chiddush logo

מה הרבי זצוקללה"ה זיעא ציפה מחבדניק

13/11/2021

 *"אתה יותר קרוב אלי מאלו שיושבים סביבי בהתוועדות"...*


אחרי שפרופסור וועלוועל גרין ע"ה התחזק בשמירת תורה ומצוות, הרבי היה שולח אותו למשימות הסברה ברחבי העולם כדי להראות שאפשר להיות יהודי כשר בעולם האקדמיה. אין סתירה בין להיות איש מדע בעל שם עולמי ובין כיפה וזקן.

פעם הוא קיבל הזמנה לתת הרצאה בבית כנסת קונסרבטיבי בדטרויט, וכאשר פתח את היומן ראה שזהו ליל י"ט כסלו. הנטייה הראשונית שלו הייתה לדחות את ההזמנה כי איך יבלה את ערב י"ט כסלו במחיצת קונסרבטיבים. אך בזוכרו כמה הרבי נהנה מההרצאות הללו, הוא אישר את ההזמנה וחשב לעצמו כי ילך אחריה להתוועדות בבית חב"ד שם.

הוא הגיע לעיר בצהרי היום והרים טלפון לבית חב"ד כדי לברר מתי מתחילה ההתוועדות. המזכירה ענתה לו כי הרב שם טוב לא כאן, וגם לא שאר השלוחים. היכן הם? נסעו להתוועדות אצל הרבי ב-770.

נהיה לו רע והוא הרגיש בזוי. הוא התיישב וכתב מכתב כאוב לרבי, איך שכל החסידים החשובים.

יהיו בהתוועדות שלו בי"ט כסלו ורק הוא יבלה במחיצת קונסרבטיבים הוא קיבל מיד תשובה: "כאשר אתה יושב עם יהודים קונסרבטיבים בליל י"ט כסלו ומדבר איתם על אידישקייט - אתה יותר קרוב אלי מאלו שיושבים סביבי בהתוועדות"...

(מתוך מוסף עת חבד"י)

 

*"הכבוד הוא למלך ולא לאדם ההוא"*

ר' ראובן דונין ע"ה כשהיה שומע מאמר דא"ח של הרבי ע"י 'החוזרים' לאחר התוועדות, ובשעת 'רעווא דרעווין' היה עומד. אך כדי שלא לבלוט היה קם בדיוק "לשירותים" ונעמד בפינה.

ראובן לא היה יכול לסבול שכשחוזרים שיחה או מאמר מהרבי, יש אדם מסוים שמדבר. הוא התבטא על כך: "ואז מה אם הוא לא הבנאדם שהכי נראה לך, אבל הוא כעת חוזר על דברי המלך, והכבוד הוא למלך ולא לאדם ההוא".

(רחובות הנהר - יט - עמ' 185)



*"שכל אברך, ואפילו בחור, יהפוך ל"עסקן"!"*

 הסדר אצל רבותינו נשיאינו, החל מרבינו הזקן עד לכ"ק מו"ח אדמו"ר, הוא, שכל רבי נקרא "ממלא מקום" של הרבי שלפניו. ואין ענין יוצא מידי פשוטו, שהוא ממלא את כל ה"מקום" - מקום רוחני, שהו"ע המעלה וההשגה וההבנה (כמ"ש הרמב"ם) - של קודמו. כך הי' אצל אדמו"ר האמצעי לאחרי רבינו הזקן, אצל הצמח-צדק לאחרי אדמו"ר האמצעי, וכן הלאה, עד לכ"ק מו"ח אדמו"ר.

 אבל אעפ"כ, יש גם שינויים בהנהגתם של הנשיאים מדור לדור - כי, מדור לדור, "דור הולך ודור בא", משתנה אופן הבירורים (שהרי לולי השינוי בעבודת הבירורים, לא הי' צריך להיות שינוי הדורות), ומצד זה משתנה גם אופן העבודה, ובמילא משתנים גם ההוראות של הנשיא שבכל דור ודור.

ולכן מצינו בסיפורים שמספרים על מה שכל רבי הי' מאחל לעצמו ("וואָס יעדער רבי האָט זיך געוואונטשען") - שלא היתה אותה ברכה אצל רבינו הזקן, אצל הנשיא שלאחריו, ואצל הנשיאים בדורות הבאים, אלא היו שינויים בזה - לפי אופן העבודה שהיתה דרושה בשביל אותו דור.

ומשום זה לא יפלא גם החילוק שבין הברכה שהי' אדמו"ר האמצעי מאחל לעצמו, להברכה שהי' כ"ק מו"ח אדמו"ר מאחל לעצמו:

אדמו"ר האמצעי הי' מאחל לעצמו - שאברכים ההולכים ברחוב ידברו אודות יחודא עילאה ויחודא תתאה.

וכ"ק מו"ח אדמו"ר הי' מאחל לעצמו - שכל אברך, ואפילו בחור, יהפוך ל"עסקן", לפעול בהסביבה שלו בהתאם למעמדה ומצבה - אם בנוגע לשמירת שבת או בנוגע ללימוד אל"ף בי"ת, ואפילו באנגלית...

ושניהם תבעו זאת אצל *כל* השייכים אליהם: כשם שאדמו"ר האמצעי תבע שאברכים ידברו אודות יחודא עילאה ויחודא תתאה, מבלי להתחשב מניין מוצאו של אברך זה, ומהו מעמדו ומצבו ("פון וואַנעט ער שטאַמט און באַ וואָס ער האַלט"),

כך גם בנוגע למעשה בפועל תבע כ"ק מו"ח אדמו"ר *מכל אחד ואחד* - מבלי להתחשב במעמדו ומצבו, גודל מעלתו ומעלת הענינים שעוסק בהם - שימסור חלק (לא רק מממונו, אלא גם) מגופו, ואפילו מנשמתו, כדי לעשות טובה ליהודי,

 ולאו דוקא כשצריך ללמדו ענינים עמוקים בתורה או עניני הידור בקיום המצוות, אלא גם כאשר צריך לדבר עמו אודות ענין פשוט ביותר,

ולא להמתין עד שיבואו להזמינו ולהביאו "בתופים ובמחולות", ולהכריז לפניו: ראו מי הוא הבא לעשות מצוה... אלא לרוץ ולחפש בעצמו להציל יהודי, אפילו לשעה קלה, ואפילו בענין פשוט.

(משיחת י"ט כסלו ה'תשי"ד)

 

*"לצערי הכי רב . . חזרו דא"ח . . לעתים רחוקים ביותר"*

. . . ובמ"ש בסיום מכתבו, שמוכן לעשות מה שיגידו לו, הפלא השאלה עד"ז, לאחר שזה כו"כ שנים שממטיר הנני בהוראות בקשות וגם פקודות בהנוגע לעבודת כאו"א, אשר חובת גברא הוא בדורנו זה, אין יוצא מן הכלל. והנקודה - הפצת המעינות וכל הפעולות שיכולות לסייע בזה. והפצה היינו כפשוטה תורת החסידות מתאים להבנת השומעים. חזרת דא"ח מזמן לזמן, ועוד ועוד. ולצערי הכי רב הנה מ . . . לא נתבשרתי עדיין בשו"ט ע"ד האמור, מלבד ידיעה קצרה לעתים רחוקות שחזרו דא"ח במקום פלוני, וכותבים עד"ז כעל מקרה יוצא מן הכלל לגמרי, וחוששני שכן הוא באמת. שהרי קורה הדבר לעתים רחוקים ביותר, בה בשעה אשר אביו ובניו שיחיו יכולים היו - ובמילא גם *מוכרחים* - לעשות ב . . . (ובמשך השנים בכלל במדינת . . . ) מקום חב"ד. ותמורת שמועות ע"ד פעולות חסידים, פועלים העולמות'שע כובשים שטח אחר שטח ומייסדים מוסד אחר מוסד, ואנ"ש - והם בראשם - מחכים, ליום יוצא מן הכלל ועושים התועדות, ואחרי כן עוד הפעם שובתים על כל פעולה עד כעבור איזה חדשים ובא יומא דפגרא אחר.

פשוט שאין כוונתי להטפת מוסר, אלא שסו"ס יתעוררו לפעולות ממשיות, והנה זה עומד אחר כתלנו מלכא משיחא, והזמן קצר ביותר, והמלאכה מרובה ביותר. בודאי התועדות י"ט כסלו הבע"ל תהי' במדה הדרושה, ז. א. בהתרחבות גדולה, ויהי רצון שתהי' זה התחלה טובה למלאות תפקידם בהנ"ל.

מובן שכל דברי הנ"ל מכוונים לא רק אליו אלא גם לאביו ולאחיו שיחיו. ויהי רצון שימצא האותיות המתאימות להסביר את האמור, שגם פעולות שלו יעוררום ויכריחום לעשות את המוטל עליהם. ואין לך דבר העומד בפני הרצון. בברכה לבשו"ט בכל האמור ולהתועדות שמחה ופעילה

(ממכתב י"ג כסלו תשי"ח - לקו"ש חלק כג עמ' 513)

 

*"הענין נוגע לו ביותר"*

. . כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ﬠ, כותב - במכתבו מיו"ד כסלו ה'תש"י, שני חדשים לפני יום ההסתלקות - אשר "לימוד תורת החסידות אינו ﬠנין השייך רק לאיזה מפלגה שהיא, אלא חובת לימודה מוטלת ﬠל כללות בני ישראל יחיו בכלל, וﬠל בני תורה בפרט". וחובה ﬠל אנ"ש - *ההתעסקות* בהפצת לימוד דא"ח. והתﬠסקות - פירושה השתדלות שאינה פוסקת, ובאופן שבכל ﬠניניו - גם הצדדיים - מתכוון להשגת מטרה זו "כמו במסחר ה"ה ﬠסוק כל היום בזה, לאו דוקא בﬠת שהוא ﬠסוק בגוף וﬠצם הﬠסק, לפי שהﬠנין נוגﬠ לו ביותר. אַז ﬠר איז אָנגﬠטאָן אין דﬠם בכל שﬠה ובכל זמן" (שמלובש בזה בכל שﬠה ובכל זמן).

 

*"כלי לקבל ברכות"*

. . אל לנו להסתפק בלימוד בביהמ"ד ובביהכ"נ בלבד, כי אם גם בלכתו בדרך בשבתו בחנות וכיו"ב. וכן בנוגﬠ למהות הלומדים - אין להתצמצם במפלגות אחדות או בסוגי אנשים מיוחדים, כי גם ﬠל הפשוט שבפשוטים מוטלת חובת לימוד תורת הדא"ח, ואפילו הגדול שבגדולים אינו יכול להגיﬠ ﬠד תכליתה.

וגם לאלו הנמצאים מחוץ לכל המחנות, גם במקום שהכתוב מﬠיד ﬠליו שהוא *חוצה* - גם שם צריך להפיץ המﬠינות. וזכות ההשתדלות בהפצת המﬠינות חוצה תמשיך ותהי' כלי לקבל ברכות כ"ק מו"ח אדמו"ר אשר ברך את כל אחד מאתנו - לי"ט כסלו, אשר קודם ההסתלקות, ובאמירה לנוכח: "תתברכו מהשי"ת בשנה טובה בלימוד והפצת החסידות, אתם ביתכם בניכם ובנותיכם יחיו בדרכי החסידות, ואתם וב"ב וכל הנלוים אליכם תתברכו כולכם בכל הדרוש לכם בגשם וברוח". בברכת הצלחה בﬠבודה ושפﬠ טוב גשמי ורוחני,

*מנחם שניאורסאהן*

(לקוטי שיחות חלק ה עמ' 432-3)

 

בטח למותר לעוררו ע"ד ההכנות הראויות בקשר עם חדש כסלו הבע"ל, והם יו"ד י"ט כסלו וימי חנוכה, שבודאי יש יכולת לנצל את אלו הימים בענין הפצת המעיינות תורת נשיאינו הקדושים והוראותיהם בדרכי החסידות.

(אגרות קודש חלק ה עמ' מא)

 

ועל של עתה באתי לעוררם על דבר הנחיצות והאפשריות לנצל את חדש כסלו לענין הפצת רעיון חסידות חב"ד בחוגים היותר רחבים, כמובן בתכנית מסודרת. ולכאורה מהנכון הי' שפעם אחת תהי' התועדות גדולה ויתקבצו כולם במקום אחד, ובלילות האחרים יתחלקו לסדר התועדויות במקומות רבים ובחוגים שונים. ואל בינתם אשען לסדר הדבר באופן היותר מתאים. בברכת הצלחה בעבודתם בקדש. גם לצעירי אגו"ח כתבתי ע"ד הנ"ל, ובודאי יתאימו את עבודתם ופעולתיהם באופן שישלימו אחת לרעותה.

(אגרות קודש חלק ה עמ' ל) 

 

*"צריך לאחוז חיל ורעדה"*

הנה עלינו ועל דורנו מוטלת החובה לסיים את הבירורים דעקבתא דמשיחא ולהמשיך גילוי המשיח למטה מעשרה טפחים בעוה"ז הגשמי. ואפילו בהתבוננות שעה קלה בענינים אלו הרי צריך לאחוז חיל ורעדה אשר כל ענינים האמורים בדברי רז"ל בענינים דמשיח והגילוי שאז ובפרט כפי המבואר בדא"ח, הנה כל זה תלוי בעבודתנו אנו...

(לקוטי שיחות חלק כג עמ' 458)


על כך ועוד בעלון השבועי המצורף היוצא לאור על ידי 'מטה הקהלת קהילות העולמי - 770'
 

 _נא להפיץ הלאה - פשוט כדי שלרבי יהיה נחת!_ 

 

*חלק ממענה של הרבי לאחד שכתב בנוגע לאחותו שנשואה כבר כמה שנים ועדיין לא נתברכו בפרי בטן.*

. . וכן אשר יבדקו את התפילין של הבעל והמזוזות בדירתם שתהיינה כולן כשרות, והיא האשה לשמור על מנהג בנות ישראל להפריש לצדקה קודם הדלקת הנרות בכל ערב שבת וערב יום טוב. בברכה לבשו"ט בכל האמור.

(אג"ק חלק חי עמ' לב)



*"והשם יתברך ישמור את בנך שי' . ."*

. . במענה למכתבך בו אתה מבקש ברכה עבור בנך . . שי' שנמצא בצבא: ברצוני לבקשך לכתוב ולמסור לבנך להיזהר מאד להניח תפילין בכל יום, ולשלוח לו את ה"קול קורא" המצורף בזה מכ"ק מו"ח אדמו"ר, - כתוב לי גם את שם אמו, והשם יתברך ישמור את בנך שי' ושיחזור הביתה בריא.

(אגרות קודש חלק ד עמ' קסט)

מתוך הספר התפילין ובר מצוה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע