chiddush logo

חז"ל - יגיעה ועמל

נכתב על ידי אלון, 24/5/2021

 

"אמר רב שיזבי משמיה דרבי אלעזר בן עזריה: קשין מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף"

(פסחים, קיח, א)

 

שואל בעל "מעשי למלך", האם היה קשה לקב"ה לקרוע את ים סוף? והלא במאמר אחד הוא יכול לברוא את כל העולם! וכן במזונותיו של אדם, "היפלא מה' דבר"?

ובכלל, מה הקשר בין קריעת ים סוף לפרנסתו של אדם?

אלא שיש קשר בין קריעת ים-סוף לבין מזונותיו של אדם, שבשניהם צריך אדם להשתדל עד היכן שידו מגעת.

זאת אומרת, שאדם צריך לעשות את ההשתדלות שלו וה' יסייע בעדו. כמו שאמרו חז"ל (מדרש תהלים (בובר) מזמור כג): "זהו שאמר הכתוב (דברים ב, ז): 'כִּי ה' אֱ-לֹהֶיךָ בֵּרַכְךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ'. ר' יעקב אומר: יכול אפילו יושב ובטל? תלמוד לומר: בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶךָ - אם עשה אדם הרי הוא מתברך, ואם לאו אינו מתברך".

מכאן אנו למדים שרק כאשר אתה תעשה ה' יברכך, אם תשב ולא תעשה כלום ה' לא יברך אותך. וכך היה באמת בקריעת ים-סוף שהקב"ה אמר למשה (שמות יד, טו): "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ" - לומדים מפה שבני ישראל היו צריכים לרדת עד איפה שהטבע נותן ואז הקב"ה יפתח להם את הים. כי הנס מופיע רק כשהטבע כילה את מלאכתו.

וכך גם במזונותיו של אדם, בתחילה הם קשים ואין אדם יודע שמה ישתכר, אך הוא חייב לעשות את ההתחלה ואז תבוא עליו ברכת ה'.

 על הפסוק (שמות יד, יד): "ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִישׁוּן", האדמו"ר מפרמישלאן, רבי מאיר, אמר: 'ה' יִלָּחֵם לָכֶם' - מלשון לֶחֶם, ייתן לכם לחם לאכול, אם 'וְאַתֶּם תַּחֲרִישׁוּן' - אם תחרשו ותוציאו לחם מן הארץ - תעבדו למחייתכם.

על כל הבריאה נאמר: "וַיַּרְא אֱלֹקִים כִּי טוֹב", רק ביצירת האדם לא נאמר "וַיַּרְא אֱלֹקִים כִּי טוֹב", מדוע?

מבאר "כלי יקר" (רבי שלמה אפרים מלונטשיץ): "ועיקר שלימותו תלוי בחריצות השתדלותו וטוב בחירתו... שלא יטעה האדם בעצמו לאמור, שבלא יגיעה ועמל יבוא לידי שלימותו אשר כבר נוצר עמו... כי אין הדבר כן, אלא הכל תלוי בפועל כפיו... ומטעם זה לא נאמר ביצירת האדם 'וַיַּרְא אֱלֹקִים כִּי טוֹב', לפי שביצירתו עדיין לא ניכר מה טובו ומה יופיו".

מלבד האדם, כל בריאה שבטבע נבראה בשלמות ללא אפשרות להיות טוב יותר, ולכן על כל הבריאה נאמר: "וַיַּרְא אֱלֹקִים כִּי טוֹב". אך התקדמותו של האדם תלויה בחריצותו ובהשתדלותו, ומטעם זה לא נאמר ביצירת האדם "וַיַּרְא אֱלֹקִים כִּי טוֹב" - בעת יצירתו של האדם הוא אינו "טוֹב", בפועל הוא צריך "יגיעה ועמל" כדי להגיע לשלמותו ולהיות טוב.

 

הרב יהודה שביב זצ"ל, מהספר: "בין הפטרה לפרשה"

הרב כרמיאל כהן, מהאתר: "ישיבת ברכת משה - מעלה אדומים", www.ybm.org.il

אלנתן זכריה, מהאתר: "ישיבת הסדר "נהר דעה" נהריה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע