסביר ,"ותמצא בפרשה ג' פעמים חשך, ויהי חשך, וימש חשך, ויהי חשך אפלה, לרמוז כי ג' מיני חשך הם, ואלו הם עלטה, אפלה ערפל, עלטה הוא חשך של בין הבתרים, שנאמר "ועלטה היה, אפלה הוא חשך של מצרים, שנאמר ויהי חשך אפלה, ערפל הוא חשך של מתן תורה שנאמר ,,ומשה נגש אל הערפל"
מתן תורה 
לבני ישראל במכת החושך היה אור בכל מושבותם , אותו אור טהור השהיה במעמד הר סיני , המצרים שררו בחושך שבהיפוך אותיות הוא ״ כחש ״ ,הם הכחישו כל מה שקשור ב ה׳ ,יוסף הצדיק היה גם בחושך מצרים בבית האסורים, למרות זאת הוא חיפש את האור בכל הערפל הטמא בו הוא היה  , בניגוד לערפילי הטוהר שהיו על הר סיני ,יוסף מצא את האור אודות לבטחונו ב ה" , כפ"ס"   כי כל העמים ילכו איש בשם אלהיו ואנחנו נלך בשם ה" אלהינו לעולם ועד"   וכך גם בני ישראל נהגו  במצרים במכת החושך ובשאר במכות ,משה ניגש ונכנס אל הערפל הטהור בו שרתה שכינת ה" מצפה לבואו של ידיד ה" הנאמן  לקבלת מתנת תורת ה" ולזכות בברכה," וברכנו כולנו באור פניך" 
לחזות באור ה" 
רוצים לראות את אור של ה" כבמעמד הסנה ובהר סיני? התורה  משול לאור כפ"ס, "כי נר מצוה ותורה אור ",המלבים מסביר " המצוה שהיא פרטית נמשלה לנר פרטי, "ותורה אור", והתורה שהיא כללית נמשלה לאור שהוא כללי, הנר אינו בוער רק בעוד שיש שם שמן ופתילה. וכן המצוה היא רק בעודו כלוא בגויה, והאור מאיר מצד עצמו כן אור התורה דבוק בנפש מצד שהיא נשמה אלהית, וגם אחרי הפרידה אור אלהים מאיר על ראשם ועטרותיהם בראשיהם, וכמו שעל ידי האור תאיר הנר, כן ע"י עסק התורה ישמור מצוה," התורה מראה לנו את הדרך  במסלולי החיים גם שאנו לעיתים בחושך  ,כפ"ס "ודרך חיים תוכחות מוסר", שהגם שי"ל אור ונר צריך ללכת בדרך חיים, שאם אינו הולך בדרך חיים לא יועילו האור והנר, ומי המוליך אותו בדרך חיים, תוכחות מוסר, שע"י שיקבל תוכחת השכל מן המוסר ויראת ה', עי"כ ילך בדרך חיים, ואז יועילו לו נר מצוה ואור תורה לשמרו מן הפחתים ומן הקוצים ומן הברקנים כמ"ש יראת ה' ראשית דעת" 
הרבי ישראל מרוז'ין אומר . "כל יהודי הוא קרן של אור. הכל תלוי ב"מקום מושבו". הסביבה שבה מוצא יהודי את עצמו עשויה לעתים להטיל צל על הרוחניות ועל האור הפנימי שקיים בתוכו. אולם היא לא יכולה להאפיל על האור הפנימי הקיים בלב היהודי. לא כל סביבה תומכת באור. לפעמים עשוי אדם יהודי להיות מושפע באופן שלילי מסביבתו. אך למעשה כל יהודי הוא קרן של אור."
אותו אור שהיה לבני ישראל הוא אור היום הראשון  שנגנז לצדיקים הוא אור  התורה, והשכינה , אם נראה את הטוב בכל אחד  ,את מעלותיו ולא חסרותיו נעודד ונחזק איש את רעהו , אזי נמשיך ונדליק את אותו אור שהיה לבני ישראל ,שיאיר כאור מנורת הזהב במקדש על כל ישראל 
לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע