תכשיט או תותח
פרשת כי תשא לרפואת חנניה בן צרויה,ולהבדיל-לעילוי נשמת שמואל בן יואל ושושנה ז"ל
כל נשפט בבית משפט רוצה
סנגור טוב.בפרשה השבת עמ"י חוטא בעגל,והקב"ה רוצה לכלותם.הם צריכים מליץ
יושר.משה רבנו מתחנן לפני ה' שיבטל את הגזרה,וה' מחליט לבטלה אך להרחיק את השגחתו
מעמ"י במדבר.זה אולי העונש הכי קשה שכמעט ניתן לעמ"י."וישמע העם
את הדבר הרע הזה ויתאבלו ולא שָתוּ איש עֶדְיוֹ עליו"שמות לג,ה. רש"י שם כותב שעמ"י לא
הוריד את כתרי התורה שניתנו לו במעמד הר סיני,עפ"י הפס' הבאים:"..אתם
עם קשה עורף..ועתה הורד עֶדְיך מעליך ואדעה מה אעשה לך.ויתנצלו בנ"י את
עֶדְים מֵהַר חוֹרֵב"שם
ה-ו.הקב"ה כביכול אומר לעמ"י "להוריד"
את כתרי התורה מעליהם,=את זכות
התורה,כדי שיוכל להענישם.אונקלוס שם מתרגם את המילה "עדיו"
ככלי נשק,בעוד שאפשר גם לפרש את המילה הזאת כ"עדי",תכשיט.ר' אליעזר משנה מס' שבת ו,ו אומר כי
לאדם מותר לצאת בשבת עם כלי נשק משום שזה כמו תכשיט בשבילו.התורה
יכולה לשמש את האדם כתכשיט.לימוד התורה אמור לתקן את מידותיו של האדם,לעשותו יותר
אנושי ומתוקן.לעומת זאת-התורה יכולה אף להיות לאדם ככלי נשק.בכוחו של לימוד התורה להפוך
עולמות.לא לחנם אמרו חז"ל "אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות
של בית רבן"מס' שבת קיט. מהו הבל פיהם?לימוד תורה!והלימוד הוא עצום!יש תנ"ך ומשנה, גמרא,מוסר,הלכה,אגדה
וכו' וכו'.. כל לימוד הוא חשוב."ותלמוד תורה כנגד כולם" מס' פאה א,א. שבת שלום ובשורות טובות (=