מדוע אמרה רבקה ליעקב שעשו מתכנן להרוג אותו?
עורך התורה העיד שעשו אמר בליבו, "יקרבו ימי אבל אבי, ואהרגה את יעקב אחי" (בראשית כז מא). כידוע אלוהים אמר לשמואל הנביא, "כי האדם יראה לעינים, ויהוה יראה ללבב" (שמואל א טז ז) כך שאין אדם שידע מה עשו חשב בליבו
אולם אפשר היה לראות איך עשו התנהג, וייתכן שעשו
נראה עצוב, כועס ומבודד. לעשו היו סיבות לכעוס, הן אביו העניק את כל רכושו ליעקב,
ולו רק נתן מילות ברכה. הוא גם היה מודע שאימו פעלה נגדו, ואף אחד במחנה לא סיכל
את ניסיון הרמאות של יעקב, או דיווח לו מה
קרה בהעדרו. אין הוכחה ברורה בכתובים שעשו באמת התכונן להרוג את עשו בקרוב, או במות אביו.[1]
רבקה ידעה את סיפור קין והבל, וכאשר אלוהים שאל את קין, "למה חרה לך, ולמה נפלו פניך" (בראשית ד ו), ניתן להבין שקין חשב להרוג את הבל, וכך קין עשה בהמשך. רבקה הבינה את הדמיון בין סיפור קין והבל לבעיה שלפניה.
רבקה יכלה לחשוב שעשו מנחם את עצמו, שבמידה ויעקב
ימות ללא ילדים, לאלוהים לא תהיה ברירה אלא להעניק לו את ברכתו לאברהם. ייתכן
שבתרבות של התקופה, ניסיון נקמה על התרמית של יעקב היה צפוי ומקובל.
* ייתכן שחבריו
של עשו אמרו לרבקה מה עשו מתכנן. אולם זה לא סביר שעשו יספר את תוכניתו העתידית
כאשר הוא מודע שלרבקה יש מרגלים במחנה, ואין אנשים נאמנים לו.
* ייתכן
שאנשים במחנה חשבו שעשו מסוכן ליעקב והם הביעו את מחשבותיהם לרבקה.
* ייתכן שמרגלים
אמרו לרבקה מה דיברו יצחק ועשו, וסיפרו לה שיצחק אמר לעשו, בגוף שני יחיד, "והיה כאשר תריד, ופרקת עלו מעל צוארך" (בראשית כז מ).
רבקה חשבה שיצחק אישר לעשו, כהגנה עצמית, למרוד ולהרוג את יעקב.
רבקה שמעה את דברי אלוהים, "ורב יעבד צעיר", את דברי יצחק ליעקב, "הוה גביר לאחיך", והנה יצחק מבטיח לעשו הצלחה: "כאשר תריד", בגוף שני יחיד, אישית לעשו,[2] אתה תחליט מתי למרוד (ולא אם תמרוד), "ופרקת עלו מעל צוארך". רבקה חשבה שיצחק ,בכעס, וכעונש על התרמית, אישר לעשו למרוד והבטיח לו נצחון. סביר שרבקה חששה, שקיימת סכנה שכך עשו הבין, ושהמצב יתדרדר והיא תאבד את שני בניה, כדבריה, "למה אשכל גם שניכם, יום אחד" - במשמעות אחד מהם יהרוג את השני ויישפט למוות
אולם קיימת אפשרות שכל שרבקה רצתה זה להפחיד את
יעקב להתרחק מאחיו ולברוח לחרן, ללבן אחיה, ושם הוא יוכיח את עצמו, יקבל אישה מאחיה,
יתעשר, וישוב כגביר. כאשר יעקב סרב לברוח בפחד, רבקה הפעילה תוכנית שניה שיצחק
ישלח את יעקב לחרן.
[2] הפרוש המסורתי מפרש את דברי יצחק כנבואה לעתיד הרחוק כאשר עשו ויעקב יהפכו
לעמים נפרדים שילחמו אחד בשני.
2014 מגילת אסתר מגילת ההיפוכים AMAZON אופיר ביכורים ע-ברית
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות AMAZON אופיר ביכורים מנדלי
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר AMAZON סטימצקי מנדלי